Vi har betalat handpenning på ett hus och fått det besiktigat via en firma som mäklaren fixade fram, och den killen upptäckte fukt i en badrumsvägg som enligt honom eventuellt har gått igenom till gästbadrummet på andra sidan.

Men väggen i fråga bildar ett T och det tredje rummet i anslutning är tvättstugan, där det fanns fukt vid en golvbrunn, som man dock inte direkt behövde bry sig om enligt honom (70-tals hus).

Vårt problem nu är att besiktningsmannen sa att om bara ena badrummet är påverkat så höftade han till med kanske 10 000kr i rena reparationskostnader (80-90 000kr för hela badrummet, som man åker på eftersom man måste riva upp kaklet) men det jag reagerade på är att när jag frågade om "worst case scenario", dvs. vad som händer om gästbadrummet och till och med tvättstugan är påverkad, så ändrade han inte sin siffra.

Det låter enligt mig föga sannolikt.

Mäklaren vill undvika "långbänk" och förlängning av besiktningsklausul (som går ut imorgon), men är inte det här typ det värsta man kan råka ut för när man köper ett hus, eller oroar vi oss i onödan?
 
Hej! Det är som vanligt det här med mäklaren fixar fram en BSfirma. Om ni vill vara säkra på er sak så skaffa en egen erkänt duglig BSman. Det är nu som det gäller en fördjupad besiktning om ni vill slippa överraskningar. Det kostar inte under 100 000 kr/st.om man skall bygga nya, uppåt finns ingen gräns men det beror på materialval främst och vad man gör själv. Men generellt kan man säga att ett badrum som uppfyller dagens krav självklart kommer att uppvisa fukt vid mätning om man använder det.Det är själva vitsen med fuktspärr i golv o vägg. Men är de från när huset byggdes så är dom ändå färdiga för soptippen, men ta höjd för kostnaden vid kalkyleringen av köpet.
 
Vi misstänker att badrummet är omgjort på 80-90 talet någon gång (säljaren vet ej, det är ett dödsbo).

Det synliga felet ligger i att mattan på väggen ej är korrekt lagd över det klinker som är på golvet och som har en rad längst ned på väggen också. Om det sedan är några dolda fel där under vet vi ej.

Vi har pratat med en hantverkare som vi litar på nu och han säger också, minst 100 00kr eftersom hela rummet måste göras om för att få allt dokumenterat och sedan finns det ingen övre gräns, beroende på skadans omfattning, som vi nu inte kan vara säkra på.

Känns inte direkt tryggt just nu, men vi har lagt ner ett år på att hitta rätt hus.
 
Redigerat:
O
försök att pruta ner priset om du vill ha huset.
 
Vad gäller worst case kostnaden så behöver det inte bli 200 000 om det är 2 rum osv. En anledning till att badrumsrenoveringar är så dyra är att det är väldigt många moment med olika hantverkskategorier (snickare, vvs, el, plattsättare). Det gör att "sttällkostnaden" för varje moment blir relativt sett hög. Gör man då 2 badrum på en gång så ökar effektiviteten avsevärt.

Som sagt pruta! Men tänk på att en rimlig nivå på prutning innebär att man får räkna på vad det kostar att reparera till nuvarande standard (plastmatta på väggen?) och tillämpa åldersavdrag.
 
Som tidigare skrivits så är det mycket svårt att mäta fukt i ett badrum som används. Finns det några andra indikationer på detta påstående?

Man måste väl också ha badrummets ålder med i minnet vid en diskussion om prutmån.
 
Hej!
Om jag förstår det rätt så är det två badrum med en vägg emellan med en anslutande tvättstuga.


1. Du har konstaterad fukt i en vägg (alltså inuti väggkonstruktionen).
2. Den fukten kommer från någonstans.
3. Den fukten kan inte torka ut eftersom du har tätskikt på ömse sidor av väggen.
4. Väggen kommer att få en mögelpåväxt i sin konstruktion.
5. Ni vet inte hur långt fukten har gått.

Fundera på vilka konsekvenser ett "worst case" vore.

Är väggen bärande?
Är det på markplan?
Vad består bjälklaget av för material?

Lycka till!

//
 
GoForIt skrev:
Som tidigare skrivits så är det mycket svårt att mäta fukt i ett badrum som används. Finns det några andra indikationer på detta påstående?
Badrummet hade inte använts på minst 2.5 månader då besiktningen gjordes.

Torpalainen skrev:
Hej!
Om jag förstår det rätt så är det två badrum med en vägg emellan med en anslutande tvättstuga.//
2. Fukten kommer från att mattan på väggen ej ligger över kaklet på ett korrekt sätt och det finns inte någon dokumentation på vem som gjorde arbetet.

Övriga frågor har vi som sagt inte svar på.
 
Ja då har du ju hittat felet, ta dit en entreprenör (seriös) och be om en offert, sedan har du den offerten som prutargument.

//
 
Problemet just nu är för att få en bra offert så måste det tas hål i vägg/golv för att undersöka hur spridd skadan är, och då säger säljarna att det kanske försvårar deras chanser att sälja vidare om vi drar oss ur.

Finns alltså folk som köper hur med fuktindikation utan att bry sig? Trots alla skräckhistorier man hör?
 
Finns det så mycket prutmån på ett badrum renoverat för typ 25-30 år sedan då?
Är det inte spontant dags för renovering ändå?

Tätskikten, om det nu ens finns några, är ju inte på något sätt i nivå med det vi har idag.
 
Jo, det är klart det är dags för renovering, men det jag vill undvika är att man upptäcker att reglar, bjälkar eller gipsskivor är fuktskadade eller till och med fulla med mögel när man river, för om vi tar den här lilla prisreduceringen så får ju då alltså vi ta hela smällen för de åtgärderna som krävs, och hela grejjen är ju att vi inte vet storleken på det.

Renoveringen tar vi, men fukt och eventuell mögel, nehejtack, och jag förstår inte riktigt varför folk på detta forum inte verkar så rädda för det? Har jag missat något?

EDIT: Kan tillägga att värre är, som idag upptäcktes, att kostnadskalkylen som Peab lämnat till Folksam (som inte gäller oss köpare) enbart handlar om golvbrunnen i angränsande tvättstugan, INTE fukten i väggen i badrumet, som Peab dessutom anser inte finns, men som besiktningsmannen står på sig fortfarande ligger bakom där väggmattan möter kaklet, och inte i något golv. Hur ska man tolka det???
 
Redigerat:
Efter vad jag läst i tråden så tror jag du överskattar problemen. Annars hade det funnits fler och allvarligare indikationer.

Skivmaterialet ska ju troligen ändå bytas i samband med renoveringen. Om det mot förmodan skulle vara någon tendens till lätt mögel på en gipsskiva så är det nog inte första gången i världshistorien..
 
Är badrummet gjort början på 80-tal så närmar man sig livslängd på det tätskikt som kanske finns där.. Räkna med att fixa hela badrummet oavsett hur det går med att dela kostnaden med säljaren.
 
eobet skrev:
EDIT: Kan tillägga att värre är, som idag upptäcktes, att kostnadskalkylen som Peab lämnat till Folksam (som inte gäller oss köpare) enbart handlar om golvbrunnen i angränsande tvättstugan, INTE fukten i väggen i badrumet, som Peab dessutom anser inte finns, men som besiktningsmannen står på sig fortfarande ligger bakom där väggmattan möter kaklet, och inte i något golv. Hur ska man tolka det???
Precis vad jag skrev i inlägg #6. Det är oerhört svårt att mäta fukt i ett badrum..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.