Hej,

Detta är mitt första inlägg, men troligtvis inte mitt sista här på byggahus.se

Vi ska flytta tillbaka till Sverige och har nu hittat en tomt vi tycker verkar lagom för oss. Innan vi smäller till med det formella vill vi höra om det finns någon med kommentarer om något vi kanske missat gällande denna tomt.

Viss information om tomten (vrå 1:648) finns här: http://www.alsikebolaget.se/tomter4maj.html

Eller här: http://trivselhus.se/tomter/alsike---boangsasen/alsike-boangsasen---vra-16441111/

Det är en hörntomt med förgårsmark som ej får bebyggas (norra delen av tomten). Dock så tänker vi ha huset så mycket till nord/öst som möjligt vilket gör att förgårdsmarken inte påverkar oss.

Gjorde solstudie med modell av ett "värstafall" där det kan komma ett 4-vån hus (max 30 meter högt) på tomten till väster om. Det 4-vån huset kommer att stå minst 30 meter från vår tomt enligt information fått från Alsikebolaget. Det visar att under sommar påverkar det inget, men under senhöst får vi skugga på vår mark i värsta fall.

Har inte gjort någon solstudie om hur grannens byggnation påverkar vårt solläge. Det borde inte påverka mycket då dom i värsta fall bygger i nord-väst hörn på tomten med 2-vån. Då får vi viss skugga på tomten under morgon och mitt på dagen. På eftermiddagen borde vi inte ha någon skugga alls?

Jag är superny, så jag måste ha missat något annat viktigt?

Mvh,
Peter
 
Insyn över er tomt från fyravåningshuset kanske inte är så kul när ni solar näck eller bara vill känna er lite privata.

Det kan även bli insyn i sovrum på andra våningen så ha det i åtanke när ni bestämmer planlösningen.
 
Det är något jag inte har tänkt på. Men gud vad spännande, får jobba på beachkroppen innan dess då ;)

Enligt kommunen är det just nu ett bolag som förhandlar om tomten för att bygga 2-vån flerfamiljshus (radhus antar jag). Förhoppningsvis blir det inget 4-vån där. Men även ett 2-vån får ju insyn om vi inte har tät djungel vid tomtgräns :)

Värdefulla kommentarer, tackar och bockar!
 
A
Jag hade aldrig byggt/köp något så nära ett så högt hus.

Ligger området lågt?
 
Området ligger inte särskilt lågt. Det finns ju en viss risk med detta, men nu ser det ut som ett 2-vån byggs och då finns mindre orosmoment. Eller menade du Alfred att även 2-vån räknas som "högt"? Dom där 30 meterna som jag skrev var baserat på ett uttalande från min kompis att ett 4-vån kan bli 30 meter högt. Men kan det verkligen stämma? Det vorde ju 7.5 meter per våning, låter mycket nu när jag tänker på det.

Någon med kommentarer om detta med höjden?
 
A
Nej 2 våningar är inte högt, det stör inte.

4 våningar lär väl inte bli mer än 12-15 m men det är högt om man själv befinner sig på marken eller 2,5m upp.

Med lågt menade jag att jag fick känslan utav att området låg i en "gryta" mellan berget men det kan vara höjdkurvorna som är fel.
 
Tomten ligger lite lägre än tomten till väster (där det "stora" bygget kan komma), men jag tror det är så pass lite att det inte skapar en känsla av att vara i en gryta.

Är det något annat än grannmarken som kan vara vettigt att tänka på gällande denna tomt? Förgårdsmarken påverkar väl inget egentligen?
 
harry73
tronen skrev:
Det är en hörntomt med förgårsmark som ej får bebyggas (norra delen av tomten). Dock så tänker vi ha huset så mycket till nord/öst som möjligt vilket gör att förgårdsmarken inte påverkar oss.
Om jag läser följande text, verkar det som att man skall placera huset i direkt anslutning till förgårdsmarken, så jag fattar inte varför du säger att förgårdsmarken inte påverkar er, för den styr ju husets placering.

På fastigheterna Vrå 1:644-648,1:651 och 1:597 ingår det förgårdsmark mot gatan (prickad mark). Detta innebär att huvudbyggnaden måste placeras utmed förgårdsmarken. Veranda, burspråk och dylikt får placeras på förgårdsmark.

Om ni inte tänker bygga garage direkt, ser till att det finns plats för den så att ni eller framtida ägare i ett senare skede kan bygga en.
 
Nu är jag ingen mästare på att tolka tomtkartor. men det ser ut som där är en bäck eller liknade inritat på hörntomten. OM det är så så skulle jag nog vara lite försiktig.
 
harry73 skrev:
Om jag läser följande text, verkar det som att man skall placera huset i direkt anslutning till förgårdsmarken, så jag fattar inte varför du säger att förgårdsmarken inte påverkar er, för den styr ju husets placering.

På fastigheterna Vrå 1:644-648,1:651 och 1:597 ingår det förgårdsmark mot gatan (prickad mark). Detta innebär att huvudbyggnaden måste placeras utmed förgårdsmarken. Veranda, burspråk och dylikt får placeras på förgårdsmark.

Om ni inte tänker bygga garage direkt, ser till att det finns plats för den så att ni eller framtida ägare i ett senare skede kan bygga en.
Vi har planerat att ha tomten i nordöstra hörnet, så förgårdsmarken passar oss bra. Vi håller på att kolla upp med kommunen mer i detalj gällande veranda m.m. som ska kunna byggas på förgårsmark (ingång m.m.).
 
hempularen skrev:
Nu är jag ingen mästare på att tolka tomtkartor. men det ser ut som där är en bäck eller liknade inritat på hörntomten. OM det är så så skulle jag nog vara lite försiktig.
Jag ska kolla upp det direkt med kommunen. Tack för att du påpekade det.

Då du säger försiktig, kan du förklara lite mer? Pratar vi om potentiella fuktproblem, eller att jag måste göra arbete pga detta som ökar priset på min totalentrepenad?

Vilken karta menar du förresten? Kan du ge länk, för jag har inte sett något sådant.
 
Redigerat:
hempularen skrev:
Nu är jag ingen mästare på att tolka tomtkartor. men det ser ut som där är en bäck eller liknade inritat på hörntomten. OM det är så så skulle jag nog vara lite försiktig.
Svar från kommunen: "Det har funnits en vattenåder, syns på plankartan. Tomten är uppfylld, och gatan byggd därmed har man brutit ådern."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.