Hoj!

Behöver lite orienteringshjälp i växthusdjungeln. Mor min fyller 65 i maj och vi lurar på ett växthus eftersom hon gillar växter i alla former.

Storleksmässigt pratar vi kanske 6-10kvm. Barnbarn och bollar kan komma att finnas i grannskapet av växthuset. Växthuset kommer med all säkerhet att bli fristående. Placering Norra Uppland

Vet att hon varit "rädd" att tvingas vara hemma för att vattna, är det ett problem? Lokal vattenförening finns med bevattningsvatten i kran på tomten. Automatik?

Så lite tips på vad man ska tänka på vad gäller själva huset men även bevattning etc uppskattas.

/M
 
Köp inte för litet hus. Ta en storlek större än ni tänkt.
Har automatisk bevattning i vårt hus och det fungerar bra. Har Hydromat Termo från Willab Garden.
Automatisk öppning av fönster för ventilation är också en nödvändighet. Om man inte är vid huset varje dag så satsa på flera öppningsbara fönster med automatik.
Plastfönster är ett bra alternativ men dom är sämre på vintern. Plastfönster och mycket snö på taket är ingen lyckad kombination.
Vi odlar gurka och tomater i vårt hus och dom växer så det knakar. Om man är borta några dagar bör någon titta till huset och skörda det som är färdigt. Är belöningen att man får ta del av skörden är det nog inget problem med att få någon granne att göra jobbet.
Lycka till.
 
Tack valter!

Har någon koll på kvalitetn på olika leverantörer. Willab verkar ju vara bra och pålitliga, hur står sig Skånska Byggvarors i jämförelse? Någon som vet?

/M
 
Man kan säga att det finns flera nivåer av växthus. Willab's Julliana är lite enklare konstruktion = Skånska Byggvaror (och många andra lev.).
Går man upp till nästa nivå så har du Willab's andra sortiment Eurro-Serre och då kan man jämnföra de med tex Classicums Serralux serie. (Är egentligen "samma" växthus i grunden, då en av konstruktörerna lämnade Serralux och startade Eurro-serre.)
Nästa nivå är Classicums Helios-serie men då börjar man prata mycket stabila och tyvärr dyra växthus..

Som valter53 skriver, välj ett som är större än ni tänkt er, man vill direkt ha den mera ytan.. Välj även ett som har höga väggar så växterna har plats att växa. Personligen är 2 meters väggliv minimum..

I väggar skulle jag alla ggr välja "vanligt glas", det är SÅ mycket snyggare när man tittar på växthuset. I taket kan man välja plast om man vill (då får man lite mer skydd mot solstrålarna) men det går perfekt att skydda växterna med ett glastak också..

Har man plats någonstans på en västervägg på huset kan man också välja ett vägg-växthus. Då har man hjälp av huset i uppvärmningen och det står lite mer skyddat.

Jag skulle titta på Serralux eller Eurro-Serre 10kvm (3x3m) med väggliv på 2m. Då får ni ett växthus som din mor kommer vara mycket nöjd med under lång tid.. Köpte ett sådant till min mamma och jag märker att det räcker gott..

Lycka till..
 
Tack jackt! Precis vad jag behövde!

/M
 
Här har jag också skrivit ner lite tips när du ska välja växthus https://www.byggahus.se/tomt/bygga-vaxthus

Jag var också orolig för hur det skulle bli när man åker bort, men det visade sig inte vara några problem. Har man vatten utdraget till växthuset så är det enkelt att sätta upp ett bevattningssystem för några hundralappar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.