Just nu har vi en oisolerad källare med platon-matta på utsidan som drändering.
Vi skulle vilja tilläggsisolaera källaren från utsidan och står inför falet att isolera till strax under markytan eller isolera hela väggen ända ner.

Den firma vi fått offert ifrån tycker inte att det är värt pengarna att gå ända ner men jag skulle ändå vilja få tips, förslag och för-/nackdelar med att göra det ena eller andra. Någon som kan ge lite information om vad skillnaderna innebär för mig?

//Mikael Monnier
 
Värt att tillägga är kanske att vi kommer bygga badrum/tvättstuga nere i källaren. (Helkaklade rum med golvvärme)
 
Hur mycket av källarväggen är över resp. under jord?
 
invändigt så är 90cm ovan mark och 110 under mark
 
När man dimensionerar värmesystem så brukar man som tumregel säga att en källare drar ungefär hälften så mycket effekt som ett plan ovan mark. Det jag vill ha sagt med det är att du energimässigt inte kommer räkna hem åtgärden under mark. Platonmattan är ju redan satt och därmed så är det gjort åtgärder för att minska fukten. Är det en dräglig miljö i övrigt i källaren?

Tycker ni kan sätta isoloering, typ isodrän ovan mark nu och den dagen som ni ändå ska dränera om så kan ni eventuellt fortsätta under mark. Att lägga under mark kostar dig i storleksordningen 1500-2000 kr/löpmetern.
 
Senaste mätning gav "normala" värden på fuktigheten.

Firman som vi fick offert från vill ha 82000kr efter rot-avdrag för att isolera ovan mark (7cm tjock, samt att de går ner ca 1dm under mark. lägger på puts samt byter ut 6x 6x10 fönster

Då nöjer vi oss med att börja så och sedan gå ända ner den dagen vi dränerar om. När du det blir. Just nu tror jag mattan är ca 6-10 år gammal
 
Då håller den minst 20 år till.
 
Jättetack för bra svar. ha en bra dag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.