Hej

Kom hem idag och skulle bara kolla in i pannrummet snabbt när jag märkte att trycket på expansionskärlet var nere på 0. Då höll pannan på och gå och värmen var på ca 65 grader. Har en pelletspanna där brännaren går igång när vattnet är 60 grader och arbetar upp det till 80 grader.

Den röda nålen ligger på cirka 1,1 bar och i vanliga fall brukar trycket falla till cirka 0,5-0,6 bar när panntempen går ner till 60 grader. Sen när brännaren går igång och arbetar upp tempen till 80 grader så brukar den svarta nålen gå upp till den röda, dvs, 1,1 bar.

Efter pannan arbetat upp tempen till 80 grader denna gången står nu trycker vid expansionskärlet bara på kring 0,5-0,6 bar. Den lätta frågan, vad kan vara fel?

Jag har värme på alla element och jag ser inga tecken på läckage. Alla rören är synliga i källaren men det finns givetvis några som går innanför väggarna och uppåt som är lite svårare att felsöka. Hur ska jag egentligen gå tillväga? Jag var senast nere i pannrummet igår och då såg allt normalt ut. Är det bara och vänta och se om någon dag om det är helt dött eller vad ska man ta sig till?
 
Har expansionskärlet gått sönder, det är väl en gummimembran i kärlet som kan ha gett sig. För att kolla det så är det lite bökigt för det måste vara tomt på vatten och sedan så mäter man trycket i det vid den luftrippeln som sitter oftast under en svart plastkåpa.
 
Det är enkelt att kolla om membranet gått sönder, tryck på på den lilla piggen i luftventilen som cecar65 beskriver här ovan. Är membranet trasigt så kommer det vatten.
 
Jag har inte undersökt så mycket på membranet eftersom jag läser det först nu. Vad kan hända om membranet är trasigt?

Nu har jag undersökt lite mer här i alla fall. Efter jag har kollat i 2 dagar så har nålen som visar trycket varierat rätt stort. Nu när jag var nere precis så stod nålen på 0 bar. Men pannan hade börjat arbete, var på kring 65 grader, så den rörde på sig sakta uppåt. Igår när jag var nere så stod den svarta nålen på 0,4 bar när pannan var på 60 grader och efter den eldat upp tempen till 80 så stod nålen på 1 bar.

Tror ni fortfarande det kan vara membranet som är sönder? Allting med värmesystemet funger i alla fall fortfarande. Något vatten har jag inte velat fylla på om nu inte kärlet skulle fungera korrekt och släppa ut vattnet om det blir för stort tryck.


För att ge er ännu mer bakgrundsinfo så hade jag en VVS firma här i förra veckan som bytte en sak på brännaren som hade gått sönder. Eftersom jag körde med el under några dagar och lägre temteratur i pannan så fyllde jag på med vatten i systemet då för att få ett bra tryck. Sen när jag körde igång pelletsen igen så släppte expansionskärlet ut lite vatten eftersom där givetvis blev högre tryck med den högre temperaturen som jag kör pelletsen med. Jag funderar om det kanske var i samband med det som det hände något med kärlet. Såhär har jag givetvis gjort några gånger innan i vinter eftersom jag kört på en rätt låg temp och el när jag varit borta lite längre tid.
 
Då kan du fylla på och sedan öppnar du säkerhetsventilen och släpper den för att se om den stänger ,det kan vara så att den inte gör det utan står där och läcker hela tiden. Då är det bara att byt det gör du lätt själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.