Ett litet tips till alla som ska bygga i egen regi. Beställ fönster i god tid!!!

Jag beställde fönster genom en glasmästare (som jag känner väl) och fick efter 3 veckor information om att det skulle ta 14 veckor att få fönstrerna. Detta betyder att vi får våra fönster den 15 november.

Eftersom vi håller på min en tillbyggnad och har öppnat mellan det befintliga huset o tillbyggnaden, blir effekten ett välventilerat hus. När det i oktober och november börjar bli kallt - så blir det även ett kallt hus.
 
Ja, vissa saker som man tänker sig ska gå fort tar ibland en fruktansvärd tid. Själv har jag fönster som står på förvaring här hemma sedan två år då jag beställde alla fönster jag behöver i en klump, så här är problemet kanske det omvända. Som självbyggare tar det ett tag innan man lär sig konsten att få hem byggmaterialet i rätt tid och rätt mängd.....
 
Vi börjar vårt bygge i veckan och beställde ca 45 fönster igår. Hoppas vi får dem i vettig tid. Annars lär det bli drag på stället ::)

Btw; limträbalkar och fönster verkar vara en trång sektor :-/

//Marge II
 
Enligt Elitfönster där mina fönster är beställda, så är 14 veckors leveranstid på alu/trä fönster normal leveranstid. Jag vet inte om de snackar skit, men enligt dem är det så.
 
Vi köper också våra från Elit i alu o vi får dom v.47 :surprised: hoppas det inte är snöstorm då ;)Men det blev inte 14 veckor i alla fall..
 
Fick hem igår fönster från fönsterfabriken. Tog 10 veckor...

Glömde beställa en fast fönster som fönsterfabriken ej gör...

Sigro... Vecka 48 lev tid... Avbeställde illa kvickt...

Jag som ska byta fasad om 3 veckor...

PROBLEM!!!!!!!!!!!

Den är på 50x100 o de som säljer det i affär är källarfönster typ. Det jag ska ha ska va fast fönster...

Frugan föreslog vi kunde mura igen hålet så får vi lite större kök då... Ligger ändå mot norr så mindre sol blir det inte.

Få fundera..............
 
Att impregnera och måla trä har ju sin process på ca. 4 veckor, men herregud.. 14 VECKOR!?
Ja, enligt tillverkaren, så tar det så lång tid när man ska ha aluminium på utsidan o trä på insidan, färdigmålade o allt sådant. Det är ju bara att hoppas att det är för lång tid för att vara normalt.
 
Jag kan tänka mig att eftersom de har "vunnit" bäst i test i Råd och Rön så flockas alla fönsterköpare dit som flugor runt hästskit vilket förmodligen skapar någon slags orderkö. Jag tror inte att själva tillverkningen tar 14 veckor. Lastkaj beställde dessutom strax innan sommaren vilket kan fördröja saker och ting. Dessutom vill väl de flesta ha sina fönster just i denna period dvs mellan semester och vinter. Så lastkaj, som jag förmodar bor på Hisingen och jobbar på Telia ;), din leveranstid har en logisk tidsfördröjning.
Själv tänker jag satsa på SP fönster eller Ifönster. Gillar SPs design och värderingar.

/Sam
 
Vanliga fönsterdimensioner finns ju i handeln, även gammaldagsa modeller. På ByggMax är de rubbigt billiga och lika bra kvalitet som om du köper samma märke annorstädes.
 
Vilket stort skämt detta...

Både om ByggMax fönstren + levid.

Byggmax: Har kollat på dem. Aldrig i livet sådana på mitt hus...

Lev. status: Vecka 50 eller 01 in i 2006... Herrejösses...

Är det hype idag att köpa fönster eller?
 
lastkaj, som jag förmodar bor på Hisingen
Jag inte bara bor på Hisingen utan jag bor ruskigt nära herr Gunverth. Upptäckte det av en slump, uppåt genom skogen.
 
Seså! Kläm fram en gatuadress!

, säger Björlanda Kyrkväg 44. ;D
 
grönahögsvägen 7 :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.