Hej. Vi har planerat att köpa tomten som ligger granne med det planerade bygget som finns bifogat som pdf. Vi har tomt som gränsar "längst upp till höger"/"nordost" om planerade bygget (så vi har parkeringen som granne). Skulle ni bygga här? Om inte, varför? /Peter
 
  • västerut plan.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du menar alltså i det vita fältet över texten Kv Räven?

När vi köpte vårt hus var det en öppen gräsplätt bakom vårt hus. Barnen spelade boll där, annars var det bara ett öppet fält. Vi var väldiga motståndare när kommunen valde att bebygga marken, ganska precis som ritningen du visar här. Husen blev jättefina och nu stör det inte oss det minsta. Men vi är glada att vi har höga uppväxa buskar mot det hållet, de se ser allt du gör ute på tomten. Det är ju bra att det är en parkering emellan som gör att det blir ett avstånd till ert hus.

Tänk på insynen när ni anlägger tomten.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Du menar alltså i det vita fältet över texten Kv Räven?

När vi köpte vårt hus var det en öppen gräsplätt bakom vårt hus. Barnen spelade boll där, annars var det bara ett öppet fält. Vi var väldiga motståndare när kommunen valde att bebygga marken, ganska precis som ritningen du visar här. Husen blev jättefina och nu stör det inte oss det minsta. Men vi är glada att vi har höga uppväxa buskar mot det hållet, de se ser allt du gör ute på tomten. Det är ju bra att det är en parkering emellan som gör att det blir ett avstånd till ert hus.

Tänk på insynen när ni anlägger tomten.
Yes, jag menar det vita fältet över texten Kv Räven. Det är 4 tomter som angränsar mot parkering från vårt kvarter.

Vi kommer bygga i vår nord/östra hörna, så det blir så långt bort som det går från västra grannen. Vi tänkte också ha en häck runt tomten.
 
Det kommer nog att bli ungefär som det är hos oss då. Vår baksida vetter också mot väster. Har ni insynsskydd så känns det helt OK.

Bifogar en bild på hur man ser husen från vårt vardagsrumsfönster. Mellan vårt staket och husens garage finns en väg. Vi har 1,5-planshus och det är de nybyggda husen också.
 
  • baksidan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
"Deal breakers" för mig, skulle vara att tvingas placera huset på den västra delen av tomten, eftersom då skulle trädgården ligga i skugga på eftermiddagen/kvällen. Samt om grannhusen i väster är så höga att de skymmer kvällssolen. Se upp med stora träd och annat växande, som kan börja skugga din tomt efter några år.

Jag skulle vilja placera huset så långt österut på din tomt som möjligt, för att få så mycket middagssol, och framför allt kvällssol som möjligt. Detta eftersom jag prioriterar kvällssolen mest, man har inte mycket nytta av solen, då man är på jobbet... Sverige är ett kallt land, har man för mycket sol kan man alltid ordna skugga, men har man ingen sol så kan man inte välja, och det blir oftast kallt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.