Hej allihop, tänkte höra med er om jag skulle kunna skrika dolt fel på grund av följande som har med elen i huset att göra.

Köpte huset för drygt tre år sedan och vid inflyttning berättade förra ägaren att propparna har en tendens att gå vid lite större belastning, han sa att det behövdes en större säkring helt enkelt, vi hade 20 amperes.

Efter ett tag började som väntat propparna gå och till slut fick vi såpass mycket bekymmer att vi tog hit en elektriker som konstaterade att skåpet behövdes bytas eftersom det var drygt 90 år gammalt (huset är byggt ca1927 och sedan tillbyggt ganska rejält på 70-80 talet.) Kablarna i huset såg dock bra ut och var antagligen bytta vid 80 talet.

Skåpet bytes och allt har varit frid och fröjd tills för någon vecka sedan när strömmen försvann i en liten del av övervåningen och jag fick inte igång det. Kusin elektriker kom hit och konstaterade att i det andra el skåpet så hade den översta plastskenan börja brinna och ett par kablar helt enkelt brunnit upp. ( vi har tre proppskåp, återkommer till det tredje längre fram) Han fixade strömmen och säkrade mot ytterligare skada och vi ringde försäkringsbolaget som tog tag i det hela.

Ny elektriker kom hit och kom fram till en hel del grejer,

Jord kabel till ugnen var inte inkoppplad, när den kopplas in och ugnen startas slår jordfelsbrytaren av hela tiden. ( han ska titta på detta imorgon) Jag antar att någon kopplat ut denna medvetet för att få ugnen till att fungera. (hela huset känns som ett polskt bygge vilket dock inte har märkts innan jag börjat renovera och rota lite överallt)

Nya kablar till ugn och spis går inte att dra fram då dessa sitter fast någonstans fast att de ligger i vp rör. (har inte kollat alla andra kablar ännu om det är fler)

Det tredje elskåpet satt ursprungligen i garaget men den förra ägaren har gjort ett hål i väggen och flyttat in alla säkringar i tvättstugan på andra sidan väggen, han lämnade dock nollan kvar i garaget, detta är helt förbjudet enligt elektrikern som flyttade tbax alltihop in i garaget.

Jag gissar här att dom tröttnade på att springa ut i garaget och slå om säkringarna hela tiden när strömmen gick och därför flyttade in säkringarna.

Jordade och ojordade uttag i samma rum

Utanpåliggande kablar i en del av huset och inbyggda i andra delar.

Kort sagt så vill jag helst dra om hela huset för att vara på den säkra sidan, men finns det någon möjlighet att få detta på dolda fel eller försäkringen?

Hyr stor undersökningsplikt har jag egentligen i ett sånt här läge?


Tack på förhand.
 
Allt det där hade kunnat upptäckas lätt utan förstörande ingrepp. Inget dolt fel.
 
Det där med jordat och ojordat i samma rum ligger definitivt på undersökningsplikten. Att en elcentral pajar 3 år efter tillträdet är ju sådant som händer, definitvt inte dolt fel, såvida man inte kan visa tydligt att den var felmonterad på något sätt.

jag förstår inte riktigt vad du menar med "lämnat nollan kvar". Men jag har svårt att tro att det inte såg underligt ut, och borde föranlett en djupare undersökning. Jorden till spisen skulle möjligen kunna ligga utanför undersökningsplikten, men beskrivningen av elanläggningen i övrigt låter som att man borde anta att det finns diverse fel. Alltså inget dolt fel där heller.
 
I korta drag så är det inget som inte skulle ha upptäckts vid en elbesiktning. Detta är en typisk grej som man kan få kostnader för, bättre att ta en elbesiktning innan tillträde av ett hus och kanske komma överens med tidigare ägare om hur ev åtgärder kan fixas ekonomiskt.
 
Jord till spisen är nog urkopplad för att spisen är gammal och har läckströmmar, då går JFBn hela tiden. Blir så på gamla spisar, bara att byta spis. Hur gammal är spisen?

Megga kablarna till spisen och inspektera visuellt att det ser bra ut och är det ok så kör på de befintliga kablarna.

I övrigt säger jag som resten, sånt här får man räkna med på gamla hus. Du blev ju t o m varnad av säljaren att propparna går.

/Anders
 
Eftersom säljaren sa att propparna brukar gå så borde du gjort en grundligare undersökning.
 
Just det där med spisen är troligen livsfarligt. Sannolikt är det fel i ugnen så att ström läcker mot jord. Om då jordledaren inte finns där och kan leda bort strömmen så kommer spisens hölje att bli spänningsförande. Det blir direkt livsfarligt om man ex. tar i spis och diskbänk samtidigt.
 
Vissa saker - som utanpåliggande och inbyggda kablar - är inte ett fel. Jordat och ojordat i samma rum är ett fel, men ack så lätt att upptäcka. Nittio år gammal el - den kan man vänta sig att det behöver tittas över. Audiella och visuella varningar om att det inte stod rätt till med elsystemet - din undersökningsplikt är mycket omfattande. Så, tyvärr, inga dolda fel.

Fel är det, men det är inte samma sak som dolda fel.
 
O
Precis, många fel var det, men det är inte dolda fel.
Som sagt tidigare, redan när säljaren sa att propparna brukade gå borde du dragit öronen åt dig...
Det finns så många varningar i ditt system som skriker undersök
 
Jag hade givetvis koll på en del när jag flyttade in såsom de blandade jordade och ojordade uttagen men det var inget som jag oroade mig för eftersom det normalt är ganska lätt fixat.


Elektrikern har varit här idag och på pappret jag fick så står det följande.

Skyddsledare till ugn används som noll-ledare. Detta upptäcktes efter att han plockat isär ugnen vilket jag i alla fall anser går utöver min undersökningsplikt.

Den tredje centralen har han bara beskrivit som felaktigt installerad, men vad jag förstod så var alla säkringarna flyttade till andra sidan väggen förutom nollan. Det konstiga är att jag hade en elektriker här som bytte huvudcentralen i källaren och han gick då igenom de andra två skåpen utan att nämna något om att det såg konstigt ut i det tredje. Den här nya elektrikern såg det efter en liten stund.

Jag tycker att detta med flyttandet av säkringar osv borde vara något som den gamla ägaren borde upplyst mig om, någon har uppenbarligen gjort något direkt olagligt när de flyttade på delarna (enligt min elektriker)

En annan punkt han skrev ner var att fasta installationer har gjorts med lampsladdar.


Jag förstår att det mesta inte handlar om dolt fel men något jävla ansvar måste väl en person ta som har dragit de här kablarna, ugnen var direkt livsfarlig meddelade elektrikern, det var ren tur att inte den kablen påverkades när det brann till i skåpet senast och gjorde hela ugnen strömförande.

I vilket fall har jag skickat vidare till mitt försäkringsbolag och de samråder nu med elektrikern för att se om det kan räknas som dolda fel över huvud taget. Om inte så blir det här nog lite dyrt känns det som.
 
Tja, det är väl bara att kavla upp ärmarna och sätta igång som alla andra (om det inte är nybyggt eller nyrenoverat då, men då har man också betalat för det).

Det här ligger liksom inom vad man kan förvänta sig, typ. Se det som att det ändå var dags att renovera elen, då är det ju "bra" att det finns saker som kommer att förbättras rejält, och inte bara att färgkoder uppdateras och uttagen byts mot fräshare. Säljer du på kort sikt ökar värdet om du kan skriva "elen totalrenoverad av behörig elektriker", och säljer du om trettio år är det ändå s.a.s. avskrivet och något ni haft glädje/behov av på den tiden.

Sen kan jag tala om, apropå "polskt bygge" att vi har haft säkert trettio olika hantverkare i huset genom åren, och de två polska snickarna från i fjol placerar sig absolut i topp bland dessa :)

/A
 
Innan du skriker efter dolda fel så finns det massor att läsa på i ämnet...sök på internet.....
 
Det fanns ju tveksamheter med elen som var synliga för dig. Då har du en fördjupad undersökningsplikt, och hade du fullgjort den så skulle det mesta ha upptäckts. Att upptäcka att skyddsjord/nolla på ugnen var fel är ganska enkelt men troligen inte rimligt under en vanlig undersökningsplikt, men definitivt vid en fördjupad undersökning.
 
Rörande försäkringsbolaget så kanske det inte är de som kan bedöma om något kan ses som "dolt fel" utan vill man ha korrekt rådgivning där så det en erfaren jurist som gäller.

Sen så som jag ser det så visst, det är möjligt att en del saker som ni hittat kan ses som "dolt fel" MEN helhetsbilden, såsom den beskrivits, ger att en fördjupad undersökning borde gjorts (dvs en elbesiktning) och då hade troligen en hel del fel hittats och ni hade haft ett annat förhandlingsläge.

Som det ser ut nu så säger jag såsom andra sagt, glöm att ta detta till en rättsal, den enda som kommer att tjäna på det är juristen.

/Kent
 
I praktiken har dostolarna vid dolda-fel-tvister ställt krav på att man hyr in fackfolk för att man skall ha en chans. När du tog in en elektriker så tog det en timme att konstatera alla fel. Gissa vilken chans du har?

Varför hyrde du inte in en elektriker från början när du fick höra av ägaren att propparna går och att du måste ha sett att centralen var modell äldre? Lyssna till de mer erfarna medlemmarna här på forumet och tänk efter så förstår du att du är chanslös.

Det hade räckt med att lyfta kapslingarna på centralerna för att konstatera att det flyttats centraler och att man glömt nollan, använt lampsladdar etc men inte ens detta gjorde du, än mindre en meggning av anläggningen.

/Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.