Nu känner jag ju till nackdelarna med att isolera insidan av källarväggar, men hur är det med tegelväggar ovanför mark?

Det skulle ju vara rätt enkelt att sätta tex 30mm frigolit på väggarna och sen gips på det.

Kan det göra ngn större skillnad i värmekostnad tro?

Väl mött!

/ Björn
 
Tegelväggarna är förhoppningsvis fristående från huset med en luftspalt bakom. Så isolera invändigt är ok men frigolit bör du nog undvika av brandsäkerhetsskäl.
 
Går i samma tankar. Ska renovera en toalett på 1x1,2 m. Varav två ytterväggar som nu är relativt kalla. Jag tror att man vinner lite, men har svårt att räkna på det. Att väggarna fryser är jag inte så orolig för här i Amsterdam.

Frigolit känns lätt, snabbt och smidigt. Har tänkt mig att nya väggen inte får vara tjockare än 70 mm totalt, så det finns inte så mycket spelrum: 50 mm isolering plus gips och kakel. Fukten är väl det enda jag är orolig för.

Är det värt mödan ur värme perspektivet (det tror jag), och kan man göra så här? Jag ser just nu bara två andra alternativ: Strunta i isoleringen och bara göra en luftspalt, eller strunta helt i isolering (brrrt!).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.