Innan en storm av "det-beror-på..."-svar börjar hagla in, kan sägas att jag vet mycket väl att allmänna förutsättningarna, geografi, omfattning, kvalitetskrav, extradetaljer som VVS-finesser och ingjutningsgods, betongkvalitet, m m, m m, m m inverkar på priset.

MEN jag undrar ändå om det är möjligt att ge en ungefärlig uppskattning av priset på följande platsbyggda betongpool 8x4 m (invändiga mått);

- grundisolering (avjämnad yta av packat singel finns redan), armering, gjutning
- formsättning (av snickare), armering och gjutning av betongpool 8x4 m
- väggarnas tjocklek 25 cm, väggarnas höjd 160 cm
- armeringen = dubbelarmering 12 mm järn, cc 150 mm
- betongkvalitet C30/37 frostbeständig anläggarcement
- total betongåtgång inkl bottenplattan ca 15 kbm
- några enstaka ingjutningsdetaljer (t ex hylsa för LED-spots), i övrigt minimalt
- mycket höga krav på måttexakthet och noggrannhet
- område (för att bedöma prisnivån på snickarna) = Storstockholm

Vad går detta på tro, i runda slängar, och hur läng tid tar det?

Min egen gissning, utan att ännu ringt och hört mig för, skulle vara ca 300 tkr respektive ca 2 veckor (med visst uppehåll mellan plattgjutningen och påbörjan av väggformsättningen). Vad tror ni?
 
(Givetvis tillkommer all utrustning vid sidan om senare, t ex pump och reningsverk m m, innerbeklädnad av poolen, överliggare av t ex sten på poolkanten, o s v. Ovanstående gäller alltså bara huvudkonstruktionen av själva betonglådan.)
 
Om någon undrar, så har jag nu svaret.

Priset för bara själva betongplattan+betongväggstommen ligger på ca 320-420 tkr INKL moms för en betongbalja med måtten 8000x4000 mm samt ovanstående materialspec och konstruktion.

Prisbilden varierar något beroende på hur avancerade lösningar man vill ha m h t bl a rännor och ingjutningsgods, samt troligen även hur desperata olika firmor är att få jobbet.
 
Redigerat:
Kan du inte gjuta i Leva med friggo i mellan i stället? Finns många trådar om det på poolforumet
 
Leca koreansk Android rättstavning
 
Måste var mycket billigare med prefab, d.v.s betong med ingjuten cellplast.
Priser jag hört är ca 1500 kr/kvm och blir ca 60 k plus platta & lite lyft.
 
Byggare_Anders skrev:
Priset för bara själva betongplattan+betongväggstommen ligger på ca 320-420 tkr INKL moms för en betongbalja med måtten 8000x4000 mm samt ovanstående materialspec och konstruktion.
Hö, hö, hö, det var ett bra pris :rolleyes:
Var bor du? Är det gängse priser så överväger jag en flytt. En grop med platta, armering, och 20 cm armerade väggar ska inte kosta mer än 200 000 kr, inkl cellplast och bortförsling av jordmassor.
 
Vad ska du ha för ytskikt? Jag betalade 11.300kr för platta 3,5*4,5m, 20cm tjock, och 13.000kr för murning i leca med armering mellan varje lager. Totaldjup 145cm..
Men vill du absolut ha betong ska du givetvis ha det.
 
Vet ej vad det blir för invändig beklädnad ännu. Kanske bara duk.

Till isolde: Jo visst. Av erfarenhet så är det ju så, att så fort som någon nämner ett pris på detta forum, så är det givetvis alltid någon som hojtar till "ha ha, vad mycket du betalar, känn dig lurad!" (antingen rakt ut eller underförstått).

Men av erfarenhet vet vi också, att även om man kan dra ut ett gäng polacker för att spika en form och gjuta en pool för totalt 50tkr svart inkl allt, så är det så att när man väl jämför äpplen och äpplen (inte äpplen och päron), så överdrivs det åt både höger och vänster ibland. I region Stockholm, med den armeringsdefinition som jag föreskrev, 25 cm väggar (givetvis dubbelarmerade), och den betongkvalitet jag föreskrev (frostbeständig anläggarcement, alltså inte vanligt Svensson-pjuck), och med ett gäng mycket erfarna och måttexakta snickare som har erfarenhet av att sätta form med ingjutningsgods o s v, o s v med MILLIMETERexakthet och fullständigt kvalitetstänkande (alltså inte Timell-stuket) och 100+ pooler bakom sig, ja då ligger prisbilden på 320-420 tkr hos de meriterade firmorna i Stockholm.

Gör du det själv 40% billigare? Hurra! Flytta verksamheten till Stockholm och konkurrera ut alla andra, du kommer att ha en stor marknadsandel och försätta alla andra i konkurs på nolltid.

Eftersom det ju är så jättelätt att uppnå högsta kvalitet i byggbranschen, för vem som helst.

Som vi ju alla vet.

I Sverige finns det ju bara nöjda kunder till byggfirmor, så varför - som jag i min naivitet verkar tro - betala rätt pris för rätt kvalitetsgaranti, när man kan fynda loss ordentligt bland okända byggklåpare?
 
Anders, är du öppen för en diskussion kring alternativa byggmetoder eller måste du gjuta? Jag skulle säga att det inte är en speciellt ovanlig byggmetod idag, helt enkelt för att det är både jobbigt och dyrt.

Den som vill gjuta brukar (jag har förstås ingen statistik utan grundar detta på mitt eget forskningsarbete inför vårens poolprojekt) idag använda dorocells friggolitlegobitar och gjuta i dessa. Då får man en pool som i de flesta fall är självbärande och dessutom isolerad.
 
Jag ser personligen ingen anledning att satsa på en betongpool om det ska vara en vanlig 8*4 låda.
Ska man gjuta så är det för udda former, djupdelar, trappa i poolen samt att man ska ha kakel istf liner.

Är man inte ute efter ovanstående så är ju ett klassiskt poolpaket så mycket smidigare och kostnadseffektivare.
 
Även djupdelar och invändiga trappor är ju enkelt att fixa i linerpooler, givetvis med en lite extra kostnad för platssvetsningen av linern. Men jag håller med dig, betongpoolen är en udda fågel. Keramik invändigt måste vara ett av dom få goda argumenten för betong.
 
MathiasS skrev:
Anders, är du öppen för en diskussion kring alternativa byggmetoder eller måste du gjuta? Jag skulle säga att det inte är en speciellt ovanlig byggmetod idag, helt enkelt för att det är både jobbigt och dyrt.

Den som vill gjuta brukar (jag har förstås ingen statistik utan grundar detta på mitt eget forskningsarbete inför vårens poolprojekt) idag använda dorocells friggolitlegobitar och gjuta i dessa. Då får man en pool som i de flesta fall är självbärande och dessutom isolerad.
Tjena Mathias

Jag har sett dessa olika bygga-med-frigolitblock och gjuta i lösningar många gånger, den ena verkar sämre än den andra, i alla fall om vi talar om villa-bygge.( idiotkoncept )

Men iden kanske är god om vi pratar pool-bygge :D
Ett problem som jag ser det är att få helt slätt innåt linern, får man det med frigolitblocken ?
Klarar frigoliten påfrestningen av vuxna onyktra glada, eller en hård vass armbåge in i den m.m ?, vilken densitet har frigoliten ?
Tror jag skulle vilja upp i S200 innan jag får förtroende, då jag knatat runt på massor av S100 som lämnar märken efter mig.

En till fråga jag undrar över är hur man får i hop "plattan" med väggarna vad gäller armering, om man bygger frigolit-form ?
Eller gjuter man en vanlig platta, och lämnar armerings-bockar, som sedan gjuts in i vägg-modulerna ?
Limmar man i så fall en 50mm S200 cellplast på den gjutna plattan i efterhand ?

Sen Byggare_Anders:

Tror inte några har tillverkat 100+ om vi pratar om att gjuta en pool, men självklart är folk med mycket yrkesskicklighet dyrare, även om jag inte tror att priset avgör det.....yrkesskickligheten alltså.

Men det viktigaste är att du känner dig trygg i din upphandling, och att du tycker du får vad du betalar för.
Millimeterpressition har INGEN om vi talar formgjutning av det slag du önskar, men kanske +-5 mm om dom lägger 25% extratid på varje avgörande moment.

Till er som pratar om att mura i leca.....får man verkligen det att hålla med sådana sidokrafter ?
Även om man motfyller noga, så skulle jag nog aldrig kunna koppla av helt ;)
När poolen är tom = högt tryck från marken, speciellt vid ev tjäle.( kontrafor saknas)
Närpoolen är full = Okey (y)

Förklara gärna.

MvH jawen/
 
Jawen, du ger inga ledtrådar till varför legopoolerna skulle vara ett idiotkoncept så det är svårt att svara ordentligt.

Det verkar inte vara några problem att få helt slätt. Man har en matta innanför linern som absorberar små ojämnheter. De flesta som bygger på detta vis använder Dorocells Thermomur 250, legobitarna anges vara "EPS 150". I botten har man normalt betong för att slippa häl och fotavtryck. På väggar har jag inte fått intrycket att detta är ett problem i praktiken. Är man orolig finns det ju inget som hindrar att man lägger ännu hårdare skivor invändigt, men det är som jag ser det helt onödigt.

Vägg/bottenplatta: om det inte finns ett stort icke jämt fördelat sidotryck så förankras inte väggen i bottenplattan. Det ligger 500m armering i legobitarna och detta bildar en stadig ring runt vattnet som inte flyttar på sig när man har återfyllt runtom (du kan ju se detta som en 35tons klump på en betongplatta. Glider inte i första taget). Om markförhållandena så kräver är det förstås inget som hindrar att man drar upp ankare genom plattan.
Invändigt på botten har man ingen cellplast. Vill man isolera så lägger man den som vanligt på utsidan, dvs under plattan. Även på botten lägger man en skyddande matta. Vissa lägger tunn tunn hård xps på betongen men det behövs inte enligt Dorocell.

Bygger man i leca är det extra viktigt att bygga kontreforer och det blir ju lite special eftersom dom måste stå utvändigt.

Betänk dock att poolen är vattenfyllt året runt så hela konstruktionen är ett system "i vila". Dock tror jag det byggs en del underdimensionerade leca-pooler som antagligen inte klarar en vinter utan vattan (varför man nu skulle vilja tappa ur vattnet just då...)


Du verkar bekymra dig över etablerade konstruktionsmodeller - har du några egna dåliga erfarenheter?
 
Mikael_L
Byggare_Anders skrev:
Till isolde: Jo visst. Av erfarenhet så är det ju så, att så fort som någon nämner ett pris på detta forum, så är det givetvis alltid någon som hojtar till "ha ha, vad mycket du betalar, känn dig lurad!" (antingen rakt ut eller underförstått).

Men av erfarenhet vet vi också, att även om man kan dra ut ett gäng polacker för att spika en form och gjuta en pool för totalt 50tkr svart inkl allt, så är det så att när man väl jämför äpplen och äpplen (inte äpplen och päron), så överdrivs det åt både höger och vänster ibland. I region Stockholm, med den armeringsdefinition som jag föreskrev, 25 cm väggar (givetvis dubbelarmerade), och den betongkvalitet jag föreskrev (frostbeständig anläggarcement, alltså inte vanligt Svensson-pjuck), och med ett gäng mycket erfarna och måttexakta snickare som har erfarenhet av att sätta form med ingjutningsgods o s v, o s v med MILLIMETERexakthet och fullständigt kvalitetstänkande (alltså inte Timell-stuket) och 100+ pooler bakom sig, ja då ligger prisbilden på 320-420 tkr hos de meriterade firmorna i Stockholm.

Gör du det själv 40% billigare? Hurra! Flytta verksamheten till Stockholm och konkurrera ut alla andra, du kommer att ha en stor marknadsandel och försätta alla andra i konkurs på nolltid.

Eftersom det ju är så jättelätt att uppnå högsta kvalitet i byggbranschen, för vem som helst.

Som vi ju alla vet.

I Sverige finns det ju bara nöjda kunder till byggfirmor, så varför - som jag i min naivitet verkar tro - betala rätt pris för rätt kvalitetsgaranti, när man kan fynda loss ordentligt bland okända byggklåpare?
Jag blir alltid förundrad över de som ställer frågor, fast dom redan har alla svaren själv. Och om någon har ett (annat) svar blir dom skrivna på näsan ...?

edit:
Du kan se det som en allmän iakttagelse, ty du är långt ifrån ensam ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.