Hej inför en eventuell omdränering/isolering har jag börjat kolla lite på huset och omgivningen.

finns en brunn för dagvatten, men tror inte den är ansluten riktigt mot huset?? kommit till efter bygget. för dagens stuprör går bara rätt ner i backen. men åt andra hållet går den mot kommunalt dagvatten.

men om ni kollar på skisserna skulle man kunna använda detta för både dagvatten och dräneringsslangarna när man gör om vet ju inte riktigt djupet på utsidan huset.

har tagit lite mått ner i brunnen ska säga ca mått har inte mätt med laser mot huset, kan vara lite mer djup än angivet.

hur gör man vid ett vidbyggt garage, hoppa över river????

fyll på med råd
 
  • dränering front.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • TOPmodel drän.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om man nu inte kopplar på sig där, var gör man då av det??
Är det möjligt med tanke på djupen osv??



Jag tror ganska säkert att kommunens rinner ut i ån i byn bara ett par hundra meter bort.
 
In i en stenkista. Vet inte med djupen. Man måste ju mäta det med laser om man ska veta säkert. Var kommunen gör av sitt vatten spelar ju ingen roll utan reglerna. Deras system är kanske inte dimensionerat för att alla ska få koppla in sig med dränering och takavrinning.
 
Om du inte har naturligt fall från huset så att du kan dra dränrör med fall från huset så är det ju bara en pump och stenkista kvar som alternativ.

Du klarar dig då inte undan pump eftersom en stenkista som ligger på två meters djup är värdelös. Ett bättre alternativ till stenkista är sk dagvattenkassetter - kostar några kronor men är mer platseffektiva än en stenkista.

Börja med att höra med kommunen.
 
Jo det var ok med dag-och dränvatten i dagvattensystemet antingen direkt eller om man behöver pumpa till brunnen.
Så vilket fall behöver man ha för att det ska vara OK??
Samt finns det fördelar med att ha separat brunn för drän och sen pumpa över detta, eller är det bara onödigt jobb om tillräcligt fall finns.

Mitt hus NR 5. avlopp och dagvatten går vidare ut från mitt hus via grannen.
 
  • nr 5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ok fall = inte bakfall när det gäller dränering...

Jag ser absolut fördelar med att pumpa över dränvattnet till den andra brunnen. Antag att det blir översvämning i det kommunala avloppet, då riskerar du att få in både det ena och det andra i ditt dränsystem. Egentligen borde man, i problemområden, pumpa över även avloppsvatten till det kommunala systemet.
 
Hej.

Men rekommenderar inte att koppla dräneringen direkt på dagvattnet, vid ett slagregn så riskerar du att fylla dräneringen baklänges med regnvatten. Använd en brunn för dränvattnet och pumpa över till dagvattnet
 
När det gäller återfyllnaden rekommenderas ett lutande avslut från huset längst upp. Singel är inget att tänka på då, för att slippa gräsmatta mot grunden?? hade funderingar på nån form av singel/kross ca400mm från grunden och ut. Kanske man ska glömma då??
 
Jag brukar rekommendera dränerande massor runt grundmuren men då faller liksom hela idén med Isodrän-skivorna. Välj isåfall platonmatta och XPS-skivor. Bättre enligt mig men detta är något som tvistats om något oändligt här på Byggahus - sök lite så finner du nog några mastodont-trådar där grävmaskinisterna spottar och fräser så fort man ifrågasätter Isodrän / Pordrän. :rolleyes:
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
När man har hus utan utstick på grundsulan så verkar det som instruktionerna från isodrän har 2 olika alternativ. Det ena i broschyren har enkel skiva hela vägen ner och det andra har man dubbel skiva längst ner. alltså vid EJ utskjutande sula.

Samt hur tar man enklast bort asfalten från väggen??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.