Hej, är just i färd med att köpa ett hus. Egentligen enda (stora) anmärkningen från Anticimex är nedanstående. Saxat från besiktningsprotokollet.

"Mikrobiell påväxt finns på underlagstaket.

Den upptäckta mikrobiella påväxten på underlagstaket indikerar att vinden tillförs fukt inifrån bostaden. För att komma tillrätta med detta måste fukttillförseln inifrån bostaden minskas. Detta kan göras genom att ventilationen i bostaden förbättras samt att eventuella otätheter i vindbjälklaget (tak/väggvinklar, taklucka mm.) tätas. Observera att någon besiktning av bostadens ventilationssystem inte har ingått i uppdraget."

Till saken hör att jag är total nybörjare på hus och vilka fel som kan finnas. Har börjat läsa på litegrann nu men har rätt dåligt koll tyvärr.

Skulle bara vilja höra lite åsikter om hur allvarligt problem det här är? Och hur mycket det kan tänkas kosta. Huset är en 50-tals tegelvilla med "ouppvärmt vindsutrymme" där fjärrvärme installerades 2005. Fönster har bytts under de 3-4 senaste åren till 3-glas.

Bifogar två bilder som jag själv tog då jag var uppe på vinden.

Tacksam för alla svar.
 
  • IMG_4100.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4102.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är detta den enda förekomsten av mögel? Om så är fallet ser det inte så farligt ut. Men det kan ju ev. finnas mögel som inte syns?

Hur har besiktningsmannen kommit fram till att det rör sig om fukt inifrån? Vad är det som säger att det inte är fuktig utomhusluft som kondenserat i hörnet (hörn är ofta kallare).

Men om vi antar att det rör sig om inomhusluft:

Hur ser ventilationen ut i badrum, kök och sovrum? Det är dessa utrymmen som vanligtvis alstrar mest fukt. Ibland kan man t.ex. ha monterat en kolfilterfläkt i köket och då ökar ju fuktbelastningen i huset eftersom fukten från matlagningen inte ventileras ut. En annan orsak kan vara otäta genomföringar till vindsbjälklaget (vindslucka, etc). Ytterligare en orsak kan vara att tilluften i huset inte är tillräcklig. Du skriver ju att man bytt till nya fönster. Har man i samband med det monterat spaltventiler alt. installerat tilluftsdon?

Beroende på svaret på ovanstående frågor (d.v.s. orsaken till möglet) finns det olika lösningar:

* Täta vindslucka och andra genomföringar mot vindsbjälklaget.
* Förbättra ventialtion i kök, badrum, osv. (antingen hela ventilationssystemet eller m.h.a. enkla pax-fläktar.). D.v.s. bygg upp ett undertryck i huset, då förhindrar man att luft trycks upp på vinden (äldre hus har vanligtvis inte diffussionsspärrar)
* Se till att huset har tillräckligt med tilluft och känn om du har något drag i frånluftskanalerna.
* Montera "trygghetsvakten" på vinden.
* Bygg en klimatvind.
 
Redigerat:
Tack så mycket för svaret. Jag tog själv bara en snabb titt på vinden så det finns nog mer liknande mögelfläckar också.

Ventilationen är som jag förstår det självdrag och ser antagligen ut som när huset byggdes på 50-talet. Köksfläkten går till ventilationssystemet. I badrummet finns ingen mekanisk ventilation. Vindsluckan var det nog ingen som gjort något med så vitt jag kunde se så där kan det säkert komma igenom fuktig luft inifrån huset.
Ska definitivt kolla om det verkar vara något drag i ventilationen nästa gång jag är där.

Spaltventiler och tilluftsdon har jag tyvärr ingen koll på.. Får kolla upp det.

Om vi säger att det är ventilationen som behöver förbättras och taket som skulle tätas. Vad skulle det handla om för kostnader mellan tummen och pekfingret?
 
Det är inte så att det "bara" är en läcka? Set ut som det runnit vatten, men det kan ju i och för sig vara kondensvatten. Vi hade en läcka i vårt tak runt skvallerröret från expansionskärlet och det såg ut ungefär så där.
 
Det kan kanske vara en läcka men då är det utspritt över flera delar i taket. Jag tror inte att det är det utan att egentligen veta. Jag bör kanske tillägga att bilderna ska roteras 90 grader medsols, det var något som hände vid uppladdningen. Vid varje balk som jag såg (jag stod bara i närheten av vindsluckan) gick det ut mörka fläckar mot takbrädorna(sponten?).
 
Surfingbird skrev:
Om vi säger att det är ventilationen som behöver förbättras och taket som skulle tätas. Vad skulle det handla om för kostnader mellan tummen och pekfingret?
Jag gjorde en liknande manöver i mitt hus. Kostnaderna blev följande:

* Byte till ny vindslucka: ca. 1500:- (gjorde arbetet själv)
* Monterade fuktstyrd "Freshfläkt" i badrummet. ca: 1500:- (om jag inte minns fel?).
* Installerade ett överluftsdon till badrummet för att få in ny luft när den gamla sögs ut: ca. 150:-
* Elektrikerns kostnad för att dra el till fläkten. ca: 1000:-
* Öppnade tilluftsventiler som var stängda: Gratis.

Totalt: 4150:-

Jag har dock insett att mina problem (egentligen inte så stora) beror på att utomhusluften kondenserar på insidan av det kalla yttertaket. Detta hade jag tänkt lösa med "Trygghetsvakten". Kostnad ca. 8000:-
 
Den där blånaden hittar man i de flesta hus med kallvind. Fukt kondenserar mot den kalla ytan vintertid i form av rimfrost. Smälter, fuktar virket och rinner ner. Sen återupprepas cykeln. Förbättrad ventilation kan minska på problemet, men det tar inte bort det faktum att daggpunkten finns på insidan. Den ultimata lösningen är att bygga om hela takkonstruktionen så att daggpunkten hamnar på utsidan om undertaket.

Ventilation betyder i dessa fall sällan några Fresh-fläktar, utan mekanisk frånluft alt FTX och balanserad ventilation.

Ett 50-talshus är sannolikt byggt för att gå med varm murstock vintertid. "Fläkten" var på den tiden pannan, som eldades med ved eller olja. De flesta har konverterat till andra energikällor idag, och murstocken har kallnat och "motorn" i ventilationen har försvunnit. För att kompensera för detta så monterar folk "Trygghetsvakten" som eldar för kråkorna på kallvinden och värmer upp vinden så att luften kan bära mer vatten. Vidare så duttar man i våtrummen med freshfläktar för att suga ut den värsta fukten. Men i princip står luften stilla i kåkarna, fast normen säger att luften skall bytas 0.5 ggr per timme. Det fixar inte några plastbitar från Fresh.

Investeringen i ett riktigt ventilationssystem är något som många underskattar. Man brukar säga att det motsvarar en bil, dvs allt mellan 100-250 kSEK.
 
Consensus skrev:
För att kompensera för detta så monterar folk "Trygghetsvakten" som eldar för kråkorna på kallvinden och värmer upp vinden så att luften kan bära mer vatten. Vidare så duttar man i våtrummen med freshfläktar för att suga ut den värsta fukten. Men i princip står luften stilla i kåkarna, fast normen säger att luften skall bytas 0.5 ggr per timme. Det fixar inte några plastbitar från Fresh.
För mig handlade det om att bygga upp ett undertryck i huset (året om) och det har jag lyckats bra med. Normalt sett står ju luften stilla på sommaren i hus med självdrag.

Ang. trygghetsvakten hade jag inte tänkt köra med värmekabeln, utan endast använda mig av fläktfunktionen för att ventilera in luft när det är gynnsamt (d.v.s. torrt).
 
Det är taket?

Jag min amatör tycker det ser ut som det beror på ett läckage utifrån.
 
Redigerat:
Läckage innebär att det läcker året runt. Och är det fuktigt på sommaren när grogrund finns för riktig mögeltillväxt, ja då skulle det inte se ut så här. Då skulle det växa duktigt med svamp på dessa partier. Enbart blånad tycker jag indikerar fuktigt virke vintertid, pga köldbrygga och fuktbelastning, men att det sedan torkar ut relativt snabbt när temperaturen stiger. Och i torrt virke växer inte mögel.
 
Inatt blåste det ganska friskt och luften var uppenbart hyfsat torr. Temperaturen på kallvinden var i stort sett samma igår kväll som nu imorse. Men däremot hade RF i vindsutrymmet sjunkit med 10 procentenheter under natten.

Om man lyckas åstadkomma kontrollerad ventilation in på vinden (t.ex. m.h.a. trygghetsvakten) torde man alltså kunna uppnå liknande effekter mycket oftare. Eller mer korrekt: man undviker att släppa in luft när RF är högre utomhus.
 
Så säger teorin i alla fall. Men få vindar går att få så täta. De är ju ursprungligen konstruerade som uteluftventilerade och det fanns då ingen anledning att göra dem lufttäta.

Vidare så bygger teorin på att vädret (framförallt luftfuktigheten) varierarar så mycket att den styrda ventilationen klarar sig ensamt. Det är tveksamt. En svensk vinter kan Rh ligga över 90% i månader i sträck. Det inser även leverantören av Trygghetsvakten, då de helst ser att man kompletterar med värmeslinga som går in i och värmer upp vinden när förhållandena så kräver.

Man kan alltså i steg 1 valt att tilläggsisolera vinden för att spara energi, för att senare tvingas installera elvärme på vinden för att undvika mögeltillväxt. Hål-i-huvudet enligt mig.
 
Consensus skrev:
Man kan alltså i steg 1 valt att tilläggsisolera vinden för att spara energi, för att senare tvingas installera elvärme på vinden för att undvika mögeltillväxt. Hål-i-huvudet enligt mig.
Hade man haft denna kunskap när husen byggdes (samt vetskapen om att murstocken skulle stå kall i de flesta hus på 2000-talet), hade man säkerligen byggt klimatvindar.

Nu är det ju inte så och det vi har att förhålla oss till är kallvindar.

Ang. trygghetsvakten är det definitivt inte så att värmekabeln är igång hela tiden. Den går ju in först när förhållandena har varit ogynnsamma under en längre tid och är väl närmast att betrakta som en sista livlina. De grannar jag talat med (som har installerat denna produkt) upplever inga anmärkningsvärda höjningar av elförbrukningen efter installationen. Men jag vet ju inte om denna grupp är representativ? Det ger dock en indikation iaf.

Självklart är det inte optimalt, men det är det ingen som har påstått heller. Det viktiga är att göra det bästa av situationen fram till nästa takbyte. För det är ju först då det är ekonomiskt försvarbart att investera i en klimatvind.
 
Redigerat:
Consensus skrev:
Läckage innebär att det läcker året runt. Och är det fuktigt på sommaren när grogrund finns för riktig mögeltillväxt, ja då skulle det inte se ut så här. Då skulle det växa duktigt med svamp på dessa partier. Enbart blånad tycker jag indikerar fuktigt virke vintertid, pga köldbrygga och fuktbelastning, men att det sedan torkar ut relativt snabbt när temperaturen stiger. Och i torrt virke växer inte mögel.

Inte nödvändigtvis, jag hade själv ett litet takläkage. Min vetskap om det var i fem år. Det var enbart vid kraftigt regn och vid omfattande snösmältning. Och det var inte mer än att brädorna fuktades upp och som mest kunde det bli någon droppe vatten på golvet.

Att jag inte fixade det på en gång var att jag inte tyckte det var "värt besväret" och när jag sedan byter så var det så enkelt som att bara byta ut den då skadade råsponten. Men skadan såg snarlik ut både med att vattnet letat sig in vid takstol och spridit sig via noten(?) på råsponten.

Jag tycker det definitivt kan vara värt att se efter vid de tillfällen som läckaget kan visa sig, bara så att man inte utesluter det. (Innan Anticimex skaffat sig ytterligare en kund, besiktningsmannen kan ha haft det i åtanke när han beskriver anledningen och hoppas på en ny kund.)
 
En liten uppdatering.

Vi hade en egen besiktningsman som tittade på vinden (och övriga huset) idag. Också han menade att det med största sannolikhet var fuktig luft inifrån och kondens som ställde till det. Att förbättra ventilationen skulle vara första steget för att avhjälpa det. Möjligtvis så skulle det kanske kunna vara lite smältvatten som letade sig in under plåten som täcker skorstenen på taket och vidare in på vinden. I sammanhanget var det dock ett mindre problem. Uppmätt fuktighet var 12% på fläckarna och 11% där det var "torrt".

Tack så mycket för alla svar och diskussionen som blev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.