Hej alla, jag är ny här på forumet. Har alltid velat bygga ett hus själv. Och nu har jag tänkt att börja räkna lite på detta och se vad för pris man kan hamna på.

En stor anledning till att jag vill göra det själv är att jag inte vill vara belånad och betala ränta till en bank hela mitt liv.

Funderar främst om det är någon här som gjort detta och kan ge mig en pris bild. Så jag vet ungefär vilka pengar det rör sig om.

För att jag ska kunna uföra ett husbygge. Så kommer jag inte kunna bygga något avacerat utan ett vanligt hus med sadel tak. Ingen vinkel eller 1,5plans. Utan lättaste möjliga , vilket borde bli ett sånt här ungefär. http://www.mmhus.se/hustyper/trahus/valhalla/1-plans-hus/valhalla-104/

Huset vi bor i idag är boytan 120 kvm, men jag skulle nog vilja öka lite om vi bygger nytt. Till 130 kvm.

Så 1 plans hus, Sadeltak, 130 kvm.
 
Ganska intetsägande och väldigt svårt att räkna på när du inte nämner någonting du vill ha i huset. Eller vill du bara ha pris på en stomme utan inredning?
 
Blir det verkligen så mycket billigare att det är värt jobbet att bygga
själv om man ska bygga ett "standard, billigast möjliga"-hus?
-Dessa hus är ju som gjorda att byggas effektivt (billigt) på fabrik...
Jag vet inte men det är bara en känsla att ett sådant hus kanske inte
blir så mycket billigare som lösvirkesbyggt? (Även om man gör allt själv)
 
Det är stor skillnad. Ett hus som han beskriver kan man bygga under miljonen om man har en tomt med anslutningar och bygglov.
 
Redigerat:
hakaner skrev:
Blir det verkligen så mycket billigare att det är värt jobbet att bygga
själv om man ska bygga ett "standard, billigast möjliga"-hus?
-Dessa hus är ju som gjorda att byggas effektivt (billigt) på fabrik...
Jag vet inte men det är bara en känsla att ett sådant hus kanske inte
blir så mycket billigare som lösvirkesbyggt? (Även om man gör allt själv)

Tumregeln att hälften är arbetskostnad tror jag stämmer ganska bra.

Husen byggs billigare på fabrik men kunden får nog liten del av den besparingen.
 
Mikael_L
ihlberg86 skrev:
Hej alla, jag är ny här på forumet. Har alltid velat bygga ett hus själv. Och nu har jag tänkt att börja räkna lite på detta och se vad för pris man kan hamna på.
*snip*
Så 1 plans hus, Sadeltak, 130 kvm.
Mellan en halv och en och en halv miljon.

Beroende på vald standard, hur mycket du köper begagnat m.m., tomtens beskaffenhet osv.
Sen tillkommer tomtpris och VA på detta.
(Och hur mycket tjänster du köper, ty något brukar man alltid behöva köpa.)
Givetvis går det att passera 1,5 mille rejält mycket också, om man bestämmer sig för det.
Men det går knappast att komma under 500'.
 
Redigerat:
"Hur långt är ett snöre?":)
Bygger/byggt ett fritidshusklassat hus med permanentstandard på ca 90 kvadrat (70 botten, 25 loft). Byggt "allt" själv och ligger idag med 90% klart hus på runt 5-600 000. Men för att komma ner i de summorna har det gällt att bygga på egen hand och att inse att det tar tid. Jag har legat i som en gnu och varje ledig stund går åt till huset och det har tagit runt 2 år, fast beboeligt sedan i somras.
Det har också gått åt extremt mycket tid till att jaga priser, göra avvägningar kring materialval och framförallt att inse att så fort man vill göra något som kräver hantverkssupport eller vill ha material som kostar lite mer så springer det iväg mycket i pris.

En viktig lärdom är också att oavsett hur noggrant man budgeterar så får man inte med allt...och alla småsaker kostar skjortan de också... 50 rännkrokar till hängrännor á 35 kr st tex... många sådana småposter som tillsammans blir sådär 100 000 kr mer än man räknat på:)
Har man sambo/fru och barn så får man också vara extremt överens om arbetsfördelningen, och om att den fördelningen gäller över mer än ett års tid...och att släkt och vänner ej är välkomna på besök om de inte är där för att jobba med huset eller passa ungarna eller vara sällskap till din respektive. Likaså att ni inte kan åka på kalas, skidsemester etc etc... om man arbetar heltid så förlorar man i princip 2 veckors husbyggstid om man går miste om en enda helg. Gäller att ha stenhård disciplin, och att vara överens.

Sen får man också inte glömma att räkna in kostnader och tid för VA-anslutning, kommunens alla avgifter, KA, byggförsäkringar och en massa byråkratiskt krångel.

Men jag rekommenderar det iallafall:) Och det är enkelt att hitta bra priser på saker som du via någon hantverkare skulle få betala dubbelt för. Så nog går det alltid, bara man är medveten om arbetsinsatsen.
 
Generella råd:
- Snåla inte på sådant som är svårt att byta eller göra om. Isolera mer än vad du tror behövs...det är billigt med isolering när man bygger, dyrare att tilläggsisolera. Allt som kräver ingrepp i huset är bra att ha bra standard på från början. Sådant som går att uppgradera efterhand, tex köksbänksskivor, golv, vitvaror etc kan man sikta på mer "smart buy"-nivå.

Som exempel: Tokisolerade huset för en kostnad av runt 50 000...värmer hela huset med en luft/luft-värmepump som kostade 15 000 kr ink installation...med en energiåtgång på ca 5000 kwh/år. Får bo i huset tills jag dör utan att få igen en investering i bergvärmepump om vi hade valt det..
 
Mikael_L
Forbo sammanfattar mina egna erfarenheter, av att bygga helt själv, riktigt bra. (y)


Även hur vi gjort våra val. T.ex. bra isolering osv. Men billigaste när det kommer till lätt utbytbart "bling-bling". T.ex. ett några år gammalt komplett kök från Blocket.
 
Redigerat:
Visst kan du bygga ditt hus själv. Jag har byggt några hus i olika storlekar. Det är svårt, men inte omöjligt.

Men att du bygger själv innebär inte att det blir gratis. Byggmaterial är dyrt. Du slipper inte lånen, men du få mindre lån.

Att försöka räkna ut exakt vad huset kommer att kosta är näst intill omöjligt. Det slutar med att du har en kalkyl som verkar bra, men där du glömt eller räknat fel på stora poster. Ett exempel är, att många räknar väldigt noga på vad virket till stommen kommer att kosta, och tror sedan att man har bra koll. När man sedan är klar med bygget, så visar det sig att listerna kostade mer än regelstommen.

Kostnader som man inte tänker på i början, och som inte påverkas av att man bygger själv, är alla anslutningsavgifter samt skatter och avgifter till kommunen. Det handlar om hundratusentals kronor.

Om man räknar med schabloner, så brukar man säga att ett hus kostar 15-20000 kr/m². Arbetstiden kan uppskattas till 10 timmar/m². Så det du sparar på att göra det själv är nånstans runt 5000 kr/m². Men du måste ju göra dina timmar, det tar ungefär ett arbetsår att bygga ett hus. Har du den tiden?
 
andersmc skrev:
Ett exempel är, att många räknar väldigt noga på vad virket till stommen kommer att kosta, och tror sedan att man har bra koll. När man sedan är klar med bygget, så visar det sig att listerna kostade mer än regelstommen.
Väldigt bra exempel det där...liksom att man räknar på billigaste innerdörrarna..och glömmer karmstycken och trösklar, som lätt kostar lika mycket som dörren i sig...

En annan faktor är transportkostnader...många transporter blir det, och det är många tusenlappar som bara åker på det. Att hämta med kärra lönar sig för en del saker, men 6 meters avloppsrör, 15 fönster, ett ton betong etc blir oftast extremt dyrt i pengar och tid.

Men som sagt, jag tror inte någon avråder från att uppfylla den här drömmen...men det är nog många av oss som stått mitt i projektet och svurit långa eder över vilka tokiga idéer man gett sig på..och över den evinnerliga strömmen av fakturor som alltid är aningen högre än det man räknat på...dåligt samvete gentemot ungar som vill ha ens tid (och som man vill ge dem) osv osv. Är man medveten om detta är det ett fantastiskt projekt att at sig an och genomföra...annars kan det lätt bli mer mardröm.
 
Bygga lösvirkeshus innebär mycket arbete och det är tveksamt om man sparar några pengar såvida man inte har mycket goda kontakter inom t.ex. trävaruhandeln. Bättre är väl att köpa ett hus i en byggsats där allt finns med som gäller själva stommen. När det gäller bad- och köksinredning kan man anpassa inköpen efter plånbokens storlek. En fördel med eget byggandet är att man slipper fuskbyggare inom byggbranchen. Ev. fusk står man själv för :(.
Viktigast är att man tycker det är roligt att bygga själv.
 
Mikael_L
Tigersågen skrev:
Bygga lösvirkeshus innebär mycket arbete och det är tveksamt om man sparar några pengar såvida man inte har mycket goda kontakter inom t.ex. trävaruhandeln. Bättre är väl att köpa ett hus i en byggsats där allt finns med som gäller själva stommen.
Tja ... Jag håller ju inte med.
Även om man "bara" sparar 200', så är det ju ändå en årslön för de flesta människor.

Jag kollade med fiskarhedenvillan och floods trähus och villa varm efter byggsats, innan vi slutligen bestämde oss för en stor hög med bräder från brädgårn.
 
Ju mer man kan handla i förväg desto mer sparar man. Det är när man är trött och bara åker och hämtar på bygghandeln utan förhandling som man förlorar pengar.
 
Va kul med så många som svarar och är intresserade. Tid kommer jag ha, kommer att sätta av ca 1 år.

När man pratar om vad stommen. Vad innehåller den? Takpannor? Brädfodring? Invändigt gipsat?

Tänkte om ni skulle kunna hjälpa mig lite med att sätta upp lite kostnader jag börjar.

Tomt 150 000:-
VA+el inkopplings avgifter 100 000:-
Planering av tomt 60 000:-???
Gjuta platta 80 000:- ???
Stommen ?

Fönster 30 000:-
Dörrar 20 000:-
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.