Tjena

Håller med tihimas. Jag är inte stensättare men väl platschef inom mark och anläggning. De "genvägar" som en del beskriver är tråkigt att läsa. Det är ungefär som att säga att man kan köra c/c 1,2 m på reglarna i en mellanvägg eftersom det viktiga är hur gipsskivan blir spacklad och målad...

Underarbetet är helt avgörande för resultatet. Om vi skulle utföra en stenläggning som du beskriver skulle utförandet se ut som följer.

-vegetations och växtjordsavtagning
Detta syftar till att få bort allt organiskt material. Denna schakt sker minst till nivån uk platta - 20cm.
-Materialskiljande lager av geotextil
-Bärlager av krossatberg 0-32 ca 16 cm färdigkomprimerat
-Stockning av flis 2-4 alt 4-8 ca 4cm
-Plattor

Gräs i fogarna löser sig, som tidigare påpekats, av sig själv men det går att påskynda.
Vill, även jag, ta tillfället i akt att peka på den allmänt rådande missuppfattningen att geotextil och liknande syftar till att hindra växtlighet. Så är det inte! Den syftar i detta fall till att separera överbyggnandens material från befintliga massor...

Mvh Wasa
 
  • Gilla
Nordjohan
  • Laddar…
Jag ifrågasätter absolut inte era kunskaper och erfarenheter. Jag litar på att det sätt ni beskriver är det som kommer ge bäst resultat och så gör en stenläggare. Om det var så att jag fick betalt för att göra detta jobb hos grannen hade jag följt er beskrivning till punkt och pricka, för inte vill jag riskera att få göra om det eller få en missnöjd granne. Men det behöver ju inte betyda att andra sätt är förkastliga och kommer ofelaktigen bli katastrofala?

Men jag tar till mig. Vad bedömer ni bli prisskillnaden per kvm bortsett från plattorna med er metod framför "min" metod?
 
Tack wasa för att du skänker mig trovärdighet... trots att du endast är PC :)

Det handlar ju främst om arbete. Grus kostar inte mycket i jämförelse med ditt skiffer.

M² priset för underarbetet är beroende av vilket pris du betalar för gruset.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mammomilla
  • Laddar…
Mikael_L
Ska du vara garanterat säker måste du väl gräva ner hela tjäldjupet, typ 1,7 meter i Örebrotrakten.

Annars kan det ju alltid skjuta.
 
Börjar tro att ni inte vill att jag ska anlägga ngn uteplats. :)

Så antingen ska jag gräva 1,7 meter djupt eller så kan jag lika gärna skrapa av lite jord och trycka dit plattorna?

Skickat från min mobil
 
cederbusch skrev:
Börjar tro att ni inte vill att jag ska anlägga ngn uteplats. :)

Så antingen ska jag gräva 1,7 meter djupt eller så kan jag lika gärna skrapa av lite jord och trycka dit plattorna?

Skickat från min mobil
I stort förhåller det sig så 1.7 meter är i överkant men är det tjälskjutande mark.måste man gräva bort så djupt som tjälen går och det beror ju på materian i marken
den metoden att skrapa av 20 cm o fylla o padda efter alla konstens regler förhindrar ej sättningar M A O

Sen är det som ordspråket Dom som snackar mest vet minst
 
Ursäkta elkludde, men kan du vara vänlig och radera det sista du skrev? I ljuset av vad som skrivits får det mig att känna att du hävdar att jag antingen ljuger eller hittar på och det accepterar jag inte. Om du vill säga det till mig kan du använda pm istället för att göra den här tråden än mer vilseledande för blivande stensättare.

Sedan måste det inte vara så att den som snackar mest vet minst, utan kanske att den som snackar mest har mål i mun, talets gåva, förmåga att uttrycka sig i skrift och slutligen ett genuint intresse i att den här trådskaparen lyckas i sitt projekt.

Elkludde, är du elektriker? Jag skulle aldrig drömma om att utan referens säga emot en elektriker i hans professionella åsikt, eller för den delen en ekonom eller fotograf.

OnT:

I branschföreskrifterna för stensättningsmomentet står inte att ytan skall grundläggas från frostfritt djup. Jag vet inte varifrån ni har fått att det är vad jag syftar på med 20 cm schaktdjup. Branschföreskrifternas riktlinjer angående stensättning är snarlika de råd jag tidigare gett.
 
Mikael_L
Och jag ska väl för sakens skull meddela att jag aldrig egentligen menade att cederbusch ska gräva ner till frostfritt.
Men skulle man göra det så bleve man däremot 100% säker att tjälen aldrig kan ställa till med något. Och i verkligheten gör man ju det både här och där, t.ex. vid vägbyggen och vissa byggnadsverk. Men antagligen aldrig för uteplatser, uppfarter och gångar runt villor.

Att packa ihop ett bärlager på 20-30 cm gör att man får en "kaka" som i viss mån håller mot och jämnar ut de ev underliggande rörelserna.

Jag har svårt att råda, men själv skulle jag antingen chansa med en oerhört enkel lösning först och vara beredd att göra om ifall det skiter sig. Eller göra det riktigt ordentligt direkt. Att göra det halvordentligt och sen ändå kanske behöva göra om känns inte så lockande.

Med vår friggebod har jag chansat precis så.
Jag grävde bara ner 6st Leca-block (ståendes på högkant) ca 2-3 dm ner i marken, och hade i några nävar 8-16 grus i botten.
Väl medveten om att jag kanske kommer bli tvungen att lyfta boden med domkraft senare och gräva om. Denna chansning gjorde jag utifrån att marken här består av väldränerad morän.
 
OT: "Sen är det som ordspråket Dom som snackar mest vet minst"

Vad menar du med det Elkludde? Är det en antydan att jag och tihimas vet minst om detta? Så kan det absolut vara i jämförelse med många andra men om vi håller oss till den här tråden så kan jag bara genom att läsa vad som skrivits tidigare konstatera att den som har mest praktiska kunskaper om detta är tihimas med mig själv som klar tvåa då mina kunskaper handlar mer om beräkningar och förståelse för hur olika jordarter (materia som du skriver) som silt, lera, grus och sand uppför sig i olika situationer.

Så jävla trist att hjälp till ett bra resultat betraktas som antingen säljargument, skryt eller bara svammel enligt "förstå sig på:are" i det här forumet

/Wasa

 
Mikael_L
Sen ang geotextil ...

Visst kanske syftet med den inte är att stoppa ogräs, utan att vara materialskiljande.

Men helt klart stoppar den ogräs ändå, som sidofunktion.
Ni kan komma och kika på min garageuppfart, man ser på den spikraka ogräsranden var jag slutade med markduken. :D
 
Äsch lägg inte så stor vikt vad ngn skriver på ett öppet forum. I vår del av världen får man skriva och tycka som man vill. Man är inte skyldig den man syftar på ngt alls så gör er själva en tjänst och låt det studsa av.

Mikael, hur har boden stått sig?

Skickat från min mobil
 
Mikael_L
cederbusch skrev:
Mikael, hur har boden stått sig?
Jadu, en bra fråga.
Jag hade tänkt att mäta hur den ligger i våg, några gånger under en vinter/vår. Men det har ju alltså inte blivit av. Men jag kan iaf konstatera att dörr och fönster hela tiden har gått att öppna/stänga utan problem. Det är ett tecken på att den inte rört sig så mycket iaf.
 
Mikael_L skrev:
Sen ang geotextil ...

Visst kanske syftet med den inte är att stoppa ogräs, utan att vara materialskiljande.

Men helt klart stoppar den ogräs ändå, som sidofunktion.
Ni kan komma och kika på min garageuppfart, man ser på den spikraka ogräsranden var jag slutade med markduken. :D
Helt rätt att huvudsyftet är materialavskiljande. Däremot så måste man vara medveten om att den inte skyddar för ogräs som kommer underifrån då i princip allt ogräs kommer ovanifrån i form av fröer. Det betyder att så länge man har en ren markduken av något slag så hindrar den att ogräset kan rota sig men med tiden så kommer det att bli jord ovanpå och då sätter ogräset full fart igen. Tar dock några år.
 
Ang branschregler så förmodar jag att det är samma förhållanden när det gäller markarbeten o
plattsättning ,som regler för badrumsrenoveringar,helt plötsligt ändras dom tillbaka på ruta ett
och då får man när det gäller tex markarbeten o dyl använda sunt förnuft efter dom förhållanden som råder
på det aktuella projektet
Fortfarade stoppar 20 cm bärlaget o dyl ingen tjälskjutning om det nu är syftet
 
Kan det vara rimligt att anta att 99,9% av alla utomhusplattor runt våra stugor INTE har makadam ner till frostfritt djup....

Hur många upplever problem med tjälskjutning? 1%?

Jag vet inte men jag känner iaf ingen som har haft någon issue med detta.

Ibland känns det som om många se branschregler antingen är där för att skapa jobb åt branschen eller för att uppmuntra till både hängslen o livrem vid alla tillfällen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.