Tack!

Nu när jag börjar kunna få undan sakerna så börjar jag kunna flytta in kontoret också.

Ev blir det ett hyllplan i den flyttbara bänken också, så man slipper flytta runt alla lådor med maskiner hela tiden. Kan ev också behövas en pelare eller något i mitten också så inte skivan bågnar om man råkar ställa något tungt på den.
 
Riktigt roligt att läsa tråden då jag har en likadan carport (alltså sån som sitter i huset med ett förråd bakom) som jag väldigt gärna skulle vilja göra till garage.

Riktigt snyggt Robert-san01.
 
Tack!

Nu har jag fått skugglisterna (taklister) på plats och till helgen tänkte jag bärja med inklädnad och golvlister. Grannen som är snickare tyckte jag var sjuk som la ner så mycket petande på ett garage, sedan kom han på att det är egentligen kontor jag bygger. :)

Jag rekommenderar verkligen att göra detta om du funderat på det och har möjligheterna (tid och ekonomi). Varken jag eller Lille-No är mer än normalt händiga och med support från detta forum så klarar man sig bra.
 
Robert-san01 skrev:
Tack!

Nu har jag fått skugglisterna (taklister) på plats och till helgen tänkte jag bärja med inklädnad och golvlister. Grannen som är snickare tyckte jag var sjuk som la ner så mycket petande på ett garage, sedan kom han på att det är egentligen kontor jag bygger. :)

Jag rekommenderar verkligen att göra detta om du funderat på det och har möjligheterna (tid och ekonomi). Varken jag eller Lille-No är mer än normalt händiga och med support från detta forum så klarar man sig bra.
Tid = nja.
Pengar = njae.
Know-how = nej till gjutning och ja till resten.

Men det hela handlar om att planera så att jag kan avsätta tid och pengar till det, vilket jag siktar på att kunna göra nästa eller nästnästa sommar. :)
Men jag kommer se om jag inte skall leja bort själva plattan.
 
Tid brukar vara det största problemet. Pengar skulle jag vilja påstå är enklare att lösa när man bygger lösvirke och själv då man kan bygga i den takt ekonomin tillåter. Det är bara några stora saker som man brukar måsta budgetera för.

Grunden som du är inne på, kräver endel pengar även om man gör det själv. Bara betongen är väl en 6-7000kr och det hostar man inte bara upp sådär. Gör du jobbet själv så är det ändå material för en 12 000kr betongen inräknat för isolering, stöd mm.

Annars är det porten och fönster som kan göra lite större skador i ekonomin och som kan vara lite trixigt att sprida ut.

Jag hade inte heller någon erfarenhet av att gjuta platta men med mycket efterforskning så gick det klart över förväntan. Skall man som jag lägga klinker så är det inte hela världen om det blir lite ojämt, det går fixa med slip eller flytspackel. Det är också ett garage, inte ett salsgolv i stadshuset vi snackar om. ;)
 
Robert-san01 skrev:
Tid brukar vara det största problemet. Pengar skulle jag vilja påstå är enklare att lösa när man bygger lösvirke och själv då man kan bygga i den takt ekonomin tillåter. Det är bara några stora saker som man brukar måsta budgetera för.

Grunden som du är inne på, kräver endel pengar även om man gör det själv. Bara betongen är väl en 6-7000kr och det hostar man inte bara upp sådär. Gör du jobbet själv så är det ändå material för en 12 000kr betongen inräknat för isolering, stöd mm.

Annars är det porten och fönster som kan göra lite större skador i ekonomin och som kan vara lite trixigt att sprida ut.

Jag hade inte heller någon erfarenhet av att gjuta platta men med mycket efterforskning så gick det klart över förväntan. Skall man som jag lägga klinker så är det inte hela världen om det blir lite ojämt, det går fixa med slip eller flytspackel. Det är också ett garage, inte ett salsgolv i stadshuset vi snackar om. ;)
Hmm, det kanske är så att man skall göra det själv då då... :)
Det skall på med klinker här också då det är lättast att hålla rent vid oljebyten och dylikt då det kommer mekas en del tvåhjuligt i garaget. :)
 
Jag valde svarta fogar just pga att det är ett garage. Plattorna är lätta att hålla rena så de kan vara i princip vilken färg som helt. Fogarna blir dock svarta så då tänkte jag att är de svarta kommer de inte bli svartare. ;)
 
Robert-san01 skrev:
Jag valde svarta fogar just pga att det är ett garage. Plattorna är lätta att hålla rena så de kan vara i princip vilken färg som helt. Fogarna blir dock svarta så då tänkte jag att är de svarta kommer de inte bli svartare. ;)
Smart tänkt. :)

Nej, får ta och läsa och speca lite så kanske man kan börja med det lite tidigare än tänkt. :)
 
Lycka till!

Fråga gärna om det är något du tror jag kan hjälpa dig med!
 
Så har man funderat ännu mer kring det här och spatserat omkring i carporten och tittat och haft sig... fan ta er som sätter sådana griller i huvudet. ;)

Men en tanke som dök upp, såg att ni (en av er i alla fall) har brunn i garaget, det vill man ju ha, vart har ni lett röret från den? Antar att sånt ingår i byggnadslovsansökan?

En annan tanke som dök upp är att faktiskt kakla hela garaget och då kunna spola av bilen/hojen inomhus också... vad tror ni om det?
 
Brunn har man inte i garaget (inte officiellt iaf och jag drog min till förläningen av stupröret för dagvattnet). Nämn det absolut inte i din ansökan och officiellt så går den till en egen stenkista och är helt frånskild det kommunala avloppsnätet.

Har du bara tillräckligt stort utrymme så är det helt klart en vettig tanke att kakla på väggarna. Hela höjden upp blir kanske lite dyrt, men även 1,2-1,5m upp borde bli en bra "spolhall".
 
Robert-san01 skrev:
Brunn har man inte i garaget (inte officiellt iaf och jag drog min till förläningen av stupröret för dagvattnet). Nämn det absolut inte i din ansökan och officiellt så går den till en egen stenkista och är helt frånskild det kommunala avloppsnätet.

Har du bara tillräckligt stort utrymme så är det helt klart en vettig tanke att kakla på väggarna. Hela höjden upp blir kanske lite dyrt, men även 1,2-1,5m upp borde bli en bra "spolhall".
Ah, bra info. :)
Skall kolla vart rören från stuprören tar vägen, än så länge vet jag bara att de går ned i marken. :)

Eftersom jag har förrådet bakom (som du också verkar ha) så tänkte jag bygga med vertygstavla och förvaring och allt sånt där inne och sen kanske ha "spolvägg" i form av duk som man ser på t.ex. OK´s GDShallar som man bara drar för... det är inte så mycket för bilen utan mer för hojen som jag tvättar typ en gång i veckan. :)
 
Liten uppdatering...

Då har det vart så varmt att jag har kunnat sätta sista raderna klinker så nu är det klinker även där porten går ner. Det blev lite pyssel då porten sitter på plats sedan länge och det skulle plattor under där sidoskenorna står. Hade lagt distanser under sidoskenorna och de räckte precis för att jag skulle få klinkern under skenan.

Det var även lite pyssel med att få sista raden som lutar utåt då gjutningen inte var helt jämn så det blev att ta fram vinkelslipen med diamantskivan och putsa lite. Nu är näst sista raden med plattor plan och där går porten ner. Sista raden lutar utåt med ca 1cm /10 så det borde inte bli några större samlingar av smältvatten där.

Det som återstår nu är inkoppling av golvvärme och vatten, lite golvlister, salning av en innerdörr och lite sillikon vid tröskeln och garagejärnet. Verkar helt klart rimligt att det blir klart i sommar! :)
 
Gammal tråd, är medveten om det!

Men en fråga!

Jag ska köpa ett hus med en carport som har 3 "hela" befintliga väggar. Carporten står på plint och har grus som underlag i själva carporten. Är det möjligt att "gjuta in" plintarna i plattan?

Om detta skulle gå så skulle jag kunna ha ett "riktigt" garage med ganska liten arbetsinsats. Kan ladda upp bilder i helgen.
 
Väggarna hänger i luften nu? Isåfall snickra en ram runt och fyll med betong, låt härda och sedan domkrafta upp väggarna och plocka bort plintarna, sänk ner bygget på plattan. Sätt dit en port. Klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.