Hej!

Jag har ett hus med konstaterat höga radonvärden via en långtidsmätning samt en undersökning för radonsanering. radon i huset är ca 5-800bq. Höga värden runt golvbrunnar, trösklar etc. Det är markradon och huset står på en singelbädd. Förslaget jag fått är att montera en radonsug med ett el två sugpunkter i mitten av huset. Kostnad ca 30 000kr. Har en del erfarenhet av ventilation sen tidigare och framförallt VVS då jag har egen rörfirma.

Finns det nån anledning till varför det ej skulle fungera att jag själv tätar de otätheter jag hittar. Borrar ett hål i golvet och monterar ett rör där som jag sedan kopplar till tex en 100mm kanalfläkt som suger under betonggolvet? I mitt huvud verkar det hela väldigt enkelt. Missar jag något? Har möjlighet att låna dosor efter ingreppet för att kunna mäta resultatet.

Håller även nu på att dränera mitt hus. Har funderat på om man inte borde kunna få liknande effekt genom att montera fläkt på dräneringsrören? Frågan är ju bara vad mer man suger upp utifrån dagvattenledningarna?! Är mera skeptisk till detta själv än den första metoden.

Tackar på förhand och tackar även för detta trevliga forum!

MVH Kalle
 
Tror att du kommer klarar det där utmärkt själv.

Tror det är viktigt att välja en fläkt som klarar att dra ett ordentligt undertryck, exakt vad det är för någon har jag inte kommit på ännu, men det måste gå att hitta en som inte kostar 10lök.

Vad gäller dränrören måste det vara helt omöjligt att skapa någon sorts undertryck i rören som gör att gas i marken hellre flyttar sig till dränrören än att ligga kvar i marken...... Har du kopplat samman dränrören med avloppet i gatan är det ju väldigt stor luftvolym att suga i....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.