swebichon skrev:
Perfekt, precis det jag undrade över. Två bra svar i ett inlägg :)

Förresten, om jag har skapat en regel som en komponent med två stycken 45-gradiga ändar. Kan jag då justera längden på komponenten på något smidigt sätt?
Det gör du genom att skala komponenten.
Välj Tools > Scale och välj den gröna punkten i mitten på komponenten. Dra !
 
titanium skrev:
Det gör du genom att skala komponenten.
Välj Tools > Scale och välj den gröna punkten i mitten på komponenten. Dra !
Ja, det trodde jag också men när man skalar om längden på t.ex. en regel så skalas även de 45-gradiga vinklarna om :(
 
Nu har jag skissat klart på etapp 1 av trädäcket. Alla reglar är i dimension 45x145 vilket ger en maximal spännvidd på 2.3m (vilket styr hur plattorna placeras). Där det är möjligt har jag valt att flytta in så många plattor som möjligt nära huset eftersom det åker ner shok men blötsnö från taket på dess ställen. Visst, det kanske är overkill men då somnar jag om lättare efter dunsarna om vintern.

Diagonalreglarna skruvas fast i ramens insidan efter råd här i forumet. Därefter byggs även en inre ram för fäste av trallramen som byggs av två 28x120-trall runt hela däcket. I nästa steg fästs stolparna för staket som görs av två ihopsatta 45x95 (cc ~1600), den ena ~130mm längre än den andra som fästs i ramens insida (tack eastwing för tipset här på forumet). Exakt hur staketet ska se ut har jag inte bestämt än. Slutligen läggs trallramen följt at trallen som ligger diagonalt (all trall är 28x120).

Här kommer ett gäng bilder på konstruktionen i PNG-format ;-) Lägger även upp SketchUp filen ifall någon av er vill vill detaljstudera.

Feedback motages gärna. Har jag missat något väsentligt, eller gjorde något onödigt krångligt?
 
  • plattor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ram.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • regelar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • staket.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • trallram.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • trall.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ovan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser bra ut :)
Ett lite krångligt sätt att göra en altan med alla dessa 45 gradare. Gissar dock att slutresultatet blir kanoners.
Hoppas du har en bra kapmaskin.

Jag skulle nog förenklat genom att inte låta de sneda reglarna gå ända ut till yttre ramen. Utan sätta små raka kortlingar där istället.
Tog mej friheten att ändra i din ritning.

Ser att du inte snedkapat reglarna ;) (det är jobbigt t.o.m. i ett ritprogram)
Ett tips för att ta bort de (som jag tycker) störande tjocka ändpunkterna i Sketchup. Gå till >Window >Styles > Select > avmarkera endpoints.
 
titanium skrev:
Jag skulle nog förenklat genom att inte låta de sneda reglarna gå ända ut till yttre ramen. Utan sätta små raka kortlingar där istället.
Tog mej friheten att ändra i din ritning.
Det var en bra ide som jag absolut kommer köra på. :)

titanium skrev:
Ett tips för att ta bort de (som jag tycker) störande tjocka ändpunkterna i Sketchup. Gå till >Window >Styles > Select > avmarkera endpoints.
Tack för tipset, SketchUp blir bara bättre och bättre d^_^b

PS: Ursäkta för sent svar. DS
 
Kom på att jag inte postat några bilder på resultatet av förra sommarens altanbygge, så nu kommer att par stycken. Jag blev inte helt klar i somras utan har en etapp kvar att lägga 2012 (det kom ett garagebygge i mellan). Till våren blir det sista etappen av altanen, samt trappsteg och räcke (tillsammans med att anlägga gräsmatta, lägga pannorna på garagetaket, stryka garaget, … ;-)

På den bifogade ritningen är det altan-delen uppe till höger som är kvar.
 
  • altan-ritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
och här kommer de utlovade bilderna. Hoppas de kan vara till inspiration för någon som sitter med den roliga planeringen :)
 
  • altan_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • altan_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • altan_3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • altan_4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • altan_5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
också några till. De sista två tog jag nu i helgen efter att snön försvunnit här i Blekinge.
 
  • altan_6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • altan_7.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • altan_8.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • altan_9.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Snyggt!

vad skall du ha för räcke?
 
Tack :)

Som staket/räcke skulle det sitta fint med glas, men det är så jäkla dyrt så det får bli något i trä istället. Helst skulle jag vilja ha någon kryss-variant (bild 1) kanske med en extra rektangel i mitten. Dock har frugan satt sig på tvären och totalvägrar, så det blir kanske en kompromiss istället (bild 2). Märkligt att frugan har vetorätt när jag gör allt jobb :(
 
  • räcke1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • räcke2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
swebichon skrev:
Dock har frugan satt sig på tvären och totalvägrar, så det blir kanske en kompromiss istället (bild 2). Märkligt att frugan har vetorätt när jag gör allt jobb :(
Känner igen det där, så jag har slutat att ta beslut om något det blir ändå aldrig till belåtenhet =( fast iofs så ångrar hon sig ibland och man får ändå göra om :-S

Får snart skaffa ett eget hus :D
 
A
thewolf skrev:
Känner igen det där, så jag har slutat att ta beslut om något det blir ändå aldrig till belåtenhet =( fast iofs så ångrar hon sig ibland och man får ändå göra om :-S

Får snart skaffa ett eget hus :D
Hehe

Så har vi gjort, hon bestämmer där vi bor sedan har jag 2 hus till där bara jag bestämmer samt ett till där vi båda bestämmer lika mycket
 
Ska nog föreslå det, jag köper herrgården med ett par hektar tomt som jag vill ha =)
 
thewolf skrev:
Känner igen det där, så jag har slutat att ta beslut om något det blir ändå aldrig till belåtenhet =( fast iofs så ångrar hon sig ibland och man får ändå göra om :-S

Får snart skaffa ett eget hus
Hahaha. Här hemma är det jag som bestämmer i alla stora frågor. Problemet är bara att det är frugan som bestämmer ifall det är en stor eller liten fråga :D
 
Det är enklast att låta bli att fråga och bara göra ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.