Envishet är svårt att komma tillrätta med. Har du gjort någon kalkyl på vad vedeldningen kommer att kosta. Kanske blir dyrare bränslekostnad än för pellets.
Har du tur så har ingen tidigare ägare eldat ved i kokspannan som ju absolut inte är konstruerad för vedeldning eftersom det saknas en värmeupptagande del. All värme går oavkortad rakt ur i skorstenen. Rökgastemperatur på 500 grader kan uppnås!

Du bör absolut ta hem sotaren för en skorstensbesiktining ca. 1800:-
Finns det en spricka på rätt ställe i skorstenen så kan de heta rökgaserna lätt sätta eld på hela huset. Glidgjutning går på ca. 15000:-

Enligt lag får du inte elda ved utan acktank och dessa bestämmelser ska du följa.
Om du vill leva "outlaw" och skita i alla bestämmelser finns det ett forum "Flashback" där töntiga olagligheter som hashodling diskuteras.

Du har ju råd att transmittera dina meddelanden via en smartphone för 4000-5000 och då har du väl ochså råd att elda lagligt utan risk för att bränna ned hemmet.
 
Jag frågar för att jag vill veta och för att jag inser att det är mycket jag inte vet. Att man inte fick/kunde/borde elda med ved pga rökgastemp var inget jag visste om, jag visste inte heller att man inte fick lov att elda utan ack.tank. Du är den första som nämner detta och jag vet/känner en hel del som har ved som primär värmekälla utan att använda sig av en ack.tank.

Sotaren kommer hem till mig ett par gånger om året och kontrollerar min skorsten och jag gissar på att han hade nämt något om hela kåket omedelbart riskerade att brinna upp.

För övrigt så behöver du inte vara så otrevlig, det går bra att få fram sitt budskap utan att framstå som en besserwisser med aspergers. Se övriga skribenter i tråden ifall du inte tror mig.
 
För övrigt så har jag eldat med ved i min panna tidigare och då reagerat på den höga rökgastemperaturen, men då parerat det med att strypa luften så att rökgastemperaturen ej kommer över 150 grader.

Och så länge jag ser till att rökgastemperaturen inte hamnar över 150 grader så borde väl det inte vara farligare att elda med ved än vad det är när jag eldar med pellets?

Men strunt samma, jag ska som sagt byta system till luft/vatten-pump och komplettera med murspis och då kommer jag inte ha någon gammal kokspanna ifrån helvetet att bry mig om. Anledningen till att jag funderade på att köpa ack.tank nu var dels för att jag hade tänkt att skaffa en vattenmantlad spisinsats så att man spar lite pengar när det är så kallt att luftvattenpumpen inte är så effektiv.


Men visst, point taken. Jag är en "töntig outlaw" som "odlar hash" och jag ska inte elda med ved i min panna för då kommer mitt hus att brinna ner.
 
För övrigt så har jag eldat med ved i min panna tidigare och då reagerat på den höga rökgastemperaturen, men då parerat det med att strypa luften så att rökgastemperaturen ej kommer över 150 grader
Som sagt en potentiell soteldspanna.. När man stryper luften för mycket kan det bli tjärbildning och soteld. Men om du bums vill elda veden med strypt luft så vänta till nyårsaftonsnatten så kanske grannarna får se ett fyrverkeri av sällan skådat slag över skorstenen din.. Nä bara skojar men ta det försiktigt om du ska elda i den pannan.
 
Åskar skrev:
Som sagt en potentiell soteldspanna.. När man stryper luften för mycket kan det bli tjärbildning och soteld. Men om du bums vill elda veden med strypt luft så vänta till nyårsaftonsnatten så kanske grannarna får se ett fyrverkeri av sällan skådat slag över skorstenen din.. Nä bara skojar men ta det försiktigt om du ska elda i den pannan.
Är det farligt/dåligt med ved hur jag än gör så struntar jag i veden. Men jag kommer nog köpa ved i vilket fall då jag ska köpa en murspis och en braskamin.

På tal om det, jag har tänkt att ha 2 kaminer sedan, en grövre, lite "bättre" murspis med bra efterlagring nere i källaren + en lite finare braskamin i vardagsrummet för lite myseldning. Förutsatt att man kopplar dom på olika pipor, finns det några för och/eller nackdelar med att göra så? Rent mekaniskt då, ekonomiskt kanske det blir svårmotiverat? (Detta är då efter jag köpt l/v-pump)

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
johanpelle skrev:
Envishet är svårt att komma tillrätta med. Har du gjort någon kalkyl på vad vedeldningen kommer att kosta. Kanske blir dyrare bränslekostnad än för pellets.
Har du tur så har ingen tidigare ägare eldat ved i kokspannan som ju absolut inte är konstruerad för vedeldning eftersom det saknas en värmeupptagande del. All värme går oavkortad rakt ur i skorstenen. Rökgastemperatur på 500 grader kan uppnås!

Du bör absolut ta hem sotaren för en skorstensbesiktining ca. 1800:-
Finns det en spricka på rätt ställe i skorstenen så kan de heta rökgaserna lätt sätta eld på hela huset. Glidgjutning går på ca. 15000:-

Enligt lag får du inte elda ved utan acktank och dessa bestämmelser ska du följa.
Om du vill leva "outlaw" och skita i alla bestämmelser finns det ett forum "Flashback" där töntiga olagligheter som hashodling diskuteras.

Du har ju råd att transmittera dina meddelanden via en smartphone för 4000-5000 och då har du väl ochså råd att elda lagligt utan risk för att bränna ned hemmet.
Vilken lag är det som säger att man inte får elda ved utan acktank?
 
johanpelle skrev:
Envishet är svårt att komma tillrätta med. Har du gjort någon kalkyl på vad vedeldningen kommer att kosta. Kanske blir dyrare bränslekostnad än för pellets.
Har du tur så har ingen tidigare ägare eldat ved i kokspannan som ju absolut inte är konstruerad för vedeldning eftersom det saknas en värmeupptagande del. All värme går oavkortad rakt ur i skorstenen. Rökgastemperatur på 500 grader kan uppnås!

Du bör absolut ta hem sotaren för en skorstensbesiktining ca. 1800:-
Finns det en spricka på rätt ställe i skorstenen så kan de heta rökgaserna lätt sätta eld på hela huset. Glidgjutning går på ca. 15000:-

Enligt lag får du inte elda ved utan acktank och dessa bestämmelser ska du följa.
Om du vill leva "outlaw" och skita i alla bestämmelser finns det ett forum "Flashback" där töntiga olagligheter som hashodling diskuteras.

Du har ju råd att transmittera dina meddelanden via en smartphone för 4000-5000 och då har du väl ochså råd att elda lagligt utan risk för att bränna ned hemmet.
du ja måst fråga är du sotare eller brand inspektör efter som du är så 100% säker på att huse ska brinna ner..


de finns hur många som hellst som eldar i gamla uråldriga pannor (olja med vedmöjlighet) men här om kring har ingen eldat ner huset pga förhög rökgas temp..

har man för hög rökgastemp får man elda där efter. slut... men alla som inte har råd och byta panna kanske ska frysa ist för att elda.. visst visst de är inte miljövänligt men va fan lite reaistisk måste man va punga ut en 80000 tusen på nytt system de är inte alla som har råd..

va eldar du med själv :|
 
analog skrev:
Vilken lag är det som säger att man inte får elda ved utan acktank?
johanpelles
 
Tobias Borg skrev:
Är det farligt/dåligt med ved hur jag än gör så struntar jag i veden. Men jag kommer nog köpa ved i vilket fall då jag ska köpa en murspis och en braskamin.

På tal om det, jag har tänkt att ha 2 kaminer sedan, en grövre, lite "bättre" murspis med bra efterlagring nere i källaren + en lite finare braskamin i vardagsrummet för lite myseldning. Förutsatt att man kopplar dom på olika pipor, finns det några för och/eller nackdelar med att göra så? Rent mekaniskt då, ekonomiskt kanske det blir svårmotiverat? (Detta är då efter jag köpt l/v-pump)

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus

är det kombipannan eller den runda thermian med ved/koks olja i samma eldstad.. är det underförbränning i den..

har du hög rökgas temp när du eldar för fullt..

den pannan du har är byggd inne i stan här den :)
 
Åskar skrev:
Som sagt en potentiell soteldspanna.. När man stryper luften för mycket kan det bli tjärbildning och soteld. Men om du bums vill elda veden med strypt luft så vänta till nyårsaftonsnatten så kanske grannarna får se ett fyrverkeri av sällan skådat slag över skorstenen din.. Nä bara skojar men ta det försiktigt om du ska elda i den pannan.

tja hon som bodde här i huset innan fick soteld med en värmebaronen triomax miljögodkänd.. de beror till 99% hur man eldar och fuktighalt på veden..

men vist har man fiseldat i en månar och sen drar på då kan de hända saker :p
 
Det här kanske säger någon något.

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
  • uploadfromtaptalk1330614472584.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1330615789298.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Å fy f..n, som att tiltta en gammhäst inne i käften.. (y) Den där draken blåser nog flammorna på över 500 grader rakt in i skorstenen vid vedeldning! :D
 
Ifall man sätter "dragbegränsare" i rören då? (I pannan) Dom heter något annat, kommer inte ihåg vad, har sådana i pelletsdelen. Typ spiraler alt. bockad plåt som passar i rökkanalerna. Det tillsammans med att strypa in-luften, är det en hållbar, tillfällig, lösning?

Mvh Tobias

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
turbulatorer det hjälper nog en del.. har du motdrags lucka på rökröret det hjälper ju till och kyla lyften i murstocken..

pröva och stoppa i turbulatorer kan bli för trångt så det blir dåligt drag då kan man korta av dom lite... hur hög är rökgas tempen när du eldar ?
 
max temp kontuneligt 350g på murad skorsten.. vissa modul 450g har en sån här i huset brukar ligga på 400-450 när jag eldar och jag har inte märkt att huset brunnit upp än :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.