Jag bor i ett äldre hus med självdragsventilation. I huset finns inga tilluftsventiler.
För att förbättra ventilationen har jag tänkt sätta in tilluftsventiler i sovrum, vardagsrum osv.
I badrum och våtutrymmen har jag tänkt installera frånluftsfläktar.
För att flödet mellan rummen skall fungera har jag även tänkt att sätta in så kallade överluftsdon i väggar och/eller dörrar,
men var skall dessa sitta? Högt eller lågt?
Är det bättre att montera dessa don i väggen eller i dörren?
 
De skall sitta högt, och jag skulle montera dem i väggen. Inte minst för att det är enklare. Reglar runt och skruva fast.
Tänk också på att skaffa don som har en ljudfälla.
Annars kan det höras mer än man vill genom dem...
 
Normalt har man väl så öppen planlösning att don bara behövs in till wc o ev in till tvättstugan!?
Dit in har du väl redan överluft eller luftad tröskel!?
Men har man dörrarna stängda till sovrum, då bör man ha överluftdon.....
kanke det räcker med nya tilluftsdon , du förbättrar ju självdraget... luft in så blire luft ut....
Om du har imma på fönster och länge i badrummet sen du duschat, då har du sannolikt för dålig ventilation.....
Men köp helst paxfläktar UTAN kallrasskydd. Ett krav bör va att man ska ha viss grundventilation hela tiden.... det får man inte med kallrasskydd..... bedrövligt påhitt!!!!!
det behövs om man går rakt ut genom väggen, vilket jag avråder på det bestämdaste..
Är frånluften ansluten till murstocken då brukar det inte bli nåt kallras, möjligen när köksfläkten går på max..... men då behövs det ju mer luft in..... kanske man då behöver ha dörren på glänt....
Det fanns väl lite annat om självdag här....
 
Bertil, jag kände mig tvungen att kolla vår PAX-fläkt i badrummet. Mycket riktigt satt det ett kallrasskydd i den. Vi har haft den påslagen flera timmar per dygn för att hålla luftfuktigheten nere. Utan kallrasskydd så kanske det räcker att ha den på när man duschar och en liten stund efter.

Det var inga problem att plocka bort plastbitarna som utgör kallrasskyddet. Jag kollade draget efteråt och det var en jeddra fart. Man tackar för tipset/infon.
 
Hej Bertil,
Nej jag har ingen överluft eller luftad tröskel in till wc, så min tanke var att först sätta in don dit. Så dom sätter jag alltså högt i väggen?
Om det behövs har jag sedan tänkt sätta in don till de rum där dörren ofta är stängd.
Angående pax-fläkt så hade jag nog tänkt mig en utan kallrasskydd så att man även får drag när inte fläkten är på.
 
Grunt!
Tips: principen är tilluft långt från frånluft........ så inte till/frånluft "kortsluts....
Så du kan inte ha tilluftdonet alldeles intill frånluftdonet, det é inge bra!!!!!!
Så i ett badrum kan nog luftad tröskel va bra för då blir det lång väg för luften.... sval luft in vid golvet, den varma råa luften uppe vid taket efter duscen och sen ut via frånluftdonet.... (varm luft är ju lättare än kall).
Viktigt med rätt tanke när naturlagarna ska råda..... med en hoper fläktar funkar den mest idiotiska lösning...... åtminstone ibland....
Normalt har man luftad tröske i wc/bad ..... jag ska slipa av underkanten på wcdörren ca 5 mm (så tröskeln fortfarande täcker), sen ska jag fräsa ur tröskeln med en överhandsfräs..... ca 10 mm, med rundning där jag startar och slutar....... lösa trösklar finns oxå att köpa om du har modern dörr.
Bra om både tilluft o frånluft har samma area om man har självdrag........... ta till rejält om du väljer luftad tröskel.... har man fläkt spelar det ingen roll.

Kör hårt.....
 
Hej Bertil

Jag bor också i ett hus med självdragsventilation.
Mina badrum har både frånluftskanal via murstocken och paxfläkt ut genom väggen utan kallras-skydd. Kan det verkligen vara rätt? jag tycker det blir kallras och tilluft genom väggventilen. Ska jag istället sätta igen ventilen ut och sätta en paxfläkt på ventilationskanalen som går via murstocken?

Eller ska jag kanske ha kallras-skydd trots allt?

Anders
 
Välj ett alt. och ta bort de andra. Se dock till att det är drag i muren om detta blir ditt val.

Som det är nu. Om det är drag i muren så tar dem luft från där det är lättast för luften att komma in, dvs igen väggen.

Man vill ha vent genom hela rummet så jag skulle sätta igen väggen och se till att det finns möjlighet för luften att kommma in under dörren.
 
Så överluftdon i väggar skall med andra ord sitta lågt?
Eller så att luft kan komma in under dörren. Det verkar finnas olika uppfattningar...och det känns som att jag bara blir mer förvirrad :)
 
överluftdon skall sitta...över. ;D
Däremot kan man ha ventilerad sockel.

Det är nog så att även de lärde tvistar.
Men grundtanken att ha tilluft långt från frånluft är alldeles korrekt.
Och det är bra om man kan ta in all luft den tänkta vägen, så att det inte drar i springor, exempelvis vid fönster.
Risken med att ha ventilerad sockel är att man upplever drag på golvet, speciellt i ett rum där man till och från inte bara är naken, utan våt.
Dessutom är ju luften på golvet kallare relativt den vid taket.
Men detta är nog mest teknisk mumbo-jumbo. Gör det som är enklast i ditt fall. Skall du beakta något tror jag att det är avståndet mellan donen som är det viktigaste.

Lycka till!
 
Ok, tack för alla tips! Jag får se hur jag löser det i mitt fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.