pr95 skrev:
Nu tror jag inte att plåten är okyld i vedutrymmet, säkert isolerad med någon form av eldfast keramik.

citat:
normala pannorna är tyvärr ofta konstruerade med vattenmantlar kring
eldstaden som kyler och stör förbränningsprocessen.


Finns tydligen flera stycken Martin Häggmans vedpanna (tillverkningsnummer 58)
är utrustad med en 4 m3 vattenbehållare
Ja, jag har inte sett någon ritning på hans panna så jag kan ju egentligen inte svara på om den är kyld eller inte, men keramik borde väl anses som en kylning den med? Eller Isolering kanske det är.

Förbränningsprocessen sker ju på keramiken i botten på vedutrymmet och har inget med den kylda plåten att göra..

Men att vedutrymmet är kylt med vatten ser nog jag som en fördel, eftersom det hindrar utrymmet att stiga till alltför höga nivåer som skapar självantändning av veden.. Det framgår ju faktiskt inte hur stort vedutrymme han har.,.
 
pr95 skrev:
En annan variant på panna+tank ...uppfinning ;)
[länk]
Trevligt att våra EU-pengar går till att utveckla en överförbränningspanna. Han kunde åtminstone utgått från det bästa på marknaden med omvänd förbränning, men då hade det varit svårare att få till en förbättring...
 
Själv tar jag hellre en 80kw panna med 10m3ack framför en 10kw panna med 500l vedutrymme alla dar i veckan..
Men jag tror knappast frun din gör det om hon inser att 3/4 av tvättstugan eller ett annat utrymme försvinner till förmån för en stor acktank? En 10-kubikare med den isolering den behöver kräver både en anpassad grund att stå på samt ett rejält ytrymme.

Men har man utrymme eller man kostar på att bygga en helt ny fristående panncentral med all det innebär så givetvis en måttanpassad 10-kubikare med 1m isolering i toppen. Men då är man uppe i byggnationer och prisklasser så man lika väl kan bygga en flisanläggning med förråd.
 
ichgary skrev:
Ja, jag har inte sett någon ritning på hans panna så jag kan ju egentligen inte svara på om den är kyld eller inte, men keramik borde väl anses som en kylning den med? Eller Isolering kanske det är.

Förbränningsprocessen sker ju på keramiken i botten på vedutrymmet och har inget med den kylda plåten att göra..

Men att vedutrymmet är kylt med vatten ser nog jag som en fördel, eftersom det hindrar utrymmet att stiga till alltför höga nivåer som skapar självantändning av veden.. Det framgår ju faktiskt inte hur stort vedutrymme han har.,.
Keramiken har du där bara av den enkla anledningen att plåten är kyld i en vanlig panna.
Keramiken har du bara för att isolera mot vattenmanteln så att rätt temperatur uppnås i eldhärden.
Om man sedan använder keramik,rostfrittstål eller gjutjärn spelar mindre roll huvudsaken att det isolerar mot kyld yta.

Att vedutrymmet är kylt är ett måste annars får man stora värmeförluster enkel jämförelse kamin vs vedpanna.
Kaminen blir ju het som f*n på utsidan medan pannan blir max vattentemp varm.
 
ichgary skrev:
Ja, tanken har slagit mig.
Men att få en mekanism som är tillräckligt säker och kompakt för ändamålet är lite svårt att få till.
Jag tänker mig ett SS 12 34 56 "Standard Klabbmagasin". Tänk en kedja på vilken man fäster rör i dimensionen 150mm(D)x500mm(L). I rören stoppar man vedklabbar, lite som att ladda en kulspruta. För att öka kapaciteten kan man lägga bandet i sick-sack så vi får in några kubikmeter ved i källaren.

Nu har vi fasta dimensioner, ditt problem blir att kapa och klyva klabbarna till 150x500mm (Svensk Standardklabbe). Och fylla magasinet. När styrsystemet märker att elden falnar, matas kedjan fram ett steg och en kolv skjuter in en till klabbe i ugnen. På så sätt kan vi få en enklabbsugn med små ytterdimensioner och elda fullt med 1500 graders förbränningstemperatur i det keramiska förbränningsrummet. Komplettera med katalysator från Biltema så klarar vi nog miljönorm 3000.

Sedan kan vi göra så magasinet tar en vända ut genom ett källarfönster så att vedklabbsbilen från OK eller ICA kan koppla på och automatiskt fylla magasinet från vedklabbslastbilen.

Vad tycker ni, låter inte detta som något som borde få EU-bidrag?

/Anders
 
Heja EU...(y)
 
Vänta, jag är inte klar än! Kom just att tänka på att vi numera kan limma griskött. Det är det som ger oss perfekt runt smörgåspålägg. På samma sätt borde vi kunna limma klabbar. Dvs ta en kapad bit av en stock och tryck genom ett klabbformningsrör (SS 34 76 91). Det som hamnar på utsidan kan limmas ihop till en limmat vedstycke och processen upprepar sig med perfekt runda klabbar.Lämpar sig för hemmatillverkning.

Skall bara flytta till glesbygden så är 364 millar i EU-bidrag säkrade, bara jag lovar att anställa två arbetslösa.

/Anders
 
Panna i acc , iden är inte ny, tanken bakom det hela är att man ska kunna elda utan att vara beroende av
fläktar och pumpar dock tycker jag det faller på att i dagens moderna hus behöver en cirkulationspump
för att kunna få ut någon värme.
EU-pengar går till alla möjliga och omöjliga projekt -vore inntesant att se vilka miljökrav denna typ av panna klarar.
Panna i acc ,platsbyggd ger ju en viss anpassnings fördel optimering av volym
(4m2 vatten volym bär man inte in var som helst)
 
Redigerat:
En bra sak med att bygga in eldstaden i tanken är att man minimerar förluster vid ett vanligt system så sker förluster både vid panna och rör till acktank.

En dålig sak är att man måste kunna blockera skorstenen till 100% för att förhindra drag genom pannan efter avslutad eldning annars så kyler man ut vattnet rätt fort.
Dålig sak nr 2 skiktningen måste bli obefintlig i ett sådant system har man då typ 3m3 så borde det ta rätt lång tid innan man värmt vattnet så att det går och duscha.
Bara eldningen är avslutad borde skiktningen fungera dock.
 
putte82 skrev:
Hej hopp.

Varför följer vedvolym och effekt varandra? Varför måste man gå upp i effekt för att få mer vedvolym? Jag har 185 liter på 40kw. Jag skulle gott klara mig med 20kw och 185 liter. Helst skulle jag ha 5-10kw och 400 liter vedvolym. Vore det något problem att skapa en panna på 5-10kw och 400 liter vedvolym? Känns som man skulle kunna klara sig med betydligt mindre tankar då, som tar en massa plats och kostar pengar.

Detta uppnås väll bra med Förungn ?
Hört många vedeldare som gått från gammal panna med förungn till nått modärnt med underförbränning och acktankar . Det märkliga är att de tyckte nästan den gamla erylpannan med förugn var bättre och höll värmen mera konstant eller så i huset :wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.