Är det någon som har erfarenheter angående att köra IVT 495 twin på bergvärme och frånluft?

Vad ligger i så fall elförbrukningen på och har det motsvarat era förväntningar?

Har tänkt borra ett hål på 110meter för bergvärmen och uppgradera standardpaketet från en IVT 490 till en IVT 495twin.

Enligt kalkylen skall besparingen vara ca 7000-9000 kr för min blivande villa på 156kvm, då betalar sig denna extra investering på 4-5år och det låter ju bra.

//samba
 
oavset hur långt hål du än borrar sp kan du bara öka pumpen s efekt från 2kW tll 4kW.
så du behöver inte så långt hål.
om du har tänkt dig at bpra så långt så kan du lika gärna köra ren bergvärme & då väljer du en pump som är lagom för ditt hus, tillexempel 6-7Kw
 
Är det inte lika bra att borra lite längre när man ändå är i gång?

Säg att elpriserna drar iväg om 5-10år och att man då vill gå över till en ren bergvärmepump, då är det väl en fördel med att ha borrat lite längre. Kostnaden för att borra 110 meter är bara 10 000kr mer än att borra 55meter.

Vad kostar en ren bergvärmepump som motsvarar 6-7kW och måste jag inte ändå installera någon alternativ ventilationspump för inomhusklimatet?

//samba
 
samba skrev:
Är det någon som har erfarenheter angående att köra IVT 495 twin på bergvärme och frånluft?

Vad ligger i så fall elförbrukningen på och har det motsvarat era förväntningar?

Har tänkt borra ett hål på 110meter för bergvärmen och uppgradera standardpaketet från en IVT 490 till en IVT 495twin.

Enligt kalkylen skall besparingen vara ca 7000-9000 kr för min blivande villa på 156kvm, då betalar sig denna extra investering på 4-5år och det låter ju bra.

//samba
Ja, jag har erfarenhet av den, tyvärr får jag säga.

Jag har ingen exakt siffra på vad den har dragit, men den har inte sänkt våra elkostnader till vad vi hade förväntat oss. Efter att styrdatorn gick åt fanders och vi fick en ny (och samtidigt en uppgradering från release 1.00 till 2.30) så verkar dessutom energiförbrukningen ha ökat. Så man kan lugnt säga att vi är besvikna.

Som CarMan säger så har du ingen som helst nytta av att borra 110 meter eftersom 495:an inte kommer använda mer än halva den tillgängliga effekten. Vi har borrat 60 meter och det är definitivt inte hålets djup som är ett problem.

Vad gäller om den betalar sig så hade vi också räknat med att den skulle betala sig markant snabbare än tio år. Numera vete fan om den hinner betala sig. Men det är klart, om elpriset sticker iväg lite till så kommer den betala sig trots att den inte funkar sådär skitbra, inte.

Hade jag köpt idag hade jag satsat på en ren bergvärmepump, och förmodligen en Nibe 1215 eller liknande. Ett par bekanta har en dylik och är hur nöjda som helst, och jag är hur avundsjuk som helst. Deras har lirat elpatron i 3 timmar sammanlagt på ett år, det är väl vad våran kör i veckan... :-[

Iofs har svärmor en IVT Greenline och tycker den funkar fint, så en sån är säkert också ok. Bara inte IVT 490/495, för de är leksaker. Givetvis min högst personliga åsikt, dock...
 
enligt IVT´s kalkyler sparar jag endast ca 400kr/år på att gå upp till en 6-7kW Greenline jämfört med en 495twin. Detta ger efter investeringskostnader att Greenline har betalat sig jämfört med 495twin efter sisådär 175år.

Investeringskostnaden för dom båda jämfört med en vanlig 490 som jag redan har i mitt standardpaket är:

495 twin med 60m borrhål, ca 30000kr
Greenline med 120m borrhål + VBX frånluftsmodul, ca 100000kr

Tycker fortfarande att låter som att 495twin är det rätta systemet för min storlek på hus, vad tycker ni????

//samba
 
var bor du, jag är helt övertygad om att du tjänar mer än 400 kWh/år
men som sagt så är det svårt att räkna hem bergvärme under en kort tidsperiod när man bygger nytt hus. därför så rekomenderar jag alltid att man ska försöka lägga jordvärme, då detta är extremt billigt att göra isamband med nybyggnation


var ligger huset & vad komer huset att ha för tippeffekt & hur många kWh i uppvärmning & vid vilken inomus temp anger dom dessa värden (vilken inomhus temp har du)
 
Jag har en 495a til 200m2 (i ett plan) och är i stort sett nöjd, visst har man alltid känslan av att man kunde sparat mer när tillskottslampan lyser, men å andra sidan så vet jag att de hundralapparna jag lägger per år på denna, blir ganska dyra att dimensionera för. Detta är första vintern för oss och vi har ju haft mindre än -10 nu senaste veckan, vilket är ganska kallt för oss när nere i södraste Sverige, och uppskattar att vi fått tillföra c:a 20Kwh per dygn i tillskott, med badkarsanvänding för tre barn osv och det känns väl ändå ok.
 
Carman: Bor i Göteborg och huset är som sagt på 156kvm.

Den stora kostnaden i min kalkyl på bergvärme är ju inte själva borrhålet utan extra kostnaden för att köpa en ren bergvärme/jordvärme pump(ca 50000kr extra på en 490 som ingår). Borrhål på 120m har jag fått en prisuppgift på ca 25-30 tkr, sen blir det väl 3-5tk extra för rörmokaren. Så det gör ingen större skillnad om jag väljer jordvärme om jag förstått rätt!

Skane67: Det tycker jag också låter helt OK, den vintern vi haft år är ett undantag om man ser till dom senaste 10årens gröna vintrar. Kommer också ha en contura 660t som man kan elda lite extra i om det skulle vara lite kallare än normalt.

Får nog fortfarande säga att 495:an ligger bäst till, måste lämna besked till min säljare imorgon så det drar ihop sig ::) ::) ::)
 
Det fina med 495:an är att ventilationen är avklarad. Om man skaffar en bergvärmepump så behöver man antigen en FTX-anläggning eller en frånluftsmodul till pumpen. I vårt fall så skulle en ren bergvärme anläggning bli ~50' dyrare (minst) jämfört med en 495:a och 200m jordvärmeslang.
 
samba skrev:
Carman: Bor i Göteborg och huset är som sagt på 156kvm.

Den stora kostnaden i min kalkyl på bergvärme är ju inte själva borrhålet utan extra kostnaden för att köpa en ren bergvärme/jordvärme pump(ca 50000kr extra på en 490 som ingår). Borrhål på 120m har jag fått en prisuppgift på ca 25-30 tkr, sen blir det väl 3-5tk extra för rörmokaren. Så det gör ingen större skillnad om jag väljer jordvärme om jag förstått rätt!

Skane67: Det tycker jag också låter helt OK, den vintern vi haft år är ett undantag om man ser till dom senaste 10årens gröna vintrar. Kommer också ha en contura 660t som man kan elda lite extra i om det skulle vara lite kallare än normalt.

Får nog fortfarande säga att 495:an ligger bäst till, måste lämna besked till min säljare imorgon så det drar ihop sig ::) ::) ::)
förvisso så kostar en bergvärmepump + eff frånluftsagrigat en skant, men det kan ju inte bli 50 000 ektra utöver var frånluftsvärmepumpen kostar. Du slipper ju lägga 25-30 000 på denna

http://www.hallberga.se/

dom tar 43 000:- för en 7Kw pump, blir en sån för stor ? vad ska ditt hus dra?
(tror bergvärme blir lite väl lång varäknings tid för så långt söderut som du bor, men hur var det med jordvärmen kunde du inte ha det?
 
samba skrev:
Får nog fortfarande säga att 495:an ligger bäst till, måste lämna besked till min säljare imorgon så det drar ihop sig ::) ::) ::)
Räkna inte med att 495:an går så bra som säljaren påstår. Min erfarenhet är att den pytsar in rätt mycket elpatron även när det egentligen inte finns behov för det (som tex nu när det inte är speciellt kallt ute), så ta kalkylen för 495:an med en _STOR_ nypa salt.

Visst, den sparar in pengar, det är rätt uppenbart eftersom den knappast kan gå mer oekonomiskt än en ren elpanna, men jag tror inte för ett ögonblick att den klarar av att ens komma i närheten av de teoretiska siffror som IVT skryter om.

Jag har dock hittat vad det största problemet var med våran 495:a nu. Efter rekommendation från den tekniker som bytte styrkortet till våran pump så har jag sänkt varmvattentemperaturen från 50 grader till 46 grader för att därmed spara lite till på uppvärmningskostnaden. Det skulle jag inte gjort, för denna sänkning verkar ha förvirrat den stackars lilla datorn nåt enormt och fått den att fläska på elpatronen i tid och otid.

När jag nu ställt tillbaka temperaturen till 50 grader så drar pannan inte fullt så ofta på elpatronen, men det händer fortfarande. Jag har tex sett den köra 3 kW under ganska många minuter trots att det var ynka nollgradigt ute och vi inte hade använt några större kvantiteter varmvatten. Å andra sidan har vi numera varmare än runt 18 grader inomhus (inställningen är på 19 grader, vilket vi numera nästan får...), så tydligen påverkar vattentemperaturen även regleringen av inomhustemperaturen. 495:an är ett väldigt konstigt och förvirrat kritter där allt i reglersystemet verkar ha korsberoenden på de mest ologiska sätt... :-/
 
Mau skrev:
[quote author=samba link=1138461237/0#7 date=1138549719]
Får nog fortfarande säga att 495:an ligger bäst till, måste lämna besked till min säljare imorgon så det drar ihop sig ::) ::) ::)
Räkna inte med att 495:an går så bra som säljaren påstår. Min erfarenhet är att den pytsar in rätt mycket elpatron även när det egentligen inte finns behov för det (som tex nu när det inte är speciellt kallt ute), så ta kalkylen för 495:an med en _STOR_ nypa salt.

Visst, den sparar in pengar, det är rätt uppenbart eftersom den knappast kan gå mer oekonomiskt än en ren elpanna, men jag tror inte för ett ögonblick att den klarar av att ens komma i närheten av de teoretiska siffror som IVT skryter om.

Jag har dock hittat vad det största problemet var med våran 495:a nu. Efter rekommendation från den tekniker som bytte styrkortet till våran pump så har jag sänkt varmvattentemperaturen från 50 grader till 46 grader för att därmed spara lite till på uppvärmningskostnaden. Det skulle jag inte gjort, för denna sänkning verkar ha förvirrat den stackars lilla datorn nåt enormt och fått den att fläska på elpatronen i tid och otid.

När jag nu ställt tillbaka temperaturen till 50 grader så drar pannan inte fullt så ofta på elpatronen, men det händer fortfarande. Jag har tex sett den köra 3 kW under ganska många minuter trots att det var ynka nollgradigt ute och vi inte hade använt några större kvantiteter varmvatten. Å andra sidan har vi numera varmare än runt 18 grader inomhus (inställningen är på 19 grader, vilket vi numera nästan får...), så tydligen påverkar vattentemperaturen även regleringen av inomhustemperaturen. 495:an är ett väldigt konstigt och förvirrat kritter där allt i reglersystemet verkar ha korsberoenden på de mest ologiska sätt...  :-/[/quote]


är det start temp för varmvatten laddning du pratar om eller vilken temp varmvattnet ska hålla?
 
Nu är det bestämt, det blir en 8kw ren bergvärmepump med frånluftsmodul och ett borrhål på runt 150-170 meter. Har 20m ner till vatten, berget börjar ca 5-10m under huset.

Valde bort IVT 490´n från standardpaketet helt och kan nu välja vilken pump jag vill.

Fick rekomenderat från en kontakt att satsa på Thermias pump, dom har tydligen mycket bättre service än övriga. Någon som vet om detta stämmer eller har några andra tips på märken och modeller?

//samba
 
samba skrev:
Nu är det bestämt, det blir en 8kw ren bergvärmepump med frånluftsmodul och ett borrhål på runt 150-170 meter. Har 20m ner till vatten, berget börjar ca 5-10m under huset.

Valde bort IVT 490´n från standardpaketet helt och kan nu välja vilken pump jag vill.

Fick rekomenderat från en kontakt att satsa på Thermias pump, dom har tydligen mycket bättre service än övriga. Någon som vet om detta stämmer eller har några andra tips på märken och modeller?

//samba

http://www.hallberga.se/ kostar en 1215-7 (den ger nästan 8,8 kW vid 35 grader & runt 7 vid 50 grader) Tror inte du ska ha starkare pump en så!!!
den kostar 43 000:- inklusive frakt & frånluftsmodulen kostar ca 10 000:-
biligare lösning får du leta efter
 
Tack för tipset och all hjälp

mvh Samba
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.