Hej, ska till och bygga ny dörr till jordkällaren i vår. Men frågan är vad jag ska isolera med, samt om jag ska köra någon form av diffusionsspärr?

Hade en tanke på att köra xps, och sedan plast på uteluftsidan av dörren. Eller är jag ute och cyklar? Tänker att men inte vill att den varma fuktiga luften ska ta sig in i det svala utrymmet.
 
i min jordkällare har jag en ytterdörr av plank (1" plank och reglar) och sen ett litet för-rum. Därefter fanns tidigare en gammal rutten dörr gjord med dubbla lager träplank. Utan isolering eller liknande. Den är nu ersatt av en dörr gjord som en ram i 45x45 regel fylld med frigolit som jag hittade och på bägge sidor är det 15 mm trä. Den funkade alldeles perfekt i vinter. Dock var det inte så jättekallt under längre tid i vinter men det höll bra temp inuti.
Måla inte dörren. Det kan ge dofter till det man förvarar i källaren. Använd enkel linolja och behandla den oftare istället.

jag tror inte man ska ha så mycket diff spärr etc utan låt fukt etc vandra ut o in. I källaren kommer det bli fuktigt och för mycket är inte bra. Kolla också så du har nån form av ventilation ut. jag har en utluft i taket och en genom innerdörrn.

Den varma luften kommer inte ner. Varm luft stiger, kall sjunker
 
Okej, det låter vettigt! Den här jordkällaren har två dörrar, en isolerad och en ickeisolerad. Samt ventilation högst upp i taket.

Men då kör jag någonting liknande som du har gjort! Tack för tipsen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.