Det är så att vi tittar på ett hus byggt 2009 där vi upptäckt problem med kondens på fönsterna vid visningen. De boende i huset har anmält felet till byggbolaget (som är ett av de stora) som har sagt i rätt allmänna ordalag att de ska ordna till det. Har inte hela förförandet klart för mig men det jag vet tillsammans med lite uppskattningar är följande, i förhoppningsvis kronologisk ordning.

- Huset byggs och förbli osålt i ½/- år samt används som visningshus.
- De nuvarande ägarna flyttar in och verkar inte skött FTX/ventilationen enligt anvisningarna. Ej bytt el. tömt filter, finns det mer de kan misskött?
- De anmäler(oklart när) att de har kondens på fönsterna till byggbolaget som säger att de ska åtgärda fuktskaderna som blivit på fönsterna. (främst nedankanten)
- Mäklaren kontaktas och ha märker då att det är MYCKET kondens på fönsterna. Vissa fönster är nästan helt täckta med kondens. Mäklaren får ägarna att åter kontakta byggbolaget som kommer och byter filterna (som var rejält dåliga, förmodligen aldrig bytta) varpå den absolut värsta kondensen försvinner.
- ca 2 veckor efter filterbytet har vi visning och det är nu vi ser kondensen som "bara" är i nedankanten och främst då i hörnorna.
- Har kontakt med byggfirman som efter lite ledande frågor konstaterar att det finns liknande problem i övriga hus och det är kopplat till ventilationen. Vrider ytterligare på frågorna och fick fram att de i nuläget inte vet exakt vad felet är och de utför mätningar i några av de andra husen. (totalt byggdes de 15-20 likadana hus)
- Byggbolaget säger att det ska åtgärdas men jag får inget exakt svar på hur, och vad ska man tro? De har även bytat ventilationen helt på något hus, dock verkar de prata väldig tyst om detta.
- Har pratat med en granne till huset som har bott i ett likadant hus i 2 år och de har med problem med kondens på samma vis, dock har de aldrig haft mer än i nedankanten. Dock har de iof skött sin ventilation enligt anvisningar.
- Grannarna var inte nedslagna över sin kondens i fönsterna, utan de planerade att skrapa och sandpappra i fönsterna för att sen måla igen så fort de blir sommar.
- Grannarna har inte kontakt byggbolaget om sina problem, även om de hade funderat på det.
- Grannarna berättade att de boendes i "vårt"-hus inte hade varit med på information om skötseln av ventilationen.


Har försökt lägga fram det jag vet och vill nu ha lite rådgivning.
Vad tycker ni? Är det läge att backa direkt, eller kan det vara värt att vidare utvärdera husköp? Priset är ca 15% lägre än inköpspriset i maj 2010.
Vad kan vi göra för att säkra upp affären? Försäkringar?
Skriftligt från byggbolaget att de ordnar till problemen? Vad ska isf stå med? Om man kommer överrens om priset, så är ju nästa steg besiktningsman.
Bör man utföra någon tilläggsbesiktning? Ventilation? Fukt?

Vad tror ni felet med ventilationen kan vara, är det möjligt att åtgärda/leva med? Finns det en överhängande risk att det blivit mögel eller liknande i övriga utrymmen?
Om jag lagt tråden under fel kategori så ber jag ödmjukast om ursäkt med förhoppning om att moderatorerna kan flytta den rätt.
 
Roterande värmeväxlare i FTX:n? Är FTX:n ens injusterad? Finns protokoll från OVK?
 
Vet inte, ska be mäklaren om en spec. på vilken typ av FTX som är installerad imorgon
Har tyvärr ingen aning om det själv i nuläget.
De håller på och utreder i några av de andra husen men har inte kommit på en riktigt lösning. De bör ju ha justera utan att få rätt på det. Underdimensionerat system kanske?
Vad är OVK? Protokoll borde väl mäklaren kunna ordna fram isf? Något mer som jag borde be han plocka fram?
 
OVK = Obligatorisk ventilationskontroll.

Skall utföras på alla nyinstallationer av mekanisk tilluft.

Protokoll skall förutom hos fastighetsägaren även finnas på kommunens bygglovsavdelning
(tillsammans med tex intyg om besiktning av rökgångar).
 
Har nu bett mäklaren kolla upp OVK samt vilken typ av ventilation där är i huset så återkommer med det inom kort. Vad säger er magkänsla annars, är det för stora fel för att våga gå vidare med ett köp? Med reservation att vi i nuläget inte vet hur ovk ser ut eller vilket märke av ventilation som är installerad.
 
Mäklaren jobbar på att ta fram information om vilket märke som används i huset samt typ. Därtill har han lovat att plocka fram OVK-protokollet.
Vad innebär det för skillnad om det är Roterande FTX? Vad finns det mer för typer av FTX? Ingen som har något råd att komma med i stort, vad känner ni?
 
Att det är LITE kondens på sovrumsfönstren tycker jag inte är så allvarligt,
underförutsättning att det kan åtgärdas.
Genom att tex öka frånluften i rummen , öka värmen vid fönstren eller minska fuktbelastningen genom
att ventilera ut våtrummens fukt lokalt så den ej sprider sig i huset.

Måste nog bedömas på plats dock.
 
Sven-Anton skrev:
...Vad finns det mer för typer av FTX? Ingen som har något råd att komma med i stort, vad känner ni?
Förutom roterande finns det tvärströms och motströms värmeväxlare
Tvärströms värmeåtervinning 60-70%
Roterande värmeåtervinning 70-80 %
Motströms värmeåtervinning 85-95%

Om jag skulle installera nytt skulle jag välja ett motströmsaggregat.
Finns ett par fabrikat.
Har man en befintlig anläggning gäller det väl att optimera funktionen
genom att se över täthet och isolering av kanalsystemet.
 
Rätt så vanligt problem med lite nyare FTX anläggningar med roterande växlare. Växlaren är för effektiv och återvinner inte bara värmen utan även fukten i frånluften.
 
konstigt om huset inte kan klara 40-50% rel fukt utan att kondensera. Det innebär att luften närmast fönstret uppehåller sig för länge där. Är kastlängden på tilluftsdonet tillräcklig till att förflytta luften från fönstret och ersätta den med ny luft så borde det fixa saken. Vill man snabbt se hur resultatet kan bli så rikta en vanlig bordsfläkt, utan värme,mot fönstret och kolla efter nån timme.
 
Är tilluftsventilerna öppna? Och isåfall tillräckligt
 
Vi har gått så långt att vi kört en vanlig besiktning på huset, och han skulle efter besiktningen ha en diskunion med sin chef men en sak var han säker på, han kommer att rekommendera att man tar dit en ventilationstekniker (eller vad han nu sa, exakt ord kommer jag inte ihåg) i besiktningsprotokollet.

Fick redan på en del kring huset, bla. lite fukt värden i väggarna som i badrummet som var väl höga. Men med "koppling" till ventilationen fick vi fram iaf lite nytt. Dock kunde vi inte se märke samt vilken typ av ventilation det var.

Ägarinnan som uppförde sig lite märkligt, var stressad och förstod inte varför vi skulle göra en besiktning till, de hade ju gjort två års besiktningen i maj. Försökte förklara lite enkelt att det inte är riktigt samma typ av besiktning, utan att hon riktigt greppade det. Därtill hade hon fläskat upp värmen i hela huset så vi gick runt och svettades, och det fanns ingen kondens på fönsterna. Var 26 grader, så gissar att vi har sambandet där.
Luftfuktigheten mitt i det största rummet var 42,8% vid ovannämnda temperatur, vilket var högt vid normal temp och speciellt vid 26 grader. Vid sänkning till 22 grader trodde han man skulle räkna med en ökning på 20%. dvs 62,8%

Han sa även att det var extremt ovanligt med såna problem i ett nytt hus och att det även var extremt allvarligt då det är extra viktigt att ventilationen fungerar i ett nytt hus.

Ägarinnan har som sagt inte rengjort filterna (ska göras varje månad) eller bytat stora filtret (ska göras 2 gånger om året). Kraftig missköttsel?

Ber om ursäkt för usel formulering samt svenska, men är extremt stressad. Återigen tack för alla svar!
 
Jag tycker att det låter som ovanligt hög luftuktighet inomhus en "vinterdag".
Är det så att filterna är helt täta i ventilationen kan det va orsaken till den höga luftfuktigheten.

Har huset haft så högt vatteninnehåll i inomhusluften en längre tid finns det en risk att det kondenserat vatten på köldbryggor.
Kolla efter mörka fläckar.
 
Byggbolaget har nyligen varit i huset och tittat på ventilationen och nuvarande husägaren verkar ha köpt lösningen med att börja rengöra filter (som de inte skött tidigare) samt byta filter (som de heller inte skött). Dock har det varit kondens även efter detta, men dock mindre såklart. Dock var det från väldigt höga nivåer, (nästan hela snefönstret på toan) till lägre med kondens i hörnorna av alla fönster samt längs med nedankanten på några.

Luftfuktigheten idag var alltså uppmätt med en nyligen översedd ventilation.
Dock har jag en känsla av att byggbolaget spelar på fastighetensägarens oförstående inställning och inte åtgärdar det riktiga problemet. Husägaren ser informationen kring "filterna" som mycket bra, och verkar inte förstå att det inte ska vara någon kondens alls.

Vi är beredda att avbryta köpet då vi tycker det är för mycket som är oklartheter kring främst ventilationen/kondensen. Är vi för drastiska? Är det värt att gå vidare med en oberoende vent. tekniker som med allra största säkerhet kommer säga att den är felaktig? Vet att jag kanske får lite mer specifikt, men är de tillräckligt tro? Blir sjukt mycket frågor, men jag skriver i princip bara det som snurrar runt i min skalle.
 
Redigerat:
Låter som att det skulle kunna vara en vattenläcka någonstans när det är så pass hög luftfuktighet.

Sent from my HTC Desire using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.