Jag läste här på Byggahus att någon frågade om markhöjning och en björk. Svaret var att man var tvungen att höja lite i taget eller inte höja alls för att trädet inte ska dö.
Vi höjde marken för snart 3 år sedan och det var kanske runt 20-50cm.
De har fått blad precis som vanligt och ser ut att må bra. Jag har ju hört att aspar är svåra att ta död på.
Har jag tagit död på träden så att de dör snart eller kan jag göra nåt nu? Kanske inte behöver göra nåt alls nu när det gått så lång tid och de fortfarande lever?
 
Jag är inte insatt i problemet med att fylla upp jord runt trädet, men antagligen ruttnar barken. Om man ringbarkar en asp kan det mycket väl ta tre år innan den dör, och att fylla på med jord borde vara en långsammare metod.

Erik
 
Enligt experten är barken bara en liten del av problemet (som är enkelt att lösa). Det stora problemet sägs vara att rötterna helt enkelt befinner sig på fel djup. Att inte ändra marknivån är viktigt i huvudsak under trädkronan, längre bort spelar det mindre roll.

Angående björken så har jag inte bestämt hur jag gör, jag ska vela ett tag till....
 
Asp är nog lite mindre känslig för åtminstone syrenivån runt rötterna. De har ju enormt utbredda rotsystem som många stammar kan växa från. Hela aspskogar kan hänga ihop i rötterna. Alltså har de även rötter långt utanför området där det är uppfyllt med mera jord
 
OK, tack för era svar.
Vad tycker ni jag ska göra nu? Gräva upp närmast runt stammen och fylla upp med sten så att det blir dränering? Kan man reparera begynnande förruttnelse på barken?
 
Jormby skrev:
OK, tack för era svar.
Vad tycker ni jag ska göra nu? Gräva upp närmast runt stammen och fylla upp med sten så att det blir dränering?
Ja!

Eller ännu bättre gör en cirkelformad grop runt trädet, så att du kommer ner till den ursprungliga marknivån. En grop som antingen sluttar sakta uppåt eller var kanter är förstärkta med med mursten.

Jormby skrev:
Kan man reparera begynnande förruttnelse på barken?
Om förhållandena förbättras så kan träd läka ut sådana skador på egen hand

Det vanliga problemet med aspar är annars att de är alltför svåra att ta död på. ;)
Anser ni trädet värdefullt att ha kvar?
 
Redigerat:
Sommartorparn skrev:
Ja!

Eller ännu bättre gör en cirkelformad grop runt trädet, så att du kommer ner till den ursprungliga marknivån. En grop som antingen sluttar sakta uppåt eller var kanter är förstärkta med med mursten.


Om förhållandena förbättras så kan träd läka ut sådana skador på egen hand

Det vanliga problemet med aspar är annars att de är alltför svåra att ta död på. ;)
Anser ni trädet värdefullt att ha kvar?
Ok tack för tipset. Det ska jag göra så fort det inte är hårt i marken.

Vill hemskt gärna ha kvar asparna. Vi har annars inga träd alls på tomten och sen så gillar jag ljudet på sommaren när de prasslar i lövkronorna.

Vet inte om det har med detta att göra, men träden har röd/orange beläggning på en sida (samma väderstreck)
 
Rent allmänt gäller för träd (och andra växter) att om de inte har bra förhållanden på växtplatsen så minskar också deras egna motståndskraft mot sjukdomar.

Jag googlade lite på "asp sjukdom" och hittade detta:
http://www.slu.se/PageFiles/33707/2009/FaktaSkog_02_2009.pdf

Hur som helst så är det kanske en bra idé att nyplantera ett träd, utifall asparna inte klarar av markhöjningen.
 
Jormby skrev:
Vet inte om det har med detta att göra, men träden har röd/orange beläggning på en sida (samma väderstreck)
En speciell sorts lav, fullkomligt ofarligt för trädet.
 
OK, vad skönt att veta.
Det verkar vara få som gillar aspar utan tycker att de är som ohyra. Jag gillar dom dock :)
 
Nu har jag grävt upp runt ett av träden. Det var inte mer än 20-30cm höjt och barken kändes inte rutten eller så.

Dock är en av asparna rejält skadad sedan en lastbil backade in i trädet under husbygget för 3 år sedan. Jag hade på nåt skyddsklet när det hände, men vet inte om det gjorde från eller till. Är den dödsdömd eller finns det hopp för den?
 
  • asp1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • asp3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som sagt. Aspar är ett elände att ta död på när man vill. Den skadan är inte bra för trädet, men det kan stå länge till i alla fall. Så länge det inte är skalat runt om finns det hopp för trädet.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.