Hur funkar detta? Man har hört ibland att någon har skrivit in sitt tex billån i huset istället och har då fått billigare ränta. Visst kan man höra med banken men jag tänkte fråga här först. ;)

Vi köpte ett hus för 3års sedan för 1000000:- och har betalat ca 65000 på topplånet. Vi har ett medlemslån som vi vill lägga till huslånet och därmed få billigare ränta och lägga lite mer pengar på huslånet istället.

Jocke
 
Det funkar alldeles utmärkt att göra som du beskriver. Det förutsätter dock att du har låneutrymme, att din fastighet har ett belåningsbart värde som du inte utnyttjar för belåning av fastigheten.

För att beskriva så visar jag ett exempel. Anta att du har en fastighet som är värderad till 1.000.000, den går då i vanliga fall att belåna till 80% (800.000). Har du idag lånat bara 600.000 på fastigheten har du möjlighet att belåna 200.000 till på fastigheten. Det kan vara en bil eller för att lösa andra lån.

Jag skulle dock vilja höja ett varningens finger, skjuter räntan i höjden och bostadspriserna sjunker så kan din fastighet bli överbelånad och ni kan tvingas att amortera av en stor del på en gång, det kan bli lite tufft.
 
Ok. Det låter ju bra. Vi har väl tänkt att amortera ungefär lika mycket som vi gör nu, så det är bara räntan man sparar in på lite grann.

Jocke
 
Men då tillkommer det 2.5% på pantbrev om ni ska låna mer än pantbrevets totala värde.

Jag föredrar ha billån för sig själv då jag får 4.9% ränta på de 70.000
jag har i lån. Fördel med billån är snabbare amorteringstakt.
Det blir en räntekostnad på 8500 kr på 5 år.

Bakar man in i huslån och amorterar de 70.000 på "30 år" till 3.5% ränta
ger en räntekostnad på 42.000 kr...

Men om 5 år köper man ny bil och då lånar man på mer men bara hunnit
betala av 17%...

Ett tips bara!
 
Tack Coolman för en verklighetsförankrat tankeställare :)
gaia
 
Vilket inte var så relevent då amorteringstakten skulle förbli oförändrad i trådskaparens fall.. :D
 
Man lånar PÅ sitt hus, inte TILL det! Dvs man får göra vad man vill med pengarna. Man måste inte nödvändigtvis använda dem till huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.