Hej,

Ska renovera tvättstugan och tänkte då bygga in högtalare.
Högtalarna kommer antingen att kopplas till en stereo eller en dator (har inte bestämt hur det ska bli ännu).

Söker nu rekommendationer på inbyggnadshögtalare som är lämpliga att placera i en tvättstuga?!
 
Jag skulle inte rekommendera det eftersom du då måste bryta våtrumsskiktet. Annars gäller att sätta högtalarna så pass långt upp att de inte drabbas av fukt. En bra idé är att sätta dem i taket (nedåtriktade) på lämplig plats, gärna en bit bort från t ex torktumlaren som kan tukta elektronikprylar ganska bra. Sen beror det ju på vilka krav du har på ljudet, om du vill ha hi-fi-ljud eller om det duger med att det låter.
 
TS skrev väl tvättstuga o inte duschhörna, ang våtrumsskikt på väggarna. ;)
 
Frugan beställde funktionen "radio" till tvättstugan och jag går i samma funderingar, fast just högtaleriet känns inte så komplicerat.

Det finns många högtalare för inbyggnad på www.hifikit.se och på hifiklubben.se.

Frågan är vad man använder för att driva högtalarna. Tvåkanalsförstärkare, internetradio, fm-radio, spotifystöd, ingång för att spela musik från en ipod eller motsvarande, mikrostorlek på alla prylar. Glöm Sonos. Budget: under 2000kr.
 
Vi har ventilationstrummor som går längs tak/väggar. Tänkte bygga in dem och tänkte då sätta in högtalare i lådorna runt ventilationen.
Har en firma som gör arbetet nu och tänkte då att de skulle dra fram rör i lådorna samt såga ut hålen för högtalarna.

Är ingen audiofil, utan vill kunna ha lite musik i tvättstugan. Kommer även sätta högtalare i bastun vad det lider.
Funderar på ett par Marinhögtalare från Kjell
 
Redigerat:
Nimajneb: Iofs inte. Men ifall om att. Allt beror på hur det ser ut och tvättstugan kan vara en rätt brutal miljö nr det gäller fukt, damm (klädludd) mm. Är det en källarlokal med väggar, golv och tak i betong t ex är det ju inte känsligt. Men så fort det handlar om något annat måste man ju fundera på dels om det finns eller ska vara våtrumsskikt, dels hur fuktbelastningen ser ut rent allmänt. En hel och hålfri vägg kanske klarar belastningen utan våtrumsskikt, men tar man upp så stora hål som krävs för högtalare så blir det ju motorväg rätt in, om man säger så. Och högtalarmembran är ju inte diffusionstäta.
 
wroopy: Att jag inte tänkte på marinhögtalarna! Det är ju en helgardering. Låter som en mycket bra lösning. Tänkte dock på en annan sak... som jag förstår det ska du ha högtalarna i lådan som omsluter ventilationsröret. Då skulle jag råda dig att bygga en separat låda av kraftig mdf runt varje högtalare samt dämpa den genom att fylla den med t ex lite byggisolering. Annars får du hela lådan runt ventilationsröret som klanglåda, och förutom att det kan bullra på mer än planerat och i värsta fall sprida den fina musiken till hela huset via ventilationssystemet, så kan det förstöra ljudets klangfärg och göra det svårt att uppfatta, eller plågsamt att lyssna på.
 
(forts) Jag tycker det är svårt att förklara hur jag menar... men tanken är alltså att bygga en liten låda på baksidan av högtalarelementet, dvs man kan fortfarande bygga in dem, men då bygga in dem i en slags "dosa".
 
Jag har takinbyggd Sonos i matsalen, och den används otroligt mycket. Det är de här högtalarna i taket. Den typen av takhögtalare tycker jag är alldeles för dyrt att ha i tvättstugan, men är värd pengarna i ett rum där de används mycket. Det har hänt mer än en gång att möblerna har åkt ut och matsalen har varit dansgolv.

När de senaste rummen har renoverats har det beställts förberedning av väggmonterad TV. Det är lätt att fixa. Se till att väggen blir stark nog att montera en TV, dra fram en dosa med kraft, och en dosa för media. Den beställningen är redan gjord för tvättstugsrenoveringen. Dosorna skall placeras så att det inte kommer att synas några sladdar som dinglar. Det är en win-win lösning här hemma, eftersom det är lättare att förbereda för mig, och TV har högre vill-ha-faktor än radio för beställaren. Det kan vara något att slänga in i förhandlingarna....;)
 
Ja det var ju överkurs för tvättstugan kan man lugnt säga.... Däremot fanns en del andra trevliga artiklar på din länk, om hur man bygger in högtalare. Inklusive det där som jag försökte beskriva i tidigare inlägg, som jag nu har fått lära mig heter backbox. Ja man lär sig något nytt varje dag trots att man sysslat med ljud och sånt av och till i ett kvartssekel :p
 
ricebridge skrev:
Ja det var ju överkurs för tvättstugan kan man lugnt säga.... Däremot fanns en del andra trevliga artiklar på din länk, om hur man bygger in högtalare. Inklusive det där som jag försökte beskriva i tidigare inlägg, som jag nu har fått lära mig heter backbox. Ja man lär sig något nytt varje dag trots att man sysslat med ljud och sånt av och till i ett kvartssekel :p
Ja backbox är väl inte något särskilt ovanligt vid vägg och takmontage. Vid montering i våtrum går det att göra avsteg från branschregler vid särskilda skäl sålänge det anges i egenkontrollen eller om det görs så kallad enskild våtrumsprojektering. Annars är det vanligt att man tätskiktar bakom i utrymmet och monterar just backbox, ett tätskiktat och godkänt förfarande. Denna lösning skall användas i utrymme där väggar utsätts för konstant vattenbegjutning, alltså inte tvättstuga eller gästwc.
 
Intressanta länkar.

Ska ha en garderob med skjut dörrar i tvättstugan. Kan inte ha dörrar ända upp till taket, så det kommer att bli en vägg på ~20 cm ovanför skjut dörrarna. I den väggen tänkte jag fälla in högtalarna. Antar att det då är lämpligt att bygga en backbox runt högtalarna i garderoben.
 
Ja o ja, och det beror på att du då får ett annat problem annars. Om ljudet som strålar bakåt från högtalaren kan ta sig runt (tex via öppna garderobsdörrar) och möta ljudet som kommer ur högtalarna framifrån, så får du en massiv utsläckning främst av basfrekvenserna. Dvs ljudet kommer att låta otroligt tunt och konstigt. Det blir en slags "telefoneffekt" kan man säga. Det beror på att ljudet "bakåt" är i perfekt motfas med ljudet "framåt" och då tar de båda ut varandra om de hörs på samma gång. Därför måste man alltid ha en högtalarlåda eller backbox om högtalarelementen ligger öppet på något sätt, dvs om du kan se baksidan på dem i något läge. Men det fixar du ju lätt genom att bygga en låda runt dem. Se också till att skärma av vänster och höger högtalare från varandra med en innervägg i lådan, och att koppla dem i medfas förstås.
 
Nu börjar det ordna till sig med underarbete och kakel/klinkers i tvättstugan. Blir nog lite tid i påsk för att få till inredning i tvättstugan. Bla montera dit högtalarna.
Funderar då på vilken kabel man ska ansluta dem med, räcker det med vanlig SKX 2x0,75mm2?
Get en dator tillräckligt med kraft för att drva högtalarna, eller behöver man en separat förstärkare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.