Jag har köpt hus men inte fått tillträde än så jag sitter och drömmer lite med ArchiCAD. Kan det finnas nåt problem med att slå bort taket i vardagsrummet så man bygger ihop det med rummet ovanför (som är lika stort)? Tänkte om ett golv kan vara bärande för ytterväggarna eller liknande. Det är ett stenhus från -55 byggt med blåbetong.


 
  • takhöjd5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Knappast något som går att besvara här på forumet. Ta dit en byggtekniker som får kontrollera ritningar och byggnadens konstruktion.
 
omöjlig fråga att svara på, men det kan säkert gå.

anlita byggingenjör!
 
Om det går, så tänk ett varv till - nästa köpare (eller kanske ni själva om några år) kanske behöver rummet på ovanvåningen/ fler sovrum/ arbetsrum etc
 
Elisen skrev:
Om det går, så tänk ett varv till - nästa köpare (eller kanske ni själva om några år) kanske behöver rummet på ovanvåningen/ fler sovrum/ arbetsrum etc
Är det inte enklare om "nästa köpare" helt enkelt väljer ett annat hus om dom inte gillar vardagsrum i dubbel höjd? Det finns andra hus att välja för dom, däremot kanske det inte finns så många hus att välja på för dom som gillar den typen av lösningar. Framförallt är personliga lösningar alltid attraktiva och därmed säljande även för andra.
 
Öppna schakt upp till andra våningen är i min värld mer eller mindre standard i villor byggda de senaste 10-15 åren. Jättesnyggt vid inflyttning, men efter första vintern klagar alla över hur kallt det är därnere och efter ytterligare några år - när familjerna utökats med några barn - klagar de över ljudmiljön och börjar undersöka om man kan bygga igen och få ytterligare ett sovrum/arbetsrum... Har ingen aning om vare sig Abrahamssons familjesituation eller hur hans hus i övrigt ser ut, men tror att det finns fler köpare till hus med säg 3-4-5 sovrum/ arbetsrum än två. Var och en gör naturligtvis som den vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.