Hej! Nu när våren kommer och huset börjar bli färdigt invändigt (läs gärna http://www.smedjegatan4d.blogspot.com ) är det dags att ta tag i den hemska trädgården.

Utgångsläge:
Den helt instängda trädgården är 5,5x6m med en balkong som skjuter ut 1,5m, idag delvisplattor och delvis gräsmatta.
Vår kära hund har redan börjat förvandla gräsmattan till potatisåker och de rabatter som finns har inte rensats på minst 3 år. Därför har vi beslutat att göra en total makeover.

Våra önskemål:
Bra plats för grill och bord med några stolar.
Inte gräsmatta (hunden och så måste vi isf ha en gräsklippare för 20m2..)
Inte bara plattsättning (grannens stenöken är inte direkt inbjudande) utan vi vill ha lite liv, och buskar.

Hur börjar man planera och var hittar man inspiration?
Det enda vi har funderat på är att använda gamla kalkstensplattor (finns liggandes sedan tidigare) till delar av platsen, grus i någon form till andra och så lite "stationer" med buskar/miniträd.

Hoppas någon har några bra tankar :)
 
  • Namnlö.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0495.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0497.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Inga svar, men jag fortsätter ändå redovisa vad vi åstadkommer. Kanske någon har tips eller idéer så småningom :)

Just nu är tankarna ungefär: Från altandörren direkt ut på marksten (i jämnhöjd med innegolv). Därifrån vidare till trädäcket som är i samma nivå (soligaste läget). Ett trappsteg ner blir grus, det leder ut mot förrådet med soptunna och brevlåda. Längst ut buskar.

(Jag är intresserad av allt ifrån bilder på färdiga inspirationskällor till tips på marksten eller trall..)
 
  • plan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tomskiss_brevlåda.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tomtskiss_fråndörren.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tveksamt om du får plats med allt det där, tror att du ritat för "litet". Lägg trä över hela. En stengång som du redan ritat in.

Gör lådor i däcket å plantera i dem,
 
Halloj,

Är väldigt imponerad av dina/era ritningar. Ser snyggt ut! Hund och allt!

Först när jag läste inläggsbeskrivningen så tänkte jag "Ha, 25m2, störtenkelt". Själv har vi flera hektar mark och vår odlade/skötta del är ganska stor. Men visst, det blir mer arbete med en större tomt, men en mindre tomt kan vara svårare att planera. Ett litet fel ger stor effekt. Hos oss döljs småfelen av annat.

Först och främst så tror jag att ni ska vara försiktiga med att blanda och ge för mycket.
Grus/stenläggning/däck kan bli lite mycket. Gruset och däcket är på sätt och vis enklast att hålla ordning på. Gruset har dock en tendens att hamna på alla andra ställen förutom där det ska ligga. Och trädäcket behöver oljas in då och då.
Stenläggningen å andra sidan, beroende på underarbete, likformighet på stenarna, texter och material kan vara bökig att hålla fräsch. Det blir så lätt att stenarna blir mossangripna, myrorna gräver upp sättsanden/fogsanden och ogräset gör entre.

Ett snyggt, mjukt grus, tillsammans med någon form av trädäck kanske räcker för att skapa era uteplatser.

Plattor kan som du säger ge ett ganska tråkigt intryck. Det känns som att alla vill ha plattor idag i olika former. Ser väldigt dött ut tycker jag. Homogent, ofta grått, intentsägande.

Vad det gäller lite liv, att få in växter. Det kanske inte är så dumt att inte ha traditionella rabatter, utan kanske istället bygga upp lådor, antigen i trä eller någon form av sten. Eller kanske skapa hål i altandäcket så man kan plantera i jorden under.

Tänk på att en "innergård" i västra götaland är en tämligen bra växtplats vad det gäller härdighet, det kommer växa bra här. Växter blir stora snabbt. Köp mindre varianter.

Om ni ska plantera i kruka, skaffa såpass stora krukor så att vattning och övrig skötsel blir minimal. Samt tillgodose att ni kan ha krukorna ute året om. Kanske på sin höjd svepa in dem i bubbelplast. Men itne behöva flytta dem in och ut, det är bara bökigt.

Hoppas jag inte skapade fler frågor än vad jag gav "svar".

Mvh

Stefan
 
Det ser så dystert ut så jag vill bara säga, flytta till nåt anständigt boende istället.
Men sen ser jag ut och inser att hela Sverige ser ut sådär trist numera....
Utan att veta nånting om nånting så testa att spaljera vissa växter på planken, allt efter kraven dom har så det så har du maxat utåt så att säga.
Resten ger sig själv.
 
Redigerat:
Blindnit skrev:
Det ser så dystert ut så jag vill bara säga, flytta till nåt anständigt boende istället.
Men sen ser jag ut och inser att hela Sverige ser ut sådär trist numera....
Utan att veta nånting om nånting så testa att spaljera vissa växter på planken, allt efter kraven dom har så det så har du maxat utåt så att säga.
Resten ger sig själv.
Vilken härligt positiv attityd. Den tror jag hjälper för trådskaparen.

Mvh

Stefan
 
Hm, av någon anledning tänkte jag direkt på Ulf Nordfjells trädgårdar på Chelsea, kanske kan du hitta inspiration här:
http://tradgardsturisten.se/?attachment_id=1290
http://hannu-s.blogspot.com/2009/05/chelsea-flower-show-best-in-show-ulf.html
http://purplearea.blogspot.com/2008/05/trdgrd-p-liten-yta.html
Även om trädgården är liten tror jag att det är bra om du tänker golv, väggar och tak. Kanske ett litet träd får plats? Kan något klättra på en spalje´? Kanske som rumsavdelare. Tänk på att trädgården upplevs större om man inte ser hela på en gång.
Har Bilder i en trädgårdsbok där trädgården vävs ihop med balkongen, ska bara hitta den i flytten så ska jag tipsa dig om den/bilder.
 
Just ja, tänkte på en sak till. Tror att det är bra att bestämma en färgskala och hålla sig till den, det kommer att bli tillräckligt plottrigt ändå. Risken är alltid att man vill "för mycket" och sedan blir det bara stökigt.
Tänk på att olika bladverk också gör väldigt mycket, sedan kan man hålla nere färgerna till de man verkligen gillar.
 
Kanske lite japaninspirerat skulle passa? Med grus, stenläggningar och växter.
 
Oj! Här har det ramlat in massa vänliga svar! (Och något som jag inte förstår varför jag fick alls..)
Tack så jättemycket för tipsen. Att jag får fler frågor är nog bara positivt i detta skedet!

Några av er skriver om att det blir för mycket. Jag är också lite orolig över plottrighet, men jag är även orolig över att det blir för stelt med ett jätteträdäck (jätte=större delen av hela trädgården), tror ni inte att den risken är lika stor?

Tipset att dela av trädgården, vi har lurat på det, men inte riktigt hittat någon bra lösning för hur man kan göra. En början är ju att vi har tre olika material. Ett träd har vi planerat, just nu har jag ju ritat det i ena kanten men kanske kan man placera det någon annanstans för att hjälpa till att dela mer?

Färgtema ska vi definitivt ha i åtanke, längtar tills det är dags att måla om huset (första människan som nånsin tänkt så?) så att vi kan byta färg på det!

japanskt vet jag inte exakt hur det set ur, men ska ta reda på det!
 
Vovve, hundhus och grus är ju ingen enastående kombination. Grus gillas inte av katter och hundar då det inte är så skönt att gå på, så om ni ändå vill ha grus så var noga med att det bli polerat, trumlat eller någon annan form av behandling dvs inga vassa kanter på det.
 
Trädäcket blir nog byggt. Ska det ena bort så skippar vi nog plattorna, min sambo är hyfsat bestämd på trädäcket :)

Gruset ska vi absolut tänka på! Tack. Själv är jag uppväxt på gruskross, så jag hade nog inte tänkt på det..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.