Daniel100 skrev:
Ja du har helt rätt. Radonssugen i vårt fall är tänkt att gå ner under platan.Som jag har förstått det så borrar man ett hål genom plattan och tar bort grus etc. så att det skapas en suggrop. Såg att du har en tråd där du eftersöker lämplig fläkt o då du lagt ner dräneringsrör. Låter som en god ide och täcker ju en större yta än att ha en eller två sugpunkter. Är det ditt första projekt att få bort radon?
Ja, har inte radonsanerat tidigare. Hade hemma en radonkonsult för flera år sedan men eftersom jag då ändå skulle riva hela huset i småbitar och göra om allt kändes det lite knasigt att betala hutlösa pengar för att få ett par extra tilluftsventiler och lite rör i backen.... Så jag har själv gjort det som radonkonsulten tänkte göra men har inte haft så bråttom att färdigställa - nu är det dock dags att få till slutklämmen och montera dit en fläkt.
 
MathiasS skrev:
Ja, har inte radonsanerat tidigare. Hade hemma en radonkonsult för flera år sedan men eftersom jag då ändå skulle riva hela huset i småbitar och göra om allt kändes det lite knasigt att betala hutlösa pengar för att få ett par extra tilluftsventiler och lite rör i backen.... Så jag har själv gjort det som radonkonsulten tänkte göra men har inte haft så bråttom att färdigställa - nu är det dock dags att få till slutklämmen och montera dit en fläkt.
Vilken diameter har du på rören och var har de placerats?
 
Huset är 12x7 meter med en hjärtvägg mitt i som delar huset i två halvor 12x3,5m. Mitt i varje halva ligger det vanliga dränrör (110mm) förbundna via t-kors och sedan drar jag upp 75mm avloppsrör på väggen invändigt och ut ovan mark. Dränrören har extra hål gjorda längst bort från fläkten för att (i teorin) kompensera för tryckfall i röret...
 
exerg skrev:
F.ö spelar vi nog inte i samma serie gällande ftx. Frånluftskanalerna finns ju redan ..Har just precis monterat ett Heru i ett 160 kvm enplanskåk med tidigare centralfläkt. 45000:- inkl isolering I 1½ plan är det knöligare att komma till i alla rum men 85 000:-? Det måste ha nåt med inklädnader och tapetsering att göra men ändå...
Vi installerade FTX för ca två år sedan i 1-plan med källare, det kostade 90000:-, ingen inklädnad.
 
MathiasS skrev:
Huset är 12x7 meter med en hjärtvägg mitt i som delar huset i två halvor 12x3,5m. Mitt i varje halva ligger det vanliga dränrör (110mm) förbundna via t-kors och sedan drar jag upp 75mm avloppsrör på väggen invändigt och ut ovan mark. Dränrören har extra hål gjorda längst bort från fläkten för att (i teorin) kompensera för tryckfall i röret...
Våran kåk är lite dryga 13x8m. På originalritningarna går det inte att se om det finns någon förstärkning vid hjärtväggen. Är det mer en regel än undantag att det finns en förstärkning under plattan och behöver man då ha en sugpunkt på var sida för att det ska bli bra tro...?
 
Redigerat:
Finns det någon här som kompletterat med fler sugpunkter och vad blev i så fall resultatet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.