14 483 läst · 21 svar
14k läst
21 svar
Ny motor, rimligt pris?
Sida 1 av 2
Motorn i min Honda CRV (2002) skar för mig. Det var toppen som skar.
Enligt verkstaden så är det ny (begagnad) motor som gäller, och de sade 25-30 000 för det, inkl arbete. Min magkänsla säger att det är ett helt OK pris, men jag tänkte kolla med er vad ni tycker.
Enligt verkstaden så är det ny (begagnad) motor som gäller, och de sade 25-30 000 för det, inkl arbete. Min magkänsla säger att det är ett helt OK pris, men jag tänkte kolla med er vad ni tycker.
Jag har bytt motor på en Saab 9000 CSE. Motorn kostade 4.000 (från skroten) och arbetet drygt 10.000 vill jag minnas. Då var det svart och kompispris med rabatt på både motor och arbete. Det låter som att du fått ett helt ok pris.
Varför skar den? Gammal olja?
Varför skar den? Gammal olja?
Vad menar du med att det var "toppen" som skar? Kolvarna går ju inte upp i topplocket utan vänder i blocket så toppen ska ju inte kunna skära i den meningen. Däremot kan man tänka sig att en kamaxel skurit. I vilket fall borde det räcka att byta toppen/kamaxlar/ventiler om det nu är på det viset.Troberg skrev:
låter som det vore billigare att renovera toppen?
Det finns väl knappast någon modern motor som har så mycket utrymme i toppen att den klarar ett kamremsbrott? Dvs, om det inte är mos så är det bara tur. Det har jag haft en gång på en Diesel när dieselpumpen skar...
Oklart än så länge, antingen var oljepumpen kass eller, troligare, så hade någon oljekanal kunkat igen. Oljan ver i stort sett ny.
Än så länge har han bara öppnat toppen och konstaterat att kamaxeln skurit och det är mycket spån där.
Nej, inte som det verkar.
Om den begagnade motorn är nyrenoverad så är det rätt bra pris. Man får ju i alla fall hoppas att de byter oljepump och kamrem/spännare för annars så är det inte ens lönt.
Sen så bör de kolla kompressionen på motorn och vid problem där, nya kolvringar, kanske plana toppen osv.
Jag hade kollat med någon annan vad de skall ha för att renovera toppen, byta oljepump och givetvis kamrem/spännare, det jobbet borde även kunna göras med blocket kvar i bilen. Finns firmor som pysslar med att t ex slipa toppar men de demonterar ju inte så du kolla runt lite efter nån som har kontakterna.
/Kent
Sen så bör de kolla kompressionen på motorn och vid problem där, nya kolvringar, kanske plana toppen osv.
Jag hade kollat med någon annan vad de skall ha för att renovera toppen, byta oljepump och givetvis kamrem/spännare, det jobbet borde även kunna göras med blocket kvar i bilen. Finns firmor som pysslar med att t ex slipa toppar men de demonterar ju inte så du kolla runt lite efter nån som har kontakterna.
/Kent
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 513 inlägg
Ett utmärkt tillfälle att elkonvertera bilen om du bor och pendlar till en storstad.
http://www.evalbum.com
http://www.evalbum.com
Det är inkl arbete.
Jag bor i Borlänge, och kör ganska ofta längre sträckor, tex till Stockholm, så el är inte ett alternativ.
Att modifiera en motor till en ångmaskin hade däremot varit coolt!
Liknande bilar ligger kring 70-100 kkr, och då är min i rätt bra skick. Inte lönt att köpa en för motorn, med andra ord.
Slutnotan hamnade förresten på 31168, och då bytte de lite annat stuff också, framför allt remmarna (kam och generator), plus naturligtvis olja och oljefilter. Ska hämta den imorgon och höra "obduktionsrapporten" på gamla motorn...
Slutnotan hamnade förresten på 31168, och då bytte de lite annat stuff också, framför allt remmarna (kam och generator), plus naturligtvis olja och oljefilter. Ska hämta den imorgon och höra "obduktionsrapporten" på gamla motorn...