Jag undrar på ett ungefär vad det kan kosta att utföra följande:

Installation av 1 st badrum 1 st wc 1 st tvättstuga 1 st kök
Inkoppling av frånluftsvärmepump
1 st Nibe 750 frånluftsvärmepump
2 st GBG Nautic wc-stolar
2 st GBG Nautic duschblandare med duschset G1
2 st GBG Nautic tvättställsblandare med bottenventil
2 st GBG Nautic köksblandare med avstängning
1 st Ifö Rondette rund ho
1 st GBG vattenutkastare
Inkoppling side by side

Det är alltså Ca Pris på ovanstående varor samt installation av dessa jag efterfrågara.
Det ska tilläggas att montören har en resa på ca 25Km enkel resa så antalet dagar och skäligt pris för resor som installation kan tänkas ta eftersökes också.

Tackar ödmjukast för all information som kan tänkas komma fram. :)

/momin
 
Ingen som vågar dra till med något ?

Om jag kikar på bl.a prisjakt.nu och räknar ihop priserna på ovan skrivna produkter så hamnar de på i runda slängar 83.000Kr då har jag tagit ett medelpris på bl.a WC stolarna då det fanns olika modeller till olika priser.
Ponera sen att resandet kosta 100Kr/mil så blir det på 10 dagar 5000Kr om de nu vill ha timpenning för att köra denna resa så låt säga Ca 500Kr/tim då blir kostnaden för 2 arbetsveckor ca 3000Kr om man "tror" att totalt 50 mil tar 6 timmar att köra och timpriset är 500Kr.

Då blir material + resor Ca 91.000Kr lägger man då till ca 80timmar á 500Kr/tim arbete blir det 40.000Kr

Alltså totalt "Ca" 131.000Kr för att vara säker så lägger vi till 5000Kr för extra material som kan behövas för att installera ovan nämnda produkter.

Tot inkl moms 136.000Kr

Räknar jag helt åt HE***E eller ligger siffrorna någorlunda nära sanningen ?

Det ska tilläggas att "ALLA", jag tar det igen ALLA rör är redan framdragna till toaletter, grovkök/tvättstuga och för värmepannan, kök osv...

Så än en gång, kan priset ovan vara rimliga eller är det för lågt eller högt ?


/momin
 
Du räknar ju ganska bra själv. Det är säkert så att det känns lite för jobbigt att leta reda på priser på allt du ska ha, så det är säkert därför du inte får något svar.

Tänker du köpa allt material själv? Tänk på att om du låter rörmokaren leverera och inte har skrivit avtal innan så kommer han att ta 2-3 gånger så mycket som det kostar om du köper dem själv.
 
Ok, jag håller på att leta in offerter från 3-4 firmor och nu när läget är som det är pallar jag inte med mer strul och har heller inte råd att betala överpriser. (bygger ett LB-Hus)
Det är därför jag frågar om priser, då allt kommer bli dyrare än tänkt då det drar ut på tiden, byggström, dubbla kostnader på boende osv...

/momin
 
Jag tro att du behöver räkna lite mer på materialet. frånluftspumpen är ju det absolut största. Tittar man på prisjakt så ser man en spridning från dryg 60 000 - 100 000. En VVS firma ligger då troligen med ett listpris en bra bit över 100 000. Det kanske går att pruta ner den till 70 - 80 000. De övriga prylarna ligger på 12 - 13000 på nätet (kollade på sigro som inte alltid är billigast, men har brett sortiment och lättsökt websida). Samma där en VVS firma har då troligen listpris på 20 - 40 000 på de prylarna. Kan vara svårt att pruta ned till web priserna.

Däremot så borde det inte ta 2 veckors arbete om ALLA rör verkligen är dragna (korrekt) i nuläget. OM det bara är ren inkoppling vi pratar om så borde det gå på typ 45 minuter per blandare/toa stol. Värmepumpen vet jag inte, men VVS för pumpen borde gå på max någon dag. Men där behövs det ju elektriker, och kanske ventilationsmontör också.

Nu misstänker jag att rören kanske inte är fullt så färdiga, framförallt inte vid värmepumpen. men det räcker ju att något är fel så kan det säkert kosta flera dagar att rätta till.

Extra kostnaderna som uppstår nu pga. LB hus problemen, det borde väl gå på färdigst. försäkringen?
 
Tack för ett sakligt svar ! :)

Då ska jag istället skriva att jag har värmepumpen men vill ha den installerad då jag inte har lust o bränna av mellan 10-40000 mer än jag själv kan köpa den för .?

/momin
 
Det där med pumpen, låt åtminstonde en av firmorna ha med den också i sin offert. Mitt antagande om påslag bygger på erfarenheter av VVS påslag på annat material. Det kan vara en fördel (som är värd någon krona) att låta firman stå för både material och arbete, minskar risken för garantitjaffs. Om det blir fel så kan du inte räkna med garanti via VVS firman, då får du själv bråka med NIBE (och de är inte lätta att ha med att göra när det gäller garantier enl. en annan tråd här). De kommer då troligen inte att vilja stå för arbetet på garantijobbet.

Just en värmepump är en typ av material där jag tror att risken för att behöva nyttja garantin är stor, det finns åtskilligt utrymme för fel vid installationen, ocg driftagandet.
 
Jodå, den kommer stå med på alla offerter, men att jag sagt till respektive firma att jag vill kunna välja bort och köpa in den själv då jag inte har råd att lägga dom där extra 10-40000 kronorna.

Jag har tyvärr bara hunnit få in en offert i nuläget och den ligger tyvärr LÅNGT över dom 136.000 jag "spekulerade" på i mun uträkning. (kanske just för listpriset på panna?)
Jag kommer dock inte avslöja några exakta summor INNAN jag fått in alla och då valt att gå vidare med någon av dem.

GAR-Bo ska ju också godkänna den firman vi väljer.

Tack igen hp för ditt svar ;)


/momin
 
Värmepumpen ska du inte betala mer än 70-75 för... Inkopplingen däremot kan nog ta några timmar om inte mer... Dom ska väl antagligen köra igång alltihop också....
 
carlbanan skrev:
Värmepumpen ska du inte betala mer än 70-75 för... Inkopplingen däremot kan nog ta några timmar om inte mer... Dom ska väl antagligen köra igång alltihop också....
Jo, samma firma som installerar pannan och det runt omkring måste ju starta upp allt o se så det funkar. När man sen bott i huset nån vecka så kommer ju en ventfirma och finjusterar allt och undervisar lite i hur det funkar.

Återkommer när offerterna är genomlästa/godkännad och accepterade av oss och GAR-Bo.


/momin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.