Hej! Vid vår kommande tillbyggnad är det tänkt att bla hallen ska växa och jag skulle väldigt gärna vilja få del av er andras erfarenheter av olika hallinredningar. Nya hallen planeras som en verandainspirerad tillbyggnad mitt på huset med ytterdörr mitt fram och stora fönster på ömse sidor om denna. Sidorna: 2 meter utan fönster + 60 cm fönster längst fram mot gårdsplanen.

Jag har hela tiden tänkt någon inredning à la dagis fast snyggare: en plats åt var och en i familjen (2 vuxna + 5 barn) med hylla för cykelhjälm, korg för vantar och mössa, krokar för jackor, overall/ termobyxor, väskor/gympapåsar samt skohylla. Helst skulle varje plats då hänga på skenor på väggen och kunna flyttas uppåt i takt med innehavarens tillväxt. Hittade detta system på nätet, som jag tyckte var snyggt, men vilken prislapp!!!
http://www.formomiljo.se/sv/produkter/kapprum-skarmar/serier/adde-system/adde-kladhangare
Om det ska vara någon idé tänker jag mig att varje person skulle behöva 1-2 skohyllor (50-cm-varianten), en klädhylla med två klädstänger för ankarkrok, en klädfackshylla (utan krokarna) och ev ytterligare något hyllplan...

Vår arkitekt förespråkar en garderob/person, ev utan dörrar. Gallerhyllor längst ner för skor, stång med krokar och valfritt antal hyllplan. Jag sågade detta först - tyckte det verkade klumpigt och skrymmande, rädd att det lockar till att "hiva in" saker och att en "bottensats" skulle uppstå, att fuktiga kläder torkar dåligt och att garderoberna skulle bli fula nertill efter en tid. Har börjat tveka.

Nu har jag varit runt i olika fysiska affärer och vet varken ut eller in längre. Svårt, svårt. Ska två barn kanske dela hatthylla och ha skoskåp för mössor och vantar... Vi vill också ha någon plats för kompisarnas jackor och även för galghängande gäster...

Tacksam om ni vill dela med er av era erfarenheter!
 
Inte riktigt samma förutsättningar som ni men vi ville också ha bra förvaring och ordning och reda. Vi har tagit en vägg i vår grovhall till förfogande för förvaring för skor och jackor. Högst upp finns varsin låda där man kan ha extra grejor man inte använder varje dag. Dessa lådor når inte barnen själva.

På motstående vägg finns ett hörn där vi satt upp varsin mindre låda för mössor och vantar. Vår hall har bara en hel vägg, de resterande väggarna är nästan bara dörröppningar så vi var ganska begränsade i hur vi gjorde. Tanken är att när barnen växer tar man bort hyllplanet deras krokar sitter i och sätter krokar på väggen bakom istället.

Hålelr med om att varsin garderob kan göra att det blir stökigt och inslängt grejor och fuktigt.
 
  • PC090038.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Sophie! Vad fint det ser ut! Har ni byggt själva? Om jag fattar det rätt så har ni skor nere till vänster, barnjackor nere till höger och "stora kläder" under det översta hyllplanet.
 
Ja vi har byggt själva av vanlig limfog som vi målat med linoljefärg.

Precis som du förstått det är det. Barnen har sina skor under sin hylla för kläder dock. Hyllplanet till våra kläder sitter ganska högt för att vi inte skulle slösa utrymme uppe vid taket till ingenting. Vi har golvvärme och det är väldigt praktiskt att ställa de blöta skorna på golvet till att torka och sen lyfta upp dem i hyllan efter ett tag. Ett krav var att det skulle vara stabilt och hållbart och möjligt att förändra när den dagen kommer. Det händer ju trots allt att barnen klättrar upp och sätter sig och det måste det hålla för.
 
Det ser väldigt fint och trevligt ut! Viktigt att det är stabilt också - ungar kan få för sig att klättra där man minst anar :)

I dagsläget har vi sträng disciplin i hallen: bara säsongens kläder och frånsett vantar bara ett ex av varje plaggsort/ person. Hade varit skönt att kunna släppa lite och ha plats för lite extra, kanske en kofta, tunnare jacka, extraskor, tom skridskorna kanske!

I vår nuvarande minihall har vi satt upp stänger från vägg till vägg ovanför ytterdörren. Till vardags har vi lådor med "extrasaker" där, vid "släktinvasion" kan man hänga plagg på galgar hela vägen. Gör inte så mycket att det kan inkräkta på dörröppningen då det bara är vid enstaka tillfällen. Barnens kompisar hänger där det finns plats bland våra krokar och varje gång jag rensar hittar jag saker som någon glömt...

För mössor och vantar har var och en en trådkorg egentligen avsedd för badrumsartiklar.

Hur mycket utrymme har ni på forumet/person? Någon med erfarenhet av egna eller gemensamma garderober? Hur gör ni med barnens kompisar och egna gäster? Hänger kläderna där det råkar finnas plats eller särskilda krokar?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.