Snart blir vi familjehem till ett syskonpar; en tre- och en femåring.
Vi bor på landet och tänkte köpa en vagn som klarar i första hand barmark, stigar, en matkasse och 1 (2?) barn.
Vi går sällan i stan, den kommer sällan att åka bil och när snön kommer hoppas jag de lättare går längre bitar.
Antar att det är bra med svängbart handtag? (en unge som man lätt vill vända mot sig?)

Tipsa mig gärna om förslag på vagn!

Tack!
 
Spontant skulle jag säga att ni kanske ska lära känna barnen först, våra troll på 3,5 och 1,5 år åker i princip aldrig vagn längre. Vi har med vagnen i stan ibland men då brukar den bara bli full med shoppingkassar... 3,5 åringen går (nja, springer är nog rätt ordet) och 1,5 åringen likaså om han inte får åka i ergon (ergo baby bärsele).
 
harry73
Det här blir en omöjlig kombination.
- 2 stora barn
- klarar barmark, stigar, mm.

Köp en billig begagnad barnvagn med 4 hjul med luftdäck. Inga svängbara hjul och och barn i den åldern vill nog titta framåt, så även där behöver ni inte ha spciella krav.
Använd vagnen i första hand för att transportera shoppingkassar och låt barnen promenera bredvid vagnen. De tycker säkert om att putta vagnen eller bara gå bredvid och hålla i handtaget.
Om du vill ha med dom på längre shoppingrundar kan det vara en ide med cykelkärra, då får båda 3 och 5-åringen plats.
 
Inte alls omöjligt. Kolla på www.activekids.nu Chariot Carriers. Finns ett antal begagnade på blocket för de kostar en slant, men vagnen är fantastisk. Finns båse som enkel och syskonvagn. Har en CX1 själv till vår kille och den är terränggående så det räcker till och blir över... Det är framförallt joggingtillsatsen ni vill ha så att den blir trehjulig..

/M
 
Japp, Chariotvagnarna är jättebra. :)

Vi har både en enkel och en syskonvagn. Dock så tyckte vi att Cougar var bättre än CX1, dessutom till ett lägre pris. CX1:an är tyngre på grund av trumbromsarna, och handbromsen är överflödig. Jag har inte saknat handbromsen någon gång när jag varit ute och sprungit med vagnarna. De olika greppen som handtaget på CX1 erbjuder fixas lätt med ett par bar-ends till en cykel för en 100-lapp eller två.

De har haft bra pris på vagnarna på baby&barn mässan i Göteborg. Tror faktiskt den är nu till helgen...

Det är en del pengar men de står också högt i kurs begagnat.

Ingen som vill köpa en i princip oanvänd fjellpulk förresten? :)
 
harry73
Risken med syskonvagnar på stigar eller , och barmark är att de blir för bred. Och med minst 35 kilo barn i vagnen blir det svårt att hålla kursen när man möter rötter, sten eller hål.
Men jag måste medger att den här ser ut att klara av två stora barn
 
Jepp, verkar stå sig i pris vilket ju gör det lättare att pynta upp. Vi har åkte en del längd i vinter och den är stabil som tusan utför. Bor på landet och vi har inte behövt bry oss i väder eller underlag alls. Vi går och lillen sover! Köpte vår begagnad med tillbehör till så nu längtar vi efter att få ut och cykla...

Harry, du måste ut och testa en! ;-)
 
Hmm, hade gärna testat skidmedarna för att jämföra med fjellpulken. Men är ju mest i norska fjällen och då tittar folk konstigt på en om man inte har en fjellpulk :)
 
Största fördelen är ju att man inte pajar skidspåren eftersom man "gränsla" spåren med vagnen.
 
harry73
Tigger skrev:
Harry, du måste ut och testa en! ;-)
Tack för din omtanke :)
Men nu har ja själv en Teutonia barnvagn som känns som Hummer i barnvagnslandet, och går hyfsat bra på smala skogstigar och även barmark, ,men mer än 15 - 20 kg vill jag inte ha i den på sämre terräng. Därtill har jag en cykelkärra från Ica maxi, som vi köpte för några år sen. Och sen en Sulky för när vi åker bil och inte har mycket utrymme till barnvagn och en tvillingsulky som ibland är behändig. Allt detta var billigare än en chariotvagn, men visst de är säkert bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.