>Du kanske skulle felanmäla det så det blir fixat innan garantin går ut eller det blir följdfel

Jo, jag har det i bakhuvudet. Men det är svårt då felet uppträder intermittent.
 
Reparatören skulle komma i torsdags, har inte hört av sej varken i onsdags som bestämt eller i torsdags. Tanten ringde elektroservice idag och dom skulle höra av sej idag om varför han inte kommit, och naturligtvis så skiter dom åxå i att höra av sej!
 
Jahopp då var det 3 gången gilt för våran E-lux kyl/frys att paja inom en knapp 5 års period, skulle gissa på att det är kretskortet igen eller gränssnitt som de kallar det sist böts det hösten 2010 så frågan är om det är 1 eller 2 års garanti efter bytet, någon som vet?

Annars åker skiten ut, frågan är bara vilket märke man vågar satsa stålarna på den här gången samt om man vågar ha elektronisk styrning(led display).

Orkar ärligt talat inte med några mer haverier med allt strul som blir med allt vad det innebär, milt uttryckt.
 
Snailman
jag tänkte satsa på samsungskåp tillvekade i kina, electroluxchefen sa (på radion) att de inte hade råd att tillverka sina skåp där, så då är jag nog säker på att slippa electrolux:)

allvarligt talat , samsung kyl/frys hade jag tänkt satsa på...
 
Idag var servicekillen här ifrån E-lux, böt ut gränssnittet(display panel) skåpet larmade förstås och skulle resettas med mode knappen och vipps så slocknade eländet igen, samma som för mig.

Nu ska båda korten bytas nästa gång dvs nästa torsdag dvs en vecka till utan förvaring för mat samt ingen vet om det kommer att lösa problemet ens, kan vara kompressorn med.

Jag skulle ju vilja ha ett nytt skåp med det försäkringsbeloppet jag har rätt till men försäkringsbolaget vill reparera så jag ger det en sista chans då mellanskillnaden endast handlar om ca 300kr efter uträknad ersättning.

Kan väl slänga ut modell nummer och se om någon annan känner igen dilemmat ENB-3850.

Det enda positiva är att man fått bra respons ifrån dels service samt F-bolag.

Just ja nämnde jag att det bara är 1 års garanti på elektroniken? :(
 
Alpha skrev:
Just ja nämnde jag att det bara är 1 års garanti på elektroniken? :(
Men fortfarande 3 års reklamationsrätt.

Klippt från konsumentverkets hemsida:

"När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början."

Ramlar dörren av så kan såklart försäljaren hävda att det är ditt fel, men på ett styrkort ska väl knappast försäljaren kunna påstå att det är DU som har gjort fel? (så länge det inte sitter en spik från spikpistolen genom kortet...)


http://www.konsumentverket.se/Tema_ehandel/Efter-kop/ReklamationFel-pa-varan/
http://www.konsumentverket.se/Lag-r...lamation-/?WT.ac=tema_ehandel/int/reklamation
 
Daniel78 - Som det känns nu så orkar jag nog inte gå den vägen som kan innebära mer försening samt så måste ju jag bevisa att felet fanns från början vilket jag inte har kunskap till + att det trots allt gick i ca 1 1/2 år.Nu får jag som sagt hjälp av f-bolaget och den extra kostnaden på ungefär 300kr som vi får betala så känns det inte lönt även om jag tycker att rätt ska vara rätt.

Kan ju iof ta upp det efter nästa besök med en gnutta hopp om att skåpet går igen.

Tycker själv att 2års garanti på elektronik borde vara ett minimum men men.


Tack för upplysningen iaf där jag för engångs skull inte hade nån koll på.
 
Alpha skrev:
Daniel78 - Som det känns nu så orkar jag nog inte gå den vägen som kan innebära mer försening samt så måste ju jag bevisa att felet fanns från början vilket jag inte har kunskap till + att det trots allt gick i ca 1 1/2 år.Nu får jag som sagt hjälp av f-bolaget och den extra kostnaden på ungefär 300kr som vi får betala så känns det inte lönt även om jag tycker att rätt ska vara rätt.

Kan ju iof ta upp det efter nästa besök med en gnutta hopp om att skåpet går igen.

Tycker själv att 2års garanti på elektronik borde vara ett minimum men men.


Tack för upplysningen iaf där jag för engångs skull inte hade nån koll på.
Det är ju en fri marknad så vill man köpa vitvaror med längre garanti så..... Köper man vitvaror med just längre garanti, typ 5 år.
 
Daniel78 skrev:
Men fortfarande 3 års reklamationsrätt.

Klippt från konsumentverkets hemsida:

"När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början."

Ramlar dörren av så kan såklart försäljaren hävda att det är ditt fel, men på ett styrkort ska väl knappast försäljaren kunna påstå att det är DU som har gjort fel? (så länge det inte sitter en spik från spikpistolen genom kortet...)


[länk]
[länk]
Om du läser meningen från konsumentverket igen så inser du att inte är så lätt.
Försäljaren behöver inte påstå nånting. Han behöver bara invänta beviset från kunden som visar att felet funnits där från början. Det här är närmast omöjligt för kunden när det gäller ett trasigt kretskort, tyvärr. Lagen är inte mycket till hjälp.
 
torbeno skrev:
Om du läser meningen från konsumentverket igen så inser du att inte är så lätt.
Försäljaren behöver inte påstå nånting. Han behöver bara invänta beviset från kunden som visar att felet funnits där från början. Det här är närmast omöjligt för kunden när det gäller ett trasigt kretskort, tyvärr. Lagen är inte mycket till hjälp.
I ett sådant här fall är det relativt lätt att skriva ihop en reklamation i stil med att "Eftersom det defekta kretskortet sitter monterat oåtkomligt och ej utsatts för yttre påverkan så är felet ett ursprungsfel som uppstått vid tillverkningen" etc etc.

Det är värre om t.ex. en kompressor går sönder, eftersom du kan ha haft sönder den själv genom att glömma dörren öppen och den fått arbeta för länge, men ett styrkort ska inte ha några sådana begränsningar.

Jag har en f.d. chef som arbetat inom elektronikbranschen med reklamationsärenden som fått lägga sig för flera sådana brev då deras jurister ansett att det inte varit lönt att försöka hävda motsatsen i en rättslig tvist.

Det har iofs rört sig om dyrare varor än ett kylskåp.

Denne person har även skrivit ihop reklamationer själv på flera av famlijens datorer som gått sönder efter garantitidens slut, och fått samtliga reparerade/utbytta.
 
hm...svårt att välja Husqvarna efter alla fel o strul...vi tänkte i alla fall köpa spis (QSG6133W), kyl/frys (QR2520W / QT3520W) o diskmaskin (QB6262W) alla från just Husqvarna. Det som är bra är just 5 års garanti på allt, sedan vad som händer efter det får vi se. Spisen var ingen tvekan, däremot gillade jag Samsung kyl/frys och Asko diskmaskin.. men det blir Husqvarna tillslut...nån som vet om de modellerna är tillverkade i Sverige eller utomlands? Jag följer upp det och skriver om produkterna...
 
iggypop skrev:
hm...svårt att välja Husqvarna efter alla fel o strul...vi tänkte i alla fall köpa spis (QSG6133W), kyl/frys (QR2520W / QT3520W) o diskmaskin (QB6262W) alla från just Husqvarna. Det som är bra är just 5 års garanti på allt, sedan vad som händer efter det får vi se. Spisen var ingen tvekan, däremot gillade jag Samsung kyl/frys och Asko diskmaskin.. men det blir Husqvarna tillslut...nån som vet om de modellerna är tillverkade i Sverige eller utomlands? Jag följer upp det och skriver om produkterna...
Måste fråga...varför väljer ni inte induktion?
 
vad är det som så mycket bättre med induktion... hörde att de krånglar mer...
 
iggypop skrev:
vad är det som så mycket bättre med induktion... hörde att de krånglar mer...
Bla snabbare, energisnålare, enklare att reglera, säkrare, enklare att hålla ren...

Nackdelen är väl att man kan ha några gamla kokkärl som inte funkar o måste bytas ut samt att den är lite dyrare. Men priset brukar mest vara en fråga om man vill ha en riktigt billig spis eller inte.
 
när vi var inne i affären funderade jag på Asko CI9620w som var bara 500:- dyrare men jag är inte hundra om jag vill ha Asko spis...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.