Skulle behöva lite hjälp jag med gällande denna torktumlare. Har rensat i hemliga luckan och skulle ta av vänster sidoplåt igår kväll.Inga problem att hitta skruvarna som skulle tas av men vad jag kan se så sitter minst 2 gömd bakom plastfronten. Ngn som vet hur man får av fronten mer än de 3 skruvarna på högersidan samt skruven på högersidan? Är den bara att dra av?
 
Jepp
Ryck bort den. Det finns tre små plasthakar i ovankant på den, pilla lite där och lirka lite med den så lossar den
 
Hej och tack! Jo jag gjorde så (orkade inte vänta på svar :D )
En annan sak att påpeka är att sidan tas av som en sida på en datorlåda dvs man drar den bakåt. Skillnaden är att det här sitter en skruv på undersidan som jag inte omedelbart upptäckte... :cool:
 
Nåja det funkade en tumling sen tillbaka till samma problem... suck
Någon som vet var man kan få tag i en översikt på de olika felmeddelanden man kan få??
Har 2 lampor som blinkar samtidigt som den tutar 3 ggr.
 
Även jag har nu fått problem med min Siemens E44-10. Den är ca 5 år gammal. Har demonterat den i bitar och tror att det är något fel på kretskortet. Maskinen piper nio gånger uppdelat i block om tre som en väckarklocka och stänger av sig. 2-3 lampor tänds också.

Pip - pip -pip
Pip - pip - pip
Pip - pip - pip

Jag har rensat hemliga luckan, vattenpumpen, flottören med mer. När man kör igång ett program startar trumman och slår ifrån ca en gång per sekund. Den rör sig alltså stötvis samtidigt som det vid varje start klickar till på kretskortet samtidigt som det blinkar en svag grön lampa bakom tre olika reläer. Detta syns bara om man monterat ner den i bitar så att kretskortet är blottat. Det var inte helt enkelt att får isär allt då det är en jäkla massa knepiga skruvar gömda här och där.

Vad kan få torktumlaren att slå ifrån och sätta på stötvis. Den håller på och klickar kanske 10-20 ggr innan den stänger av sig helt.
 
Det är ju så att det är värt en belöning... :cool:
 
Hej

Jag har läst denna tråd med stort intresse och jag är säker på att svaret på mitt problem ligger någonstans bland era svar. Jag har inte en likadan maskin som ni men ändå verkar inte mycket skilja. Jag har en Siemens Siwatherm TXL 2300.

Jag startar maskinen och den går ca 20 sek innan den stannar och varnar för igensatt filter. Allt det är avklarat så det är det inte. På min maskin hittar jag ingen hemlig lucka. Jag har rengjort pumpen som pumpar upp kondensvatten till tanken och jag har rengjort flytmekanismen som slår till om det blir för mycket. Något stänger av för att filtret verkar fullt. Alltså bör luftflödet vara för lågt och något relä varnar eller så är det en krets som som slutar fungera efter att den blivit matad med ström ett litet tag

Jag har försökt få bort kontrollpanelen för att kika på kretskortet men det sitter som gjutet och jag ser inte vad som kan hålla det, verkar vara några hakar som snäpps fast i maskinskelettet.

Jag vore otroligt tacksam för de tips jag kan få på var felet kan ligga och hur jag åtgärdar det.
 
Jag vill tacka Vallew för bra felsökning :)
Efter att ha slitit isär syrrans torktumlare o rengjort varenda pinal o felet ändå kvarstod så lyckades jag med mycke möda pilla bort kretskortet o sen provköra maskinen med kretskortet löst o när jag värmde med en varmluftspistol på baksidan av kretskortet där kretsen sitter så stängde maskinen av sig på 5 sek o startade lika snabbt igen efter att jag sprayat lite kylspray på den.
Sagt o gjort så jag beställde hem en ny krets från elfa för 15kr + moms och 39kr + moms i frakt.
Nu fungerar maskinen igen :)
Så åter igen tack Vallew :)
 
  • Gilla
Saxsson
  • Laddar…
kennethcla skrev:
Hejsan,
Jag har en Siemens torktumlare E44-16 som är ifrån 2007.
Efter några minuter stannar den och tjuter samt att lampan för slut/skrynkelskydd samt Torkning blinkar.
Har gjort rent allt på denna maskiner men felet kvarstår. Har ej fått reda på vad felindikeringen betyder.
Någon som vet? Andra förslag? Det verkar som att tumlaren aldrig hinner bli varm. Har testat olika progg samt olkia typer av klädesplagg osv.
Skruva av bakre plåten, där undre sitter ett överhettningsskydd som troligen löst ut, bara att trycka in och köra. Hade samma problem på min tumlare och det kostade mig 950 spänn för att teknikern skulle skruva loss ett apr skruvar och trycka tillbaka överhettningsskyddet!!
 
Jag har precis haft isär fronten, lade upp kretskortet med komponenterna synliga och körde igång tumlaren. Har sedan värmt upp kretskortet/switchregulatorn med hårtorken. Och efter en liten stund så stannar den. Sprayade kylspray på TNY266PN, och vips så gick det att starta tumlaren igen. Har nu beställt en ny switchregulator från ELFA för 15 kr. och är tämligen säker på att detta kommer att hjälpa.
Mycket stort tack för denna tråd.
Bifogar en bild med switchregulatorn markerad med en pil.

OBS! Tänk på att/om ni jobbar med prylar som är spänningssatta om ni ska ge er på detta själva! Torktumlarkrångel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Saxsson och 2 till
  • Laddar…
Uppdaterad: Har nu även kört ett helt program och sprayat med kylspray på switchregulatorn typ vart 5:e minut....ska bli skönt när den är bytt :)
 
Vart sitter panelen på bilden framsidan eller baksidan?
 
Andy78 skrev:
Vart sitter panelen på bilden framsidan eller baksidan?
den sitter på framsidan. kretskortet sitter monterat bakom ratten och knapparna. monterat i en plasthållare.
 
Har nu bytt switchregulator. Bytte även elektrolytkondensatorerna i förebyggande syfte, så nu ska den förhoppningsvis gå några år till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.