Visst är det lätt att få lån om du/ni har fast inkomst.
Har ni dessutom kontantinsats så är du en het potatis.
I början tvekar banken att ge ut lån utan kontantinsats men beroende på lånets storlek & vem som tillverkar huset så går det att snacka sig igenom det mesta...viktiga är att du presenterar för banken att det ni gör är genomtänkt. Oftast så får du ganska bra villkor direkt av banken. Sen så finns det alltid möjlighet med bollande av siffror. Den som gör kalkyl åt dig på banken skall helst vara ngn som varit med ett tag & har befogenheter. Att få räntan sänkt med 0.7% enheter är inget svårt. Sen kan man få topplån & bottenlån till samma ränta under ett par år. Men som sagt, gladast är de om du har kontantinsats för då är det lättast att få rabatt då bankerna vill få in dom pengarna. Dock skall du räkna med att klara en ränta på minst 8-10% samt halv fastighetsskatt efter 5-10år & 1% efter 10år...man kan bli förvånad hur mycket denna % gör på kostnaden. Förhoppningsvist så ökar lönerna mer än så & att räntorna håller sig under 7% :)
 
Ytterligare en sak som är viktig för banken, när det handlar om kontantinsats, är ju produktionsvärdet kontra marknadsvärdet på det färdiga huset. Dvs man kan ju bygga ett hus i ett attraktivt området, där värdet på huset blir högre än produktionskostnaden, då brukar det vara lättare utan kontantinsats.
 
Mimto skrev:
Ytterligare en sak som är viktig för banken, när det handlar om kontantinsats, är ju produktionsvärdet kontra marknadsvärdet på det färdiga huset. Dvs man kan ju bygga ett hus i ett attraktivt området, där värdet på huset blir högre än produktionskostnaden, då brukar det vara lättare utan kontantinsats.
En liten följdfråga på detta.
När du köper ett begagnat hus och sedan gör en omfattande renovering så höjs ju i regel värdet på huset. Detta innebär att många gör en omvärdering av huset och kan på så sätt få ned ex. räntan eller fördelning topp/bottenlån.
Hur är det med nybyggda hus? Kan man efter färdigställande av det nybyggda huset göra något liknande, d.v.s. värdering av huset efter färdigställande och få ett bättre avtal med banken?
 
Banken gör en förhandsvärdering av huset, de kolla rmarknadsvärde på husen i området, kolla husritningar och standard på huset.
Fast det spikas ju sedan när man ska göra om byggkreditivet till bolån. Då kommer banken hem och gör en värdering, eller främst är det väl för att kolla att förhandsvärderingen stämmer.
 
Mimto:
...men om man bygger utanför detaljplanerat område så finns det kanske inte några nya villor i samma standard att jämföra med.
Om man t.ex. bygger Älvsbyhus så behövs ju inte heller något byggkreditiv (eller?).
Hur blir det då då????
 
Det har jag inte någon aning om. Banken har säkert olika värderingsgrunder, men hur de görs eller vad de bygger på vet jag inte. Enklast är ju att prata med lite olika banker, då kan man ju direkt få besked om just där man själv vill bygga.

Vi har byggt lösvirkeshus, med byggkreditiv, så hur det funkar med ett "modulhus" har jag heller inte någon koll på. Men det finns ju säkert många andra här som vet det.
 
Ploppan skrev:
Mimto:
Om man t.ex. bygger Älvsbyhus så behövs ju inte heller något byggkreditiv (eller?).
Hur blir det då då????
Vi har byggt Älvsbyhus och behövde definitivt ha ett byggnadskreditiv. Tomten betalades långt innan huset kom och "husräkningen" kom på två olika fakturor med några veckors mellanrum. Sedan skulle även snickarna som gjorde en del jobb på övervåningen betalas vilket också gick genom byggnadskreditivet.
 
Åh...jag tänkte på själva bygget och på vad som står på Ä-hus' hemsida:

Vad är det för betalningsvillkor?

Du behöver inte betala någon handpenning,
utan betalar först när huset är levererat.
 
Någon form av kontantinsats behövs nog för att du ska fixa finansieringen om du inte kan ställa kompletterade säkerheter av något slag eller har väldigt bra privatekonomi.
 
Ploppan skrev:
Åh...jag tänkte på själva bygget och på vad som står på Ä-hus' hemsida:

Quote:Vad är det för betalningsvillkor?

Du behöver inte betala någon handpenning,
utan betalar först när huset är levererat.
Det stämmer att du inte betalar förrän huset är levererat. Det är bara det att huset anses vara levererat den dag de första delarna monterats på grunden och då kommer första fakturan från Älvsbyhus. Då dröjer det ytterligare en månad innan du kan flytta in.
Dessutom måste du betala den firma som gjort markarbetena innan grundläggningen om du inte gjort dem själv.
Jag tror inte att bankerna är så villiga att låna ut dessa pengar som ett vanligt bolån. Vad jag förstått så är kreditiv-räntan högre än bolåneräntan då ett halvfärdigt hus innebär sämre säkerhet för banken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.