Något jag inte riktigt kopplat hur de funkar än, Vatten element är väll ett slutet system? Och de vattnet är från ackumulatortankarna? Eller är de varmvattnet kommer från? eller vart ligger det och puttrar? :S Kommer ha 2 st 750 liters ackumulatortankar som är isolerade och kopplade ihop. Hur funkar det? Tacksam för svar
 
Vattenburen värme är mycket riktigt ett slutet system. Vattnet värms i pannan och cirkulerar sedan runt i radiatorsystemet (elementen). Ack-tankarnas funktion är att ge en värmebuffert så att du inte behöver elda hela tiden. Har man värmepump eller fjärrvärme brukar man inte ha några ack-tankar då dessa system kan värma vattnet efter behov.
 
men om det är slutet till elementen, vart får man varmvattnet från då när man duschar eller spolar i kranen? Finns ingen varmvatten beredare vad jag sett iallafall
 
Varmvattnet (som du duschar i) värms i ackumulatortanken i antingen långa rörslingor eller i en behållare vilken är ansluten till kallvatten i andra änden..
 
Dvs, vattnet i ackumulatortank, panna och element är slutet och blir varmt mha. pannan. I det vattnet finns antingen en behållare eller långa rörslingor i vilket det kalla vattnet värms och blir varmvatten.
 
bighenk skrev:
men om det är slutet till elementen, vart får man varmvattnet från då när man duschar eller spolar i kranen? Finns ingen varmvatten beredare vad jag sett iallafall
Tappvatten och radiatorvatten är skilda, annars skulle du ju riskera att tömma elementen när du duschar ;) Exakt hur det är kopplat i ditt hus vet jag inte, en lösning är att det sitter en varmvattenberedare i den ena tanken.

Edit: du har fått ett bra svar från mexitegel.
 
Redigerat:
ahha, Hur lång tid brukar de i snitt ta innan tankarna blir nerkyld om man skulle duscha på som ett as? eller är de inget jag behöver oroa mig så mycket om? Tankarna brukar ligga runt 80 grader
 
Du har inte nämnt hur du värmer tankarna, om du har 1500 liter 80 grader vatten i tankarna kan du duscha till väldigt länge innan du kylt ner det vattnet :)
 
Vi har vedpanna. xD
 
Med 80 grader i båda tankarna skulle jag skulle tro du kan duscha i ungefär 3 timmar innan vattnet blir för kallt.
 
Blir att skärpa sig med de långa behagliga dusch stunderna då xD Tackar för svaren till en väldigt korkad fråga xD
 
Frågan är ju befogad om man inte vet svaret.. Om den är korkad är väl upp till frågeställaren..
 
A
Är det samma med luft/vatten-värmepump? Dvs två olika slutna system? Vattnet i elementen blir väl aldrig det man dushcar i?
 
B
MrZero skrev:
Är det samma med luft/vatten-värmepump? Dvs två olika slutna system? Vattnet i elementen blir väl aldrig det man dushcar i?
Radiatorkretsen är ett slutet system. Varmvattnet är ett annat system. Nej det är inte samma system för varmvattnet som radiatorkretsen. Den skulle rosta sönder om man hela tiden fyllde på syresatt vatten i den.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
B BSOD skrev:
Radiatorkretsen är ett slutet system. Varmvattnet är ett annat system. Nej det är inte samma system för varmvattnet som radiatorkretsen. Den skulle rosta sönder om man hela tiden fyllde på syresatt vatten i den.
Vilken tur, så jag inte behöver få innehållet i gamla gjutjärnselementen i maten osv hehe. :) Även om det kanske skulle ge lite extra järntillskott :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.