Mikael_L
Fast det där med att klämma svärdet tycker jag mest har hänt då jag missbedömts trädets tyngdpunkt.
Det har ofta handlat om att stammen lutar åt ett håll, men kronan växer ut åt andra, eller stora mängder snö har legat på "fel sida".
Dvs missbedömningar av mig, men ack så retsamt ändå.

Men som sagt, in med kroken eller brytjärnet innan man går genom hela fällskäret så slipper man i alla fall att sågen sitter fast där som en trofé åt trädet. :)
Dvs, jag har sällan klämt fast svärdet, men det bli ju ändå ett besvärligt läge, med en klart förhöjd olycksrisk till dess man väl fått ner trädet på något vis.

En gång valde jag att bara försöka fälla trädet åt andra hållet istället, varpå stammen splittrades längs fibrerna mellan fällskären redan då jag endast kommit halvvägs av det nya fällskäret.
Då kunde det gått illa, ty trädet vred sig och föll helt okontrollerat! :O Så där mitt i skogen var det förvisso bara mig själv jag behövde vara rädd om.
Så jag släppte helt sonika sågen (det fick gå hur det ville med den) och backade först bara lite, för att under ett par sekunder försöka bestämma mig åt vilket håll jag borde springa, dvs de sekunder som det tog för trädet att först bestämma sig. Jag ville ju helst välja ett annat håll, om man säger så.

Nä träden, dom är otäcka. Motorsågen är snäll och ofarlig som en go kattunge i jämförelse.
 
Den teknik man numer lär ut, för lite större träd än syrenbusken, innebär att man (som förut) gör en "tom kil" i trädet där åt det håll man vill fälla det. Om man tar det sneda eller horisontella skäret först , brukar jag alltid glömma, men det är väl det sneda då.. Då kan man se ner i det sågade sneda skäret och se när det horisontella "är klart" och "kilen" kan sparkas ut.

Sedan (Och det är det "nya") gör man ett "instick" dvs låter sågen gå in (horisontellt) . s.a.s. rätt in i trädet. (Något man nog var rädd för tidigare när sågarna inte hade kastskydd...).

Man sticker alltså motorsågen rätt in i mitten av stammen...

Vad som då är kvar av trädet bildar ett "gångjärn" tillsammans med den osågade delen på "baklsidan" (kallat "säkra hörnet") som då fortfarande håller kvar stammen. Sedan när man kollat alla vindriktningar och flyktvägtvägar sågar man av "säkra hörnet" efter att efter behov satt in kilar, riktjärn eller liknande....

http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=2733
 
PST skrev:
Sedan (Och det är det "nya") gör man ett "instick" dvs låter sågen gå in (horisontellt) . s.a.s. rätt in i trädet. (Något man nog var rädd för tidigare när sågarna inte hade kastskydd...).

Man sticker alltså motorsågen rätt in i mitten av stammen...
Angående kast.
"Den största risken när du arbetar med motorsåg är att råka ut för ett kast. Kastet kommer om du sätter an sågen i den s k kastsektorn, dvs. övre halvan av svärdsspetsen. Då vill svärdsspetsen klättra uppåt och sågen slungas bakåt av kraften från den roterande kedjan. Kontrollera alltid att svärdsspetsen inte är i kontakt med något och försök aldrig såga med sågsvärdets kastsektor."



Alltså skall man när man gör instick använda undre halvan av svärdspetsen, inte den övre halvan som orsakar kast.


Vad som då är kvar av trädet bildar ett "gångjärn" tillsammans med den osågade delen på "baklsidan" (kallat "säkra hörnet") som då fortfarande håller kvar stammen. Sedan när man kollat alla vindriktningar och flyktvägtvägar sågar man av "säkra hörnet" efter att efter behov satt in kilar, riktjärn eller liknande....

[länk]
Vindriktningar, flyktvägar, fällriktning, ev risker med trädet kall man kolla innan man börjar fälla. Däremot är det helt riktigt att man skall kolla så att ingen kommit in i riskområdet innan man kapar det "säkra hörnet"
 
Göran.W
Kändes ju iofs som "trädet" var rätt ofarligt, men hon ska då verkligen inte vara i närheten av en motorsåg!
Pluspoäng för att hon åtminstone försökte göra ett riktskär (från fel sida av trädet) :)

Sent from my X10i using Tapatalk
 
Har haft kunder som "reklamerat " motorsågen för " den bara dog" pga kastskyddet utlöst
 
bävern skrev:
Har haft kunder som "reklamerat " motorsågen för " den bara dog" pga kastskyddet utlöst
Låter som handlaren som sålde komplett utrustning dagarna efter Gudrun, det sistar frågar han kunden om det var något mer? -Ja, hur gör man??
 
PST skrev:
Den teknik man numer lär ut, för lite större träd än syrenbusken, innebär att man (som förut) gör en "tom kil" i trädet där åt det håll man vill fälla det. Om man tar det sneda eller horisontella skäret först , brukar jag alltid glömma, men det är väl det sneda då.. Då kan man se ner i det sågade sneda skäret och se när det horisontella "är klart" och "kilen" kan sparkas ut.

Sedan (Och det är det "nya") gör man ett "instick" dvs låter sågen gå in (horisontellt) . s.a.s. rätt in i trädet. (Något man nog var rädd för tidigare när sågarna inte hade kastskydd...).

Man sticker alltså motorsågen rätt in i mitten av stammen...

Vad som då är kvar av trädet bildar ett "gångjärn" tillsammans med den osågade delen på "baklsidan" (kallat "säkra hörnet") som då fortfarande håller kvar stammen. Sedan när man kollat alla vindriktningar och flyktvägtvägar sågar man av "säkra hörnet" efter att efter behov satt in kilar, riktjärn eller liknande....

[länk]
Ja, övre ritkskäret först d^_^b.

Men inte är väl den metoden särskilt ny? Dock kanske den lyfts fram mer på senare år
 
Mikael_L
Ja instick för att rå på stora träd fick jag lära mig ca 1991.
 
Daniel78 skrev:
Här är ett annat exempel på hur man inte ska göra:
[länk]
Kallsvettig och blek... är jag just nu. 2 min in, först ett par rejäla klunkar på ölburken, sen ut och trycka på med motorsågen precis i halshöjd.... det svartnar för ögonen när jag ser det…
 
Finn fem fel ungefär...
http://www.youtube.com/watch?v=zQ3kDa0JUWo&feature=related

Gick dock bra men jag har "en del" invändningar.
1. Man sågar riktskäret ovanifrån, det är så man siktar
2. Riktskäret skall vara öppet, dvs mycket större vinkel än vad de visar.
3. Man släpper aldrig någonsin sågen med nån hand när kedjan går.
4. Tekniken de visar med att lämna kvar en del fungerar men görs på ett litet annorlunda sätt om man inte vill ha ett träd som vrider sig så man har noll koll.
5. Fälla till en bröte är bara onödigt jobb, blir ju samma sak som ett stormfälle med allt det innebär.

6. Att starta ett instick och inte ha full koll på sågen utan titta bort gör man kanske bara en gång.

Sen tröttnade jag.

/Kent
 
Rörande riktskäret...
På Husqvarna i alla fall finns det streck på kåpan över förgasaren, det är riktmärket.
Sen kollar man lite så att det ligger i linje med dit man vill ha trådet och sen sågar man snett neråt/inåt till 1/4 till en 1/3 del.
Därefter sågar man bort denna kil med ett horisontellt skär och undviker att ta för mycket på nån sida.

Gör man omvänt så är det jäkligt svårt att se till så att de två snitten möts i en spets och det som sker då är att man decimerar brytmånen på ena elelr andra sidan, dvs man tappar kontrollen.

Sen om instick, öva först på en stubbe eller nåt och som skrivits, använd den nedre delen av svärdsspetsen. Man kan eventuellt hålla emot ett kast på en mindre såg men glöm att göra det på en stor, tror inte många förstå krafterna där.
Vidare så bör man vara säker på instick innan man fäller, illa nog att behöva ha koll på trädet och att då vara osäker på en teknik är inte alls vettigt.

Finns böcker om detta som bl a Skogsvårdsstyrelsen har och de rekommenderas helhjärtat.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.