Jag ska fästa 21 mm tjocka brädor i en vägg som är klädd med dubbelgips. Det blir lite besvärligt att sätta mollyplugg eller vanlig gipsplugg överallt, eftersom jag bland annat då måste anpassa hålen i brädan exakt med pluggen. Finns det någon skruv/plugg-lösning, där jag kan kan dra skruv och plugg rätt igenom brädan EFTER att den är monterad, som komplement till de skruvar som jag monterat på traditionellt vis?
 
S
det du gör att dra genom skruven där du vill fästa brädan.
montera loss allt. nu har du hål i brädan och gipsen.
bara borra och montera igen
 
Skall brädorna vara monterade liggande så leta upp en regel och mät sedan upp cc måttet troligtvis 60 eller 45 cm så har du bra fäste.
 
Ja det var ganska smart. Då räcker det att jag siktar in två skruvar rätt, efter att jag har borrat och stoppat i pluggarna, så borde även övriga skruvar hamna mitt i prick :)

...men av intresse, låt säga att brädan redan sitter på plats och jag inte vill montera ner den, finns det då någon möjlighet att förstärka genom att skruva "något" genom brädan? Jag vill alltså inte använda vinkeljärn eller liknande.
 
cecar33 skrev:
Skall brädorna vara monterade liggande så leta upp en regel och mät sedan upp cc måttet troligtvis 60 eller 45 cm så har du bra fäste.
Monteras stående...och inga reglar. Dessutom stålreglar.
 
S
vad ska du ha brädan till?
finns som ingen plugg som greppar bra med gips(förutom gipsplugg då.typ molly)
 
SBH skrev:
vad ska du ha brädan till?
finns som ingen plugg som greppar bra med gips(förutom gipsplugg då.typ molly)
Jag kommer att använda den teknik som du tipsade om i ditt förra inlägg, min fråga är mer av allmänt intresse...

Jag tänkte tex att man kanske kunde använda en lång universalplugg eller något, som går genom både träet och gipsen och som deformeras bakom gipsen, och att man använder en liten metallbricka som mothåll så att skruvskallen inte dras in i pluggen... eller någon slags molly med lös "mothållsring". Om det funnits så hade det underlättat i många situationer, men jag får väl helt enkelt skicka in en patentansökan.
 
Jag tänkte fel angående molly, den behöver ingen specialkonstruktion, så länge tjocklek på gods + vägg stämmer med pluggen så borde det funka bra med molly även "utanför" materialet som man vill fästa.
 
Hantlangaren skrev:
...men av intresse, låt säga att brädan redan sitter på plats och jag inte vill montera ner den, finns det då någon möjlighet att förstärka genom att skruva "något" genom brädan? Jag vill alltså inte använda vinkeljärn eller liknande.
Jag har kört med spikplugg i dubbelgips. Fungerar utmärkt. Dessa slås alltså i när brädan sitter på plats redan. I mitt fall har jag monterat golvsocklar och annat.
 
S
spikplugg och vanliga plugg är inte det bästa.
för att det skall hålla behöver du ett bakhåll,
pluggen bara expanderar i hålet.
eventuellt kan man borra och spruta in kemexpander. skall spana lite på lösningar.
 
Hej!
Det finns "smarta" plugg att använda till det du vill.
Dom kallas ibland för vippexpander eller fjäderexpander.
Nackdelen är att du får borra ett lite större hål genom både brädan och gipsen.
Denna bild är från Harald nyborgs hemsida
4342.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.