Har för närvarande en rörspis som någon murare har tillvekat på slutet av 90-talet. Det är en riktigt tung pjäs som håller värmen väldigt länge. Eldar den som en kakelugn två gånger om dagen. Det gäller att inte elda för kraftigt för det är väldigt lätt att den spricker i putsen. Just därför jag vill byta ut den. Har fått putsa om den inför varje säsong och det är så himla tråkigt. Fast just i år har jag lyckats få till en puts som fungerar bra. Det blir bara ett par horisontella spricker efter ca två timmars eldning som sedan försvinner vid avsvalning. Dessutom börjar den bli sliten inne i eldstaden trots att jag putsar den med eldfast bruk varje höst.

Har tittat mig omkring efter någonting nytt. Fastnat för Caminas Viktoria/Kristina alternativt Cronspisen Renässans 201. Som alltid är det problem att välja. Fördelen med Caminas kakelugn är som jag ser det att den verkar rätt enkel att sätta själv. Dessutom tycker jag det är snyggt med de stora glasluckorna. Nackdelen är väl att den inte håller värmen lika länge som en Cronspis. Det är svårt att få fram några riktiga uppgifter angående avsvalningstid. Cronspisen i sin tur är väl mer en "riktig" kakelugn sett till konstruktionen. Däremot tycker jag inte den är lika snygg att se på. Avsvalningstiden på Cronspisen är ju säkert betydligt längre än Caminas. Enligt folk från Nibe går det att sätta en cronspis själv men det verkar vara rätt mycket jobb.

En sak till som jag tycker är avgörande är rökgasernas temperatur. Cronspisens rökgaser ligger enligt deras broschyr på 160 grader i medeltal. På deras hemsida står det 120. Vet inte riktigt vad som gäller. Caminas Viktoria/Kristina har temperatur på 250 grader när den lämnar spisen vilket säger att verkningsgraden är betydligt lägre. Jag är rädd att få för låga rökgaser och därmed kondens i skorstenen.

Har mätt rökgastempen på min nuvarande rörspis och har ca 70 grader på rökgaserna 80 cm ner i skorstenen. Det är väl på gränsen men skorstenen från 1926 ser fin ut trots sin ålder. Ingen synliga skador varken på in eller utsidan. Kan nämnas att jag har huv på skorstenen också. Dessutom eldar jag kontinuerligt i en skorstenspipa till och även i en tredje när det är riktigt kallt ute. Har mätt lite temperaturer på min nuvarande spis med avseende på avsvalning. Efter 13 timmar höll den 60 grader på utsidan, 110 grader inne i eldstaden. Detta efter 1 1/2 timmes eldning på morgonen. Undrar om någon av de ugnar jag är intresserad av kan matcha det. Tacksam om det finns någon som kan dela med sig av sina erfarenheter vad gäller de kakelugnar som jag är intresserad av. Även andra förslag och åsikter är välkomna.

/ Niclas
 
Man kanske kan jämföra tyngden och antal/längd på rökgaskanaler inne i spisarna? Det ger ju i alla fall en vink vilken som har dom bästa förutsättningarna att hålla på värmen. Tyngst och med långa rökgångar blir då bäst :).
Om det är bara putsen som du har problem med så kanske ska du söka efter en tåligare och mera flexibel puts? Har för mej att det ska vara en sorts lerputs :-/
gaia
 
Jag skaffade en Christineberg från Keddy för ett år sen. valde bland de "nya" kakelugnar som fanns, Cronspisen, Svenska Kakelugnar, Gabriel osv. Valde till slut Christineberg av lite olika skäl. Den ser ut som en riktig gammal kakelugn, det gör inte de flesta andra som har inbyggda jätte-braskaminkassetter med elfläktar och skit. Kaklet till denna är outstanding i exakthet och kvalitet (7 -8 cm tjockt). Den hade ett diametermått som passade på stället (lite mindre än de andra). Den är klassisk 20-tal med sockeln, vilket passar i huset. Den är slät och har vitt kakel, inga krussiduller. Men framförallt, den är helt spricksäker eftersom det är en luftspalt mellan stendelen och kaklet. Man kan alltså elda på rätt bra i den och kontinuerligt om man vill. Vi är kanonnöjda. Vi eldar vissa mornar och alla kvällar och spar 50-75 kr om dan i minskad elräkning på detta. Den är kopplad till en gammal tegelskorsten med massa pipor. Det bästa av allt är nog att skorstenen upp i hela huset blir varm hela vintern. Det är som ett jätteelement. Den massan ska man också lägga till när man pratar om en eldstads effekt och tyngd. Jag var med vid monteringen som ett proffs (kakelugnsmakare) gjorde. Jag skulle aldrig gjort det själv. Det är noga, det är ett pilljobb, det handlar om millimeterpassning och tusentals koller med vattenpass. De kronor (5-10.000) som man skulle kunna tjäna är det inte värt.
 
Hejsan!

Installerade hösten 2004 en Renässans 102 i vårt hus, och svärfar en liten lägre variant ochså från Cronspisen. Vi monterade dessa skälva, tycker att det gick smidigt.
Man behöver nog vara två för att det ska flyta på skapligt en som bär fram och blandar bruk, den andra murar. Gäller bara att hålla koll med vattenpasset.

Gäller att man har ett bra fundament, den väger 1400kg.

Annars funkar den mycket bra, har den inte som primär uppvärmning.
Värme effekten är enorm, håller värmen i minst 12 timmar.

MVH

Pontus



 
Hejsan !

Tack för era åsikter. Jag har tittat lite på Keddy också. På Keddys hemsida står det att den bara väger 600 kg. Det kan väl inte stämma. Med den vikten borde den inte hålla värmen särskilt länge. Jag håller inte riktigt med att det är skit med stora luckor och fläkt. Fläkt är väl bra när man vill få upp värmen i rummet lite snabbare. Fast avsvalningstiden blir väl kortare. Min nuvarende rörspis blir också varm som bara tusan men strålningsvärmen vid eldning är ju nästan obefintlig. Efter 1 1/2 h eldning stiger inte temperaturen i rummet knappast någonting. Flera timmar efter eldning då kommer värmen. Däremot är den så het på morgonen att man inte kan lägga handen på den. Det tog 32 timmar innan det var kallt inne i eldstaden. Cronspisens tyngd är inga problem. Min nuvarande ugn vilar på två gigantiska granitblock. Jag har några kriterier som jag vill ha uppfyllda. Spisen skall vara snygg att se på, kunna bevara värmen länge, dessutom kunna eldas en längre tid utan risk att den spricker.

Mvh / Niclas
 
Det verkar som om du skall byta till en sandugn. vi har själva haft den i tankarna en längre tid, men släpper den nu eftersom vi inte får besked om det går att koppla uteluft till den...
mvh
Peter
 
Hej Peter!

Har tittat på Sandugnen också. Nu är det något år sedan jag fick priser men jag har för mig att den var rätt så dyr. Över 50000 om jag inte mins fel. Vad har du fått för pris ??

Mvh / Niclas
 
Jo Christineberg väger 600 kg. Jag är inte missnöjd med hur länge den bevarar värmen i olivinstenen. Till det kommer att jag har en varm skorsten hela vintern som väger några ton. Jag är rätt säker på att jag kan elda upp min kakelugn mycket varmare än en Cronspis/Gabriel/Sv kakelugnar utan att den riskerar att spricka. Givetvis påverkar vikten värmelagringskapaciteten. En god vän murade upp en gammal kakelugn med 2,5 ton täljsten och visst håller den värmen ett tag. Sen är det givetvis upp till smak och tycke om man gillar braskaminkasset och fläkt eller inte och vad man gillar att titta på. Sen tycker jag att husets ålder och karaktär bör påverka valet av eldstad/kakelugn också. Hoppas du hittar nåt bra!
 
Hej Pontus !

Bra att du är nöjd med din Cronspis. Har fått låna instruktionen hur man sätter upp en Cronspis och det är rätt omfattande. Gäller att vara noga med vattenpasset som du nämner. Hur länge tid brukar du elda ? Kan du se att den expanderar ? Om du har eldat på kvällen. är den ordentligt varm på morgonen då?

Mvh / Niclas
 
Hejsan Niclas!

Det är inte så ofta som jag brukar att elda för fullt, det blir så himla varmt så att vi knappt kan vara på dedre plan på huset. Normalt så brukar det bli att man kör en tändbrasa och sedan lägger på ett ilägg till. Skickade i lite för mycket en gång, frugan brukade ha lite searinljus på kanten. Dessa hängde som vissna blommer efteråt, så varmt blev det. Det är nog så mycket som man ska elda för att det ska vara optimalt.
Nog håller den värme, man känner strålning efter 12 tim.

Vi moterade inte in någon fläkt i den, efter som vi inte använder den mer än som mys och reserv värme. Kör ved eldning för övrigt.

Kan inte se att det är några sprick bildningar, börde inte uppstå så lätt efter allt klet och glasfibermattor som är monterade.

Jag har en massa bilder från montaget, som du kan få se om du är intresserad.

Är det några mer frågor så hör av dig.

MVH

Pontus

 
Hej!

Lite sent kanske,men är lite i samma sits själv.Jag har kollat runt lite och hittat detta ställe med riktigt bra priser samt att du även kan montera själv!

http://www.bodumskakelugnar.com/index.htm

Klas
 
Hej Klas !

Håller med dig om att det är svårt att välja. Har du fått några priser på Bodums kakelugnar. Kollat på deras hemsida men det verkar inte finnas någon återförsäljare i närheten av där jag bor. En arbetskamrat installerade en kakelugn från Svenska Kakelugnar för ett antal år sedan och han är jättenöjd. Enligt honom är det den bästa investering han någonsin gjort. För mig är det viktigt att få ut så mycket som möjligt för pengarna. Har ett stort hus där det krävs pengar för att renovera andra delar av huset. Därför vill jag kunna sätta spisen själv och därmed kunna spara en slant.

Mvh / Niclas
 
Hej!

Jag fick en prislista för några veckor sedan.
Jasmin-kakel 33'400
Jasmin-puts 25'900

Kaprifol-kakel 31'400
Kaprifol-puts 24'900

Linne'a-kakel 24'400
Linne'a-puts 19'900

Jag fick även en kopia på byggbeskrivning.Det verkar vara ganska lätt att montera själv.(men man måste nog vara två).Verkar iallafall lättare än Cronspisen.Men Caminas verkar ju oxå vara ganska lätta att montera själv.Men deras rökgaser går ju bara ner till eldstaden och vänder.Bodums går ner till golvet och vänder.Bodums verkar dock inte ha någon fläkt att montera.Men din rörspis verkar ju vara helt OK i mitt tycke.Putsen borde väl gå att lösa på något vis.Nackdeöen i mitt tycke med dom flesta kakelugnar är ju att det inte går att "toppa" med om det blir riktigt kallt eller om man vill ha en riktig "varm" kväll!
Klas

PS återkom gärna med vad det blir DS
 
Hej Klas !

Tack för informationen. Priserna verkar ligga inom rimliga gränser tycker jag. Jasmin verkar vara den modell som skulle passa mig bäst. Min nuvarade rörspis ser nästan ut som den. Rörspisen går på sista versen, tegelstenarna inne i eldstaden börjar bli spruckna och slitna. Dessutom upptäckte sotarn i höstas att jag har ett hål mellan två rökkanaler i skorstenen. Hålet är stort som en tennisboll och sitter precis i bakkanten på rörspisens anslutning. Som tur var är den kanalen pluggad nedåt och pga av att jag har så bra drag ryker det inte in i den kanalen. Sotarmästaren rådde mig att trycka in stenull i hålet och det har fungerat bra. Fast jag vill åtgärda det nu i sommar. Skall jag mura igen det lilla hålet så måste jag knacka bort rökröret på rörspisens topp för att på så sätt komma in i rökkanalen. Eftersom jag ändå planerat att byta ut spisen är det lämpligt att göra det nu i vår. Du har inte möjlighet att skicka mig en kopia på byggbeskrivningen.

Mvh / Niclas
 
Tyvärr har jag ingen scanner:(
Men ring till dom så skickar dom en till dig.
Glömde skriva att dom tog 2500 i frakt.

Klas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.