Jag håller på att dra igång ett hus bygge under hösten och undrar vad ni tycker om isoblock? Alltså leca blocken med frigolit emellan. Jag har fått offert på stenen men reagerade på u-värdet, 0.36. Blocken är 35cm djupa. Ni som byggt liknande, vad har ni betalat per kvm för bara blocken?
 
Värt att tänka på är att leca har ungefär hälften så bra isoleringsförmåga som lättbetong. Bygger man under mark (dvs källare) är leca ändå att föredra då lättbetong suger fukt, men ovan mark har jag svårt att förstå varför man bygger med leca. U-värde på 0.36 (även med inbakad isolering) säger ju en hel del. Använd isoleca om du skall bygga ett sluttningshus, men för källare kan man ju lika gärna isolering utanför till lägre kostnad.

Är dock nyfiken på exakt hur din offert lyder, dvs antal pall isoblock och pris.
 
140kvm (1139st block) skulle lossna för 53000 ink moms. Sen tillkommer ju armering och bruk naturligtvis. Vad kostar ytong jämnförelsevis? u-värde?
 
Vem har angett 0,36 som uvärde för 350 mm Isoleca???

Maxit anger för isoleca 350mm 0,24 vid stötfri strängmurning och 0,17 om luftspalten mellan strängarna fylls med mineralullsremsa.

Leca har lambdavärde 0,20 lättbetong 0,09 Polyuretanskummet i Isolecan har lamda ca 0,034

Om man jämför lättbetong med samma väggtjocklek som 350 Isoleca så ger massiv lättbetong vid 350 mm U-värde 0,27 mot isoleca 0,17 för Isoleka som murats på rätt sätt med mineralull i fogarna.

Man måste räkna på hela konstruktionen och inte enbart titta på en byggdels lambda värde.

Isoleca skall inte användas i källarväggar aftersom de inte tål samma jord tryck som vanliga massivblock som isoleras på utsidan.

/Patrik


 
Pasta skrev:
Vem har angett 0,36 som uvärde för 350 mm Isoleca???

Maxit anger för isoleca 350mm 0,24 vid stötfri strängmurning och 0,17 om luftspalten mellan strängarna fylls med mineralullsremsa.

Leca har lambdavärde 0,20 lättbetong 0,09 Polyuretanskummet i Isolecan har lamda ca 0,034

Om man jämför lättbetong med samma väggtjocklek som 350 Isoleca så ger massiv lättbetong vid 350 mm U-värde 0,27 mot isoleca 0,17 för Isoleka som murats på rätt sätt med mineralull i fogarna.

Man måste räkna på hela konstruktionen och inte enbart titta på en byggdels lambda värde.

Isoleca skall inte användas i källarväggar aftersom de inte tål samma jord tryck som vanliga massivblock som isoleras på utsidan.

/Patrik

U-värdet fick jag av AKB byggmaterial i Länna i stockholm. Jag tyckte att 0,36 lät konstigt. Men om det är som du säger så tvekar jag inte att bygga huset. Vet du varför man ska anvanda mineralull? Är det för att den "går samman" lite grann i murningen? Rent spontant skulle jag använda en frigolit remsa. Hur tjock är frigoliten i maxits block? Vad tycker du om priset?
 
Ingen uppfattning om priset men jag vet att den rostfria stegarmeringen som maxit rekommenderar är väldigt dyr.
Det är möjligt att isolera luftspalten mellan strängfogarna med frigolit eftersom den är stum.

Frigoliten är 150 mm i 350mm isoleca (100+150+100).


Här kan du läsa om isoleca http://se.maxit-cms.com/media/22/pdf/leca/vaggar/isoblock_projektering.pdf

Maxit håller på att lägga om produktionen av isoleca och blocken är nu 500mm långa istället för 590mm vilket är bra för de gamla blocken var väldigt tunga, men dum måste ha koll på det så att du beställer rätt antal stenar.

/Patrik
 
´Det finns två typer av isolerblock därför olika u-värde. Det finns block med isolering i kärnan med leca i alla 4 sidor, och så finns det isolerblock med leca på långsidorna och isolering emellan. Själv bygger jag mitt hus med Finjas ergothermblock med en tjocklek på 29 cm med uvär de 0.27 billigast på marknaden kostar 380 kr/kvm sen tillkommer det murbruk och armering till detta. Jag murar mitt eget hus och tycker det är ett bra block att arbeta med inte alls så svårt som alla försöker ge sken av. Med en glassulsisolering mellan skikten kommer man ner i ca 0,22 i uvärde som är fullt tillräckligt det är bättre att lägga pengarna på isolering i taket och i grunden där 90 % av värmen försvinner.
 
varför räkna bort lättbetong?

ALLA material måste fuktisoleras och om man inte gör det är det fel oavsett sten därbakom.

Lättbtongen är dessutom massiv så man slipper plasten och får et miljövänligare alternativ,
 
Hei folkens

Går med planer om hus i leca selv her borte på veskysten i norge. Ser at dere snakker om Leca Isoblock på 35 cm. Har ikke sett den men den finnes i 30 cm tykkelse her ihvertfall. Har listepris i Norge på ca 1200NOK pr kvadrat !!! Det er ca 1450 svenske kroner pr kvadrat. Dette er selvsagt for dyrt og jeg vil bruke vanlig leca mur for så å isolere på innsiden siden dette blir billigere

MEN : Stemmer det virkelig at dere bare betaler ca SEK 400 pr. kvadratmeter for dette produktet?? Det er jo en enorm forskjell.........

Daniel
 
  • Isoblock.gif
Det stämmer.Finns aven alternativ.EPS(expanderad polystyrencellplast).
En blok med tjocklek 30 sm.(7,5+15+7,5)
15 sm fyllas med betong.
Materialkostnad 300 SEK per kvadrat.Sen tillkommer murbruk och armering.
U-värde med utvändig puts 0,216.
 
  • zmc2.gif
  • Gilla
redarn
  • Laddar…
Använd inte cellplast i fogen - den är stum och det kan bli svårt att justera stenarna...
När bruket krymper kan man få sprickor i fogarna!
Leca isoblock 19x35x500, är tillverkade i Norge!
Jag har varit inblandad i ett projekt med Dorocell block... det är mycket pyssel innan väggarna är färdiga - lång tid=mycket pengar.
Och inte heller i Norge skall man isolera på insidan - utan isoleringen skall vara på utsidan. Och för 1200 NOK får du inte med bruk och armering mm. med i det priset?
 
Det beror på tecnologi och kunskaper.Dom (Dorocell) fullar hela vägen på en gång och använder inte vertikal armering.Helt fel,tror jag.Sen skulle jag armera fundament oksa.Inkl. innerväg.
 
I detta fallet fylldes väggarna helt samma dag men i tre omgångar...
Vertikalarmering behövs ju bara om väggen utsätts för krafter som du inte kan ta upp i horisontalarmering...
Och det vara allt annat runtomkring som tog tid - annpassningar i höjd med flera nivåer, hörnen som inte var raka, fönsterhöjder som inte stämde med blockhöjd mm.
 
Jag har precis i dagarna bott i mitt isolecahus i ett år. Detta är mitt fjärde hus och jag har inte någonsin varit med om varmare hus. VP var igång förvånande lite i vintras. Men som någon skrev innan försvinner mycket ut igenom tak (jag har dock hela 550mm lösull) och fönster. Jag har 580m2 boyta på 1½ plan och elkostnad i Jan/Feb var på 3500:-/mån

Huset är 35cm's isoblock med vanlig Isover drevremsa emellan. Alla innerväggar är också murad 100mm leca (totalt fuktskadesäkert). Alla ytter och innerväggar är putsade eller kvastade. Grunden är också leca kantbalkar runtom med ditblåst fyllnad av 400mm lösleca (lecakulor) inuti. Överst ett mycket tunt lager med cellplats helt enkelt för att det var enklare att fästa GV slangen i den.

Gammal tradionell hel-leca konstruktion med andra ord, men jag är mer än helnöjd... :)
 
Nu förstod jag inte använder du en drevisolering mellan lecablocken i stötfogen? Murbruket kostar ca 92:- / m2 och om du köper murcement och blandar själv med sand kostar det 28:- / m2. Jag funderar på ett hus med murad (Isoblock) undervåning och ett Mansardstak till över våning (1,5 plan) är lite fundersam på isoleringen i taket någon som har någon erfarenhet? Jag sätter nog en 50mm cellisolering på utsidan av isolerblocken för att få ett bättre u-värde. Med den typ av takstolar vag avser välja kan jag inte lägga så stor del av "skal isoleringen" i taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.