Någon här som vet hur "lite" lutning det kan vara på en rökkanal inomhus, alltså vägen fram till murstocken?

I mitt fall finns en gammal murstock, ca 5-6 meter från botten till skorstenstopp, men för att kunna ansluta på den så kommer det krävas ett ganska långt rör inomhus...
Undrar om man kan dra rör med relativt flak vinkel fram till murstocken och ändå få tillräckligt drag? En rökgasfläkt borde ju lösa problemet annars?

Mvh Björn
 
Så länge röret är välisolerat så att tempen inte faller för mycket fram till skorstenen så kan du ha ett horisontellt rör den sträckan. Om draget blir tillräckligt beror av dimensioner, temperatur och hur mycket rökgaser din eldstad ger.
 
Matss skrev:
Så länge röret är välisolerat så att tempen inte faller för mycket fram till skorstenen så kan du ha ett horisontellt rör den sträckan. Om draget blir tillräckligt beror av dimensioner, temperatur och hur mycket rökgaser din eldstad ger.
Okok, i mitt fall skulle det bli ca 2,5 meter lodrätt rör eller mkt liten vinkel. skorstenspipan är ca 20x20 cm.
En rökgasfläkt borde ju ge tillräckligt drag om inte annat?!
 
Vågrätt menar du? Bör funka jättebra om skorstenen inte är jättekort eller det är en öppen spis du ska ansluta.
 
Enligt den installatör vi hade för installation av vår kamin å skorsten sa att det måste vara lite fall på skorstenen, det kvittar om den är isolerad eller inte, sedan så måste det finnas minst en sotlucka i änden av den vågräta biten.
 
Här är ett exempel :)
 
  • PippsKök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Matss skrev:
Vågrätt menar du? Bör funka jättebra om skorstenen inte är jättekort eller det är en öppen spis du ska ansluta.
Ja precis:D
Ska ansluta en modern braskamin

Det kommer hit en installatör i dagarna, får se vad han eller hon säger om mina planer:)
 
Demmpa skrev:
Enligt den installatör vi hade för installation av vår kamin å skorsten sa att det måste vara lite fall på skorstenen, det kvittar om den är isolerad eller inte, sedan så måste det finnas minst en sotlucka i änden av den vågräta biten.
Men han är ju "bara installatör". En längre bit oisolerat rör sänker RGT och därmed draget vilket kan ha stor betydelse. Med lägre temp på röret fastnar mer sot och tjära.

Luta det en aning kan vara trevligt om det bildas kondens i skorstenen
 
Så har man haft besök av installatörer som väl inte var så optimistiska eftersom det enligt dem skulle vara svårt att dra rören snyggt, men man kan tydligen ha upp til 3 meter vågrät rördragning, så jag förstod inte problemet... Får ta dit en till tror jag. Hantverkare brukar ju säga ganska olika saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.