sir_daniel skrev:
som vanligt när man börjar riva i gamla hus :)

vi skulle bara sätta upp renoveringsgips på väggarna och fräsa in ny el i väggarna på vårt hus... tja det gick åt skogen :p
Haha, jag tror nog inte vi är helt ensamma om den erfarenheten... :p
 
Bilder:

1.jpg

2.jpg
Före

3.jpg
Lite svartmögel som ligger å har det mysigt...
 
Redigerat:
Jag kan ju inte påstå att jag stressar på speciellt mycket just nu. Men nu börjar ju vädret tillåta att man kan riva ut det gamla fönstret osv. Tanken är att fönstret ska flyttas lite åt höger. Rummet ska bli lite mindre för att vi ska kunna få till en efterlängtad "gå-in-garderob" i vårt sovrum.

Rummet blir 2,4 m brett... då slipper jag spackla dom jobbiga skarvarna i taket sen d^_^b

Som jag sa tidigare så var den gamla väggen mot hallen riktigt krokig så det fick bli en ny. Dörrhålet är flyttat till andra änden på rummet och jag har passat på att göra om rördragningen lite till C-dammsugaren.

1.jpg
Suddig bild, men ny vägg mot hallen. Gamla elen hänger å dinglar. Ska dras om.

2.jpg
Elementet är borta och ersatt med rörstump. 2st raka klämringskopplingar 16mm - 15mm på comfortbutiken = 379 kr q(;^;)p

3.jpg
Rördragning till C-dammsugare. Kör med en Allaway model STOR.

4.jpg
Nya väggen från andra hållet...

I helgen händer nog ingenting här... Men nästa vecka har jag avsatt några dagar åt byggandet. Då är planen att flytta fönsterhålet, montera nytt fönster. Bygga nya väggen mot stora sovrummet. Glesa taket och förbereda alla elrör. Få upp all osb och ev sätta gips om tiden räcker till.... :wow:
 
Redigerat:
Vilken inspirerade forumtråd! Gillar speciellt golvet, dvd-väggen och taket. Vi ska också höja taket precis som ni har gjort i vår sommarstuga och har letat lite efter en som har gjort det. Hur fick du reda på hur ni skulle göra?
 
Pheubus skrev:
Vilken inspirerade forumtråd! Gillar speciellt golvet, dvd-väggen och taket. Vi ska också höja taket precis som ni har gjort i vår sommarstuga och har letat lite efter en som har gjort det. Hur fick du reda på hur ni skulle göra?
En del får den kunskapen med modersmjölken.....
 
verktygsgurun skrev:
En del får den kunskapen med modersmjölken.....

Haha så sant :D
 
Pheubus skrev:
Vilken inspirerade forumtråd! Gillar speciellt golvet, dvd-väggen och taket. Vi ska också höja taket precis som ni har gjort i vår sommarstuga och har letat lite efter en som har gjort det. Hur fick du reda på hur ni skulle göra?

Tack! Alltid lika kul när folk gillar det man gör!

För att besvara din fråga så kan jag nog citera verktygsgurun, jag har vuxit upp med renoveringar, båtbyggen och husbyggen. Jag tittade på hur befintlig konstruktion såg ut, använde magkänslan för vad som behövde förstärkas och byggas om. Ritade upp en skiss och tog kontakt med en byggnadskonstruktör som räknade ut vad jag behövde ha för dimensioner på balk och högben. Det svåra för mig var att konvertera medans taket låg på. Enklaste lösningen är nog att riva hela den gamla konstruktionen och sedan bygga upp nytt. Men när man bygger själv och inte har obegränsat med tid så fick det bli som det blev. Det var sjukt mycket slit men så värt mödan!
 
Då va sovrumsfönster och virke lastat på släpet. Nu blir det kontorsjobb ett par timmar innan blåbyxorna åker på. Dagens projekt är att riva ur det gamla fönstret. Flytta fönsterhålet ca 1 meter åt sidan och montera in det nya fönstret. Hoppas jag hinner innan det blir för kallt ute... annars får jag skäll av frugan :D
 
Tack för svaret. Min far är utbildad finsnickare men mamma är tyvärr inte det ;) Vi kommer nog att behålla gamla taket så får göra en liknade lösning som du har gjort.

Hoppas det gick bra med fönstret. Kan dock informera om att det är kallt i stockholm dygnet runt i februari...
 
Pheubus skrev:
Hoppas det gick bra med fönstret. Kan dock informera om att det är kallt i stockholm dygnet runt i februari...
Är det? Sist jag kollade var det typ vår :wow:
 
Ja just ja. Jag gjorde klart fönstret igår.

Bilder:

Fönsterhål med ny förstärkning.
1.jpg

Fönsterhålet flyttat och väggen är provisoriskt isolerad.
2.jpg

Nya fönstret på plats.
3.jpg

Thats all folks!
 
Redigerat:
väggen mot stora sovrummet är uppreglad, alla eldosor är på plats, börjat dra vp-rör, gjort inspektionsbar plats under fönsterbrädan för trafo och radioaktor. Sjukt vad man hinner med på 2 timmar om man öser på!

Nu blir det lugn å fin tills imorgonbitti. Kör vidare med vp-rör och en sväng till brädgården för lite mer OSB & gips. Om jag får tag på ett släp...
 
Så har man kommit ytterligare ett par babysteps åt rätt riktning. Fick ihop en halvdag. Allt står still just nu då jag körde lite fort för ett par veckor sedan och körkortet är ett minne blott...

Men idag fick jag lifta med en kompis som skulle till bygghandeln med släp! Blev osb och lite gips som hittade sin plats på väggarna. Ska försöka hinna gipsa klart imorgon!
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1333897131.961275.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1333897171.630505.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick en fråga för en tid sedan om hur det blev med gardinstängerna. Så här blev det :)
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1333968006.251104.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1333968088.278661.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1333968130.044207.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Några skivor gips kom på plats tillsammans med feberfrossa och magras...
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1334006311.674310.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1334006339.025502.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.