ta pengarna sen anmäler du till bolaget att han körde på dej.. nej du ska inte vara snäll i ett sånt här fall ta in dit bolag annars kommer du och få ett skade ärende som du har gjort på bilen vilket det inte blir om du gör rätt väg då kommer du gå o drabbad.. och om han inte hade försäkrat träder försäkringsföreningen in och betalar dina skador och sedan kommer en räkning till gubben.. vad har du för bil föresten ny gammal ?
 
Om du tänker utnyttja någon försäkring utan att säga som det är blir ju försäkringbedrägeri (eller medhjälp)

Angående hur användande av din försäkring drabbar dig:

Använder du trafikförsäkringen så "drabbas" man normalt bara av självrisken.

Använder du vagnskadeförsäkringen så kostar det dig normalt självrisken, plus att du åker ner två bonusklasser. Att komma upp en bonusklass tar ett år, så har du klass 9 (högst) så kommer du betala en högre premie två år framåt. Har du lägre bonusklass så drabbas du ännu hårdare. Har du till exempel bonusklass 7 så åker du ner till 5 och du kommer därmed drabbas av en högre premie i fyra år framöver. I värsta fall betalar du en högre premie i 8 år framåt.
 
Mikael_L
Jag tycker du meddelar att antingen får du 100.000:- rakt i handen, eller så gör ni som man ska. :)
 
Hemmakatten
Nu har jag meddelat försäkringsbolaget, scannat in och mailat lappen där motparten påtar sig ansvaret, mailat namn, bilregnr och telefonnummer till ägaren. Hyrbil beställd med hjälp av skadenumret. Och jag har ringt till ägaren och meddelat detta.

Det är nog som jag misstänkte att kvinnan är här utan visum. Själv ville ägaren att en kompis till honom skulle säga att det var han som körde. Jag sa att det var nog med konstigheter och gick inte med på det.

En "lustighet" är att när jag ringde hans nummer så kom en automatisk röst in och sa "Numret du ringt har ingen abonnent." När jag ringde upp igen (trodde jag ringt fel nummer först) så svarade ägaren. Hur kan detta komma sig?
 
Utmärkt!

Det är aldrig fel att göra rätt!
 
Hemmakatten skrev:
När jag ringde upp igen (trodde jag ringt fel nummer först) så svarade ägaren. Hur kan detta komma sig?
Antingen slog du fel nummer eller så var det ett tekniskt fel. ;)
 
Hemmakatten skrev:
En "lustighet" är att när jag ringde hans nummer så kom en automatisk röst in och sa "Numret du ringt har ingen abonnent." När jag ringde upp igen (trodde jag ringt fel nummer först) så svarade ägaren. Hur kan detta komma sig?
Glitch?
 
Hemmakatten skrev:
En "lustighet" är att när jag ringde hans nummer så kom en automatisk röst in och sa "Numret du ringt har ingen abonnent." När jag ringde upp igen (trodde jag ringt fel nummer först) så svarade ägaren. Hur kan detta komma sig?
Jag har Tele2 som "förval" på den fasta telefonen (grundabonnemang hos Telia), och det där hämder mig några få gånger om året. Jag vet inte vad det beror på, men det skulle kunna bero på att stationen uppfattar någon siffra fel, dubbelt, eller inte alls. Jag har fått olika bud om hur långt det är till stationen, men alla har varit minst 2 km.
 
Hemmakatten
Nu har mitt föräskringsbolag, TH, fastställt att vållandethelt ligger på motparten. Har hämtat ut min renoverade bil idag ochhar inget hört från motparten. Så allt är lugnt.

En tanke för er andra är att om dragkroken blir påkörd så skall den bytas (precis likadant om man har hjälm och råkar ut för en smäll på hjälmen).
 
Det låter som att du har hanterat det helt rätt.
 
Hemmakatten skrev:
Nu har jag meddelat försäkringsbolaget, scannat in och mailat lappen där motparten påtar sig ansvaret, mailat namn, bilregnr och telefonnummer till ägaren. Hyrbil beställd med hjälp av skadenumret. Och jag har ringt till ägaren och meddelat detta.

Det är nog som jag misstänkte att kvinnan är här utan visum. Själv ville ägaren att en kompis till honom skulle säga att det var han som körde. Jag sa att det var nog med konstigheter och gick inte med på det.

En "lustighet" är att när jag ringde hans nummer så kom en automatisk röst in och sa "Numret du ringt har ingen abonnent." När jag ringde upp igen (trodde jag ringt fel nummer först) så svarade ägaren. Hur kan detta komma sig?
Det måste ju kännas väldigt mycket bättre nu *tummen upp*
 
Hemmakatten skrev:
En tanke för er andra är att om dragkroken blir påkörd så skall den bytas (precis likadant om man har hjälm och råkar ut för en smäll på hjälmen).
Den försökte jag få ersatt, när jag blev påkörd bakifrån flera gånger via en kökrok.

Men varken verkstaden eller försäkringsbolaget ville byta kroken. Det finns inget synligt fel på den var svaret.
Trots att det rent måttmässigt gick att mäta sig till att den hade blivit intryckt ca 15 mm om jag inte minns fel. Hade kvar en montagemanual från verkstadsbesöket där kroken monterades. I den fanns ett mått som efter kroken var ca 15 mm mindre.....

Men inget av detta ville varken bolag eller verkstad lyssna på. Så dagen efter att jag hämtat ut bilen så lämnades den in som delbetalning till en nyare bil.
 
D
På min så bytte verkstaden direkt. De sa att de tyckte den såg lite intryckt ut och bytte. Jag såg ingenting.
 
Roli, det besked du fick är fel. Krokar byts ofta även om inget syns och absolut om man kan mäta en avvikelse. Jag är rätt säker på att kroktillverkaren skulle vilja lära verkstad och försäkringabolag en läxa i ditt fall...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.