Hej!

Vi går och drömmer om att bygga eget, och har en lite "udda" idé.

Inifrån och ut:

Synlig ekstomme invändigt. (A'la England)
Gips och flakeskivor(?)
Halm
Lutande "mur"fasad med delade stenbumlingar ca. 300mm. Rundare än på bilden.
Så gott som platt grästak

2a plan:

Väderkvarn/fyr


Kort och gott en borg med en stuga på. :)

Frågan är väl egentligen om det är möjligt att bara använda halmen som traditionell isolering?
Har läst en del om halmhus, och dessa har alltid någon puts på.
Vad jag förstår drar putsen ur fukt och skyddar mot ohyra och brand.

Massa tankar har bubblat, så fråga gärna många roliga frågor.

Och en livlig diskussion om hela bygget hade varit roligt, då det är lite koncept-artat. :surprised:

Snabbt ihopklippt bild på tanken:
 
  • huset liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A
Alltid kul med udda idéer men tror du verkligen att en byggnadsnämnd skulle godkänna något sådant?

Halmen duger fint som isolering om du har en normal bal tjocklek
 
Så långt har jag inte ens funderat. Vad skulle dom kunna klanka ner på?

Sen går tankarna kring att göra det så passivt som möjligt utan att krångla till det.

Går det att sätta dubbla traditionella tvåglasfönster efter varandra? Eller blir det kaka på kaka? Kanske 1,5 st?
 
Redigerat:
Schnitti skrev:
Inifrån och ut:

Synlig ekstomme invändigt. (A'la England)
Gips och flakeskivor(?)
Halm
Lutande "mur"fasad med delade stenbumlingar ca. 300mm. Rundare än på bilden.
Så gott som platt grästak

.............................

Frågan är väl egentligen om det är möjligt att bara använda halmen som traditionell isolering?
Har läst en del om halmhus, och dessa har alltid någon puts på.
Vad jag förstår drar putsen ur fukt och skyddar mot ohyra och brand.
Synlig ekstomme = Ramverk http://www.ramverk.com/omRamverk.html
Gips borde funka, åtminstone på insidan. Den skyddar både mot ohyra och brand och jag gissar att den är ganska tät så det inte kommer så mycket fukt från huset in i väggen.
Halm. Såklart.
På utsidan hade jag lerputsat först och så använt kalkbruk i stenmuren på utsidan leran.
Platt tak tror jag kräver nåt produkt med många elaka kemikalier för att det ska hålla tät. Och kemikalier bryter väl mot miljötänket i ett halmhus?

Jag tror också det blir svårt att få bygglov, men konstigare hus har fått det så varför inte försöka?
 
Du får nog bygga på landet i så fall, i tätbebyggda områden kan du glömma udda byggen som detta. Jag antar att du tänker dig en sjötomt, eller har du tomt redan kanske?

Flyttade tråden, som du ser.
 
haavard:
Precis, ramverk är det tänkt. Frågan är om man som 24åring med medioker lön har råd med ek.. :p Men detta ligger ganska långt i framtiden än så länge. Det är bara roligt att unna sig att fantisera ihop ett drömhus som faktiskt kan bli av.
Jo, jag tittar lite på halm både ur miljötänk och ekonomiskt.
Så man mer eller mindre "spacklar" med leran? För stenarna kommer ju mer eller mindre luta sig mot väggen.

Marlene:
Ja, jag är inte så förtjust i att bo i stan. Vi bor nu i en 3a i Vänersborg, men varken trivs eller vantrivs.. :)
Så antingen på landet, eller sjötomt.
Beror lite på framtida ekonomi. Både vid Vänern och havet är det ju inte helt billigt. Speciellt om man vill bo lite avsides, men ändå "nära".

Tack för flytten.. ;)
 
Har även haft tankarna åt lusthus-hållet när det gäller 2a plan.
Tror det smälter in lite mer i naturen om man nu har glas hela vägen runt. Och sen använda en gles trappa upp för att få en ljusbrunn.
 
Schnitti skrev:
Frågan är om man som 24åring med medioker lön har råd med ek..

Så man mer eller mindre "spacklar" med leran? För stenarna kommer ju mer eller mindre luta sig mot väggen.
Jag hittade en sida som säger att ek kostar tre gånger så mycket som fura...

Jag hade byggt som ett traditionellt halmbalshus med lerputs, fast inte satsat så mycket på en snygg finish. Sen hade jag murat på utsidan. Tror inte muren ska luta så mycket mot huset, det kan bli tungt! (Men du måste nog ha järn som går från ramen, genom halmen, och ut i muren för att den ska bli stabil.)
 
Anledningen till att jag inte vill ha ett traditionellt halmhus är egentligen bekvämligheten.
Jag vill ha raka innerväggar och kunna sätta upp en tavla, hänga en tv och dyl.
Så jag tror (!) att den vikt som kommer vila på väggen från "halvmuren" fördelas över halmen, som i sin tur fördelas över flakes och gips mot ramverket?

Sen undrar jag om det går att isolera golvet med halm? Ex. mura in den i ett lager i grunden. Kan halmen bli av med vätan från gjutning genom betong? Eller gjuter man en tunnare platta, lägger ett lager med lera. Trycker i halmbalar, putsar och lägger över en till platta?
Låter väldigt komplicerat nu när jag skrev det, men är det möjligt?
 
Raka väggar kan du få, det har jag själv sett exempel på. Men det kräver mycket jobb.
Bilder kan hänga i trådar från hammarbandet. Annars kan du göra så här:
 
  • Tömming av N95 327.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Schnitti skrev:
Sen undrar jag om det går att isolera golvet med halm? Ex. mura in den i ett lager i grunden. Kan halmen bli av med vätan från gjutning genom betong? Eller gjuter man en tunnare platta, lägger ett lager med lera. Trycker i halmbalar, putsar och lägger över en till platta?
Låter väldigt komplicerat nu när jag skrev det, men är det möjligt?
Du måste ha platta på mark? Med exempelvis plintgrund funkar halm bra.

Med platta har testats av Archibio i Canada. De säger det funkar bra, men jag vågar inte lita på det.
"På väldränerad grund gjuts en tunn betongsula. På sulan lägs ett lage halmbalar ganska nära varandra. Betong fylls i mellanrummen så det blir som en liten betongpelare vid varje balhörn och till sist gjuts ett ytlager."
 
  • 122.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant grundkonstruktion! Och hur har man armerat? Den tunna grundplattan är kanske traditionellt förstärkt med armeringsjärn. Men resten? Har man tänkt sig att gjuta överdelen helt utan armering?! Dessutom bildar de vertikala betongsträngarna ett nätverk av köldbryggor.

Precis som haavard tar jag detta med en nypa salt.
 
Hej

Jag kommer bygga ett garage till sommaren och funderar på halm konstruktion men har funderingar på plattan, hur skall man göra så att markfukten inte kommer in i halmen?

Har funderat på en plint grund men hur högt från marken måste man komma innan man kan börja med halmen? Sen kommer inte de bli ett uppvärmt garage utan bara värmas när man arbetar i det så jag kommer troligen sätta in en ved kamin av liten storlek funderar på en gammal kamin från ett militärt tält. Eller om jag hittar någon liten kamin så man kan värma vatten och få det lite varmt om man ska lagga bilen på vintern.
 
Efter vad andra säger får du inte ha vedkamin i garage.

Jag hade börjat med en syll i trä med fuktspärr under. På syllen byggs halmbalsväggen.
 
Intressant, hur har nu gjort fuktspärren? Har funderat lite till och kommit fram till att jag trilogen kommer bygga upp "syllen" som en hybrid av jordskepp och gjutna plintar tills den blir ca 60 cm därefter funderar jag på att bygga ett skelett och tak.Då det är ett ekonomi garage så blir det nog plast tak vilket verkar vara den snabbaste och billigaste lösningen.Väggen om söder kommer få fönster övriga väggar utan fönster.

Det jag funderar på är behöver man ha puts på båda sidor av halmen? eller kan man bara plasta utsidan och sätta trä panel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.