Hej!
Vi håller på att få våran övervåning renoverad efter brand och nu funderar jag litegrann på eldragning.

Vid saneringen togs all el bort eftersom dom helt enkelt blev skadade i branden. Branden startade i en transformator.

Huset är byggt '53 och därmed fylls ju inte dagens krav för el och elinstallationer.

Vad är dagens krav? Vad bör vi vara uppmärksamma på? vad kan vi vänta oss när det gäller elinstallation?

Kan berätta att huset är 2 plan + källare. Proppskåp på respektive våning, men med huvudströmbrytare i källaren. I ursprungsskick är det två lägenheter på varandra. Vi bygger dock om nu i samband med renoveringen och tar bort köket på ovanvåningen och gör det till ett sovrum.

Huset är ett stenhus och alla elrör är infrästa i putsen.

Jag kan ingenting om el, förutom hur man stoppar in en kontakt, så förklara tydligt :blushing:
 
Dagens krav är att du kommer att få en med dagens mått mätt säker elanläggning, och funktionell enligt dagens standard.
Förhoppningsvis inga fler bränder i transformatorer :)

För denna övervåning innebär det rent praktiskt att ni får
- jordfelsbrytare
- jordade uttag
- uttag där ni vill ha dem, dvs i tillräcklig omfattning. Enligt standarden ett uttag per 4 meter vägg.
- den belysning ni önskar (och som försäkringsbolaget betalar...).
- strömställare/dimmers på lämpliga ställen.

Det ni behöver diskutera med elektriker och ev försäkringsbolag är sånt som går utanförstandarden, t.ex extra uttag, speciellt placering etc. Även fabrikat på strömställare och uttag behöver ni bestämma.

Jag tror alla frågor löser sig när ni pratar med elinstallatören på plats.
 
Glöm inte att ta med kabeldragning för TV, datornätverk, larm och liknande när ni ändå är igång!
 
Hade möte med elektrikern i fredags och tittade och pekade ut var vi vill ha strömbrytare, väggkontakter samt taklampkontakter. Vi kom till mötet med kunskap om att vi borde få fler uttag eftersom vi typ inte hade mer än ett i varje rum (typ i alla fall). Idag kontaktades vi av elektrikern och han säger att försärkringen INTE täcker fler uttag, är det verkligen så?

Hur ska man kunna motivera att det faktiskt ska täckas av försäkringen? Enligt min uppfattning har vi inte ens viljat ha 1 uttag/4 m vägg, utan ett extra uttag isamband med en lyskontakt. Dock placerad nere vid golvet.

Vad säger ni? och hur tycker ni att vi ska agera och hur ska vi motivera att dorde täckas av försäkringen?

(Om det ens ska göra det eller om vi förväntar oss för mycket)
 
Försäkringen gäller väl troligtvis tyvärr bara för den standard huset hade före skadan, gissar jag.
 
Naturligtvis vill inte försäkringsbolaget höja "standarden" på elinstallationen, men dom måste betala för att det som ska ersätta det förstörda följer dagens bestämmelser. Be att få ett "styckepris" för extra uttag, brytare, lamputtag, så vet ni vad det kostar att beställa extra uttag mm.
 
Varför skulle ni få fler uttag än ni hade innan? Om försäkringar fungerade som ni vill skulle ju folk tutta på hela tiden hemma.

Var nöjda med att ni får jordat och ge elektrikern pengar vid sidan om försäkringen för att samtidigt sätta upp de extra uttag ni vill ha.

(troligtvis, och nu är jag fördomsfull, kommer en del av era tillägg spilla över på räkningen till FB)
 
;-) ja, troligtvis.
 
Vi brukar göra försäkringsjobb.

Vid brand så brukar det ingå nya uttag osv. Jordfelsbrytare kan ni nog få stå för själva samt givetvis tillkommande uttag.

Vid tex vattenskada i badrum så är det egentligen bara demont och återmont av befintlig el som ingår, dvs kunden får stå för nya eluttag/brytare osv.
 
Det vore väl rätt korkat om försäkringsbolaget inte bjussar på en JFB om det ändå ingår centralbyte, eftersom risken för skador minskar. Å andra sidan skulle det inte vara första gången jag tycker att ett försäkringsbolag agerar korkat :p
 
Innehavaren har visserligen ett ansvar att hålla elanläggningen i gott skick, men försäkringsbolaget borde ha också ett intresse att förebygga skador. Nu vet vi dock inte om det hade hjälp i detta fall.
 
Jag vet faktiskt inte heller hur det blir än, MEN i vårt försäkringsvillkor står det att dom täcker fördyrande kostnader OM de uppkommer pga nya Lagar (regler) och/eller branschregler. Så MIN tolkning är att FB borde stå för JFB.

(tillägg: fra eftersom branden uppstod pga elfel , kortis eller overhettning i en transformator i en ljusslinga i en bordsgran)
 
Redigerat:
Nyfniken skrev:
(troligtvis, och nu är jag fördomsfull, kommer en del av era tillägg spilla över på räkningen till FB)
Nu är jag ännu mer fördomsfull. Troligen kommer både TS och FB, till viss del få betala samma sak. Som bonus får installatören även TS:s extrapengar för tilläggsjobben via skatteverket, ytterligare en gång. (naturligtvis inte ratio 1:1 , men ni förstår) Syftar på ROT, många entreprenörers sjunde himmel tyvärr.
 
Vad för typ av transfomator var det som tog fyr?
 
Det var transformatorn till en ljusslinga i en bordsgran. Mer exakt vet jag inte. Polisen som gjorde platsundersökningen tog med sig transformatorn och skickade den på undersökning. Undersökningen visade att transformatorn var orsaken till branden.

Efter ett par veckor efter branden ringde det en försäkringstjänsteman som ville veta vilket märke det var, och var och när vi hade köpt den. Tyvärr kom jag inte ihåg det och det verkar som om om den hade varit mer än 4 år gammal hade det ändå inte haft någon betydelse då det verkar som om 4 år är gränsen för när försäkringsbolaget kan ställa motkrav mot tillverkaren/försäljaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.