M
Jag tittar runt lite på stämjärn och lockbettel. Det flesta omdömmen som jag hittar är engelska eller amerikanska och en del finns endast i tum (lockbettel från Ray Iles och tex stämjärn från Ashley Iles).

För lite försök till möbelsnickeri i hemmet, vad tappar man eller vad blir knepigt om man blandar tum och mm verktyg?
 
Inget, man tar storleken under och sen breddar man.
Ashley Iles är förresten state of the art.

/Kent
 
Oftast spelar det ingen större roll. Det är sällan jag använder ett stämjärn för ett exakt mått. När det gäller en tappfog är det viktigt att tapp och hål har samma mått så då använder jag lockbetteln som mått för att rita på tappen. Spelar inte heller roll vilket mått det är. Däremot är det viktigt att vissa verktig har samma mått. I en fylld ram är det bra om tapp, tapphål och spåret för fyllningen är lika. Om du t ex fräser spåret och har metriska frässtål bör du ha metrisk lockbettel. Jag gör ibland spåret med en nothyvel med 1/4" stål och använder då alltså en 1/4" lockbettel.
/B
 
M
ok, då lutar det åt lockbettel från Ray Iles som lovordas bla av Schwarz. Oftast rekommenderas storlekarna 1/4" och 3/8", är detta en bra början?

Han gör tydligen också stämjärn som är aningen billigare and Ashley Iles men jag hittar varken blider eller kommentarer. Någon som vet mer?
 
Ray lles stämjärn är vad jag har läst lite ojämn i kvalitet speciellt första millimetrarna på stämjärnent men man kan faktiskt slipa bort det om man får problem med att skärpan inte håller så bra som det borde göra.

Pär
 
Du kommer långt med bara 1/4". En tumregel är att tapphålet är 1/3 av materialet så 1/4" passar 1/4" material som är runt 3/4" dvs 18-20mm vilket är en vanlig dimension. Bygger du i grövre dimensioner så komplettera med 3/8".
(För metriskt blir motsvarande 6 och 8 mm)
/B
 
Redigerat:
Narex har alltid fått bästa köp i alla tester som jag set dom i. Och hela östblocket (på den tiden även Ryssland) använde narex stämjärn och gör väll fortfarande?.

Har själv tänkt prova deras lockbettel (har bara inte beställt ännu)då jag väldigt sällan använder sådana så känns det väldigt dumt att köpa något som koster 5 gånger så mycket men presterar detsamma. Det ända är väll att dom kanske inte håller skärpan lika länge (och det är väldigt marginellt) som japanska men å andra sidan så har dom ett hårdare stål. Det andra är att deras handtag kanske inte är det allra skönast jag hållit i.

Mvh Pär H
 
M
Jag håller med lite om priset men i mitt fall är det 1 eller 2 st lockbettel (vad blir det i pluralis??)
Narex 6mm kostar 13.6£ och en 1/4" Ray Iles 34.95£ så det är ju inte så ruskigt mycket pengar det handlar om. När man lässer vad Schwarz och andra skriver om dessa så verkar det inte mest handla om stålkvaliteten utan hur dom fungerar.

Stämjärn står mellan Narex och Ashley Iles (nästan dubbelt så dyra)
 
Ett något dyrare alternativ är Lie-Nielsen som jag använder och är väldigt nöjd med. Lockbetteln är något mindre och smidigare än Ray Iles "pig-sticker"
/B
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.