Hej,
har ett hus från -61 med vidbyggt garage. Garaget luktar unket och instängt och har bara en tallriksventil och har asfaltsgolv och inga fönster. Entren och ett extrarum i huset som ligger vägg i vägg med garaget tar lukt från garaget.

Min teori är att lukt sugs in från garaget in till bodelen pga att vi har kontinuerlig frånluftsventilation, paxfläkt, i badrummet.

Min idé är att sätta upp en frånluftsfläkt i garaget för att istället skapa undertryck i garaget. Vad tror ni?

hur bör jag ventilera garaget för att förbättra luften/lukten
 
Hej!
Utan att veta hur garaget är byggt så är det svårt att komma med någon lösning som är "rätt".



Unken doft kan bero på att det inte är någon luftcirkulation i garaget som du säger, men då låter det lite som att du sällan använder garaget om luften får stå stilla så länge. Isåfall kan en bra idé vara att titta efter i eventuell brunn och avlopp i garaget, dessa kan ha urtorkade vattenlås och då stiger luktande ångor ur avloppet.

Risken finns dock att det är fukt någonstans som ger upphov till lukten.
Jag hade nog tittat lite extra på den väggen som gränsar till rummet intill som du säger "tar lukt". Om det bara är ventilationen som skulle föra med sig lukten så borde ju den inte dras in i det intilliggande rummet då du förmodligen inte har en frånluftsventil där.

Sedan beror ditt val av ventilation till garaget på om det är ett varmgarage eller ett kallgarage, kan räcka med att du sätter en till ventil i garaget så att du får en luftström genom garaget.




Lycka till!

//
 
Hej!

tack för ditt svar. Jag har ett isolerat garage med ett element för att iallafall hålla plusgrader i garaget.

Tror inte det rörs sig om uttorkade vattenlås men skall dubbelkolla. Jag har ingen frånluftsventil i det angränsade rummet men känner mer lukt utmed golvlisten i det rummet. Tänkte kanske att luften sögs in där. Vilken ventilation skulle man rekomendera ifall det är ett varmbonat garage som mer används för förvaring av grejer än förvaring av bil.

/Daniel
 
Ja har du undertryck i huset i övrigt så måste du se till att antingen ha lika mkt i garaget eller täta dörren väldigt noga. Annars luktar det garage i huset.
 
Hej,

så om jag sätter in en frånluftsfläkt i garaget och kanske en till tilluftsventil i garaget samtidigt som jag tätar dörrlister runt dörren till garaget och tätar till vid golvlister i angränsande rummet så kanske jag kan hindra den dåliga luklten från att leta sig in i boytan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.