Hej igen.
Har kommit lite längre i mina planer att renovera köket. Det blir en dynamitgubbe för att få ut det gamla och sedan in med nytt.
Det lutar åt IKEA pga plånbokens tjocklek.

Nåja, till saken.
IKEAs vitvaror verkar inte hålla måtten enligt de flesta källor (Google). Är mest orolig för fläkt, kyl/frys, diskmaskin och ugn. Hmm det var nog alla det ja.

Hur avgör man enklast om en viss vitvara kommer att funka i IKEAs stommar?
Har jag rätt om man kollar på IKEAs vitvara och jämföra måtten med ersättaren. Är de mindre eller samma som IKEAS så funkar det!?

(Har mailat till tretti.se m.fl. att de borde nämna på siten huruvida en vitvara passar i IKEAS stomme :))

Tack på förhand!
 
S
det skall funka med alla vitvaror. eventuellt spana in det du ska ha. och sedan kolla mått på dessa vitvaror.
mest kolla bredden så det funkar. höjd skall nog ej va problem.
 
Vitvaror är ganska standard i storlek så det mesta passar oavsett vilket kök du köper, ibland kan mikros vara ett problem. Dissa dock inte IKEAs vitvaror innan du varit där och kollat vad du får för pengarna jämfört med vad du får hos Tretti eller Elgiganten. IKEAs vitvaror är designade ihop med köken, det kan du inte få någon annanstans
 
"nog", "det mesta". Hallå, jag försöker få hjälp, inte få mer huvudvärk. ;)
Men tack för era svar, jag ser vad ni skriver, bara att kolla på ... nischmåtten... heter det så?

Om ett skåp är 600-18*2 brett kan jag få in en vitvara som är max 564 bred. Med skohorn om det skulle vara så tight. Men är det så man räknar?

Hur är det med frontpanel för inbyggda vitvaror, spelar storleken på vitvaran roll för passning på frontpanel och därmed gångjärnens funktion. Förstår ni vad jag menar?
En smalare enhet med dörr måste ju stå inknuffad mot sidan med gångjärn (inte centrerad) för att dörren ska gå att öppna om efter att man monterat panelen. Inte bara att skjuta in och sen montera panel.. Eller?
Beskriv som för en 5 åring!
 
Ikeas vitvaror behöver du nog inte vara orolig för. Vare sig bättre eller sämre in stora massan, dock i regel billigare om man ser vad man får funktionsmässigt samt att det är 5års garanti.

Måttmässigt så ska det inte vara några problem med andra fabrikat. Det man kanske ev ska kolla är höjderna på inbyggnads kyl o frys samt som någon nämnde mikrovågsugnar.
 
Alla (?) leverantörer tillämpar väl modulmått? Är du osäker tillhandahåller säker leverantören ett datablad med aktulla inbyggnadsmått åt dig.

Beträffande IKEA-stommar:
Vi hade tänkt använda oss av IKEA men fann (rätta mig om jag har fel) att det var svårt att få passbitar, vinhyllor och andra specialönskemål tillgodosedda.

Beträffande IKEA-vitvaror:
IKEA har ju avtal med en av de större tillverkarna av vitvaror. Känner du dig otrygg med den eller finner inte lämpliga modeller i utbudet så välj en annan fabrikant. Kontakta tio leverantörer och ta den bästa.
 
Har byggt två IKEA-kök och inte använt en enda vitvara från IKEA. Det har inte varit några problem att få dem att passa.
 
Locke skrev:
Beträffande IKEA-vitvaror:
IKEA har ju avtal med en av de större tillverkarna av vitvaror. Känner du dig otrygg med den eller finner inte lämpliga modeller i utbudet så välj en annan fabrikant. Kontakta tio leverantörer och ta den bästa.
Enligt Ikeas kökskatalog som jag skummade igenom för någon vecka sedan sammarbetar IKEA med två av de större tillverkarna. Elektrolux och Whirlpool. Whirlpool visste jag sedan tidigare men att de sammarbetar med Elektrolux var iaf nytt för mig.
 
Jag byggde IKEA-kök för två år sedan ungefär och vi valde Husqvarna-vitvaror istället för Ikeas. Det gick utmärkt. Någonstans läste vi/hörde vi att det kunde vara problem med mikron och passformen, så mikro valde vi att köpa från Ikea, för säkerhetsskull....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.