Godagens.....
funderar på att skaffa Anticimex Trygghetsavtal gällande „äkta hussvamp“
Frågan är ? Hur lätt / svårt är det att få huset godkänd av dom vid besiktning?
När man sen lyckats med att få teckna försäkringsavtalet ... betalar dom vid
skador eller letar dom bara efter bortförklaringar ?
Någon som har erfarenhet med just „Trygghetsavtalet” ?Anticimex är ju ganksa
duktig att marknadsföra avtalet via Villaägarens riksförbund, if-försäkringsbolaget
osv.
Bra produkt eller bara bondfångeri ?

Hälsningar
Hobbit

 
Se upp med dem!
Har en polare som köpte hus där de var och besiktigade.
I protokollet hade de en formulering om taket att de rekommenderade en fördjupad undersökning som tydligen var snordyr. Då huset var ett 1,5 plans 40-tals hus var det omöjligt att komma in och kolla isolering mm i yttertaket.
Så här efteråt så skulle han ju givetvis anat oråd och gjort undersökningen. Det visade att det var fuktskador i yttertaket som bara upptäcktes då de skulle byta takpannor vilket gav en merkostnad på 40,000 :-.
Hur mycket från Anticimex? Just det, inte en spänn.

Vad jag försöker säga är att kolla upp noga hur avtalet är skrivet, förmodligen täcker försäkringen "allting" utom om det händer något för då gäller paragraf 99 som upphäver alltihop.....

Jag är inte så negativ som det verkar.....

/Calle
 
En vän till mig som bjöd på ett hus såg till att Anticimex kom dit för kontroll innan köp. De gav ett oerhört kompetent intryck och deras kontroll visade att det fanns ett tidigare problem som på inget sätt kunde leda till samma eller liknande problem framöver. Det ledde till ett duktigt avdrag på köpeskillingen av huset och en garanti från Anticimex att problemet inte skulle återkomma.

Med andra ord, LÄS igenom avtalet ordentligt! Försäkringar likväl som andra avtal. Är du osäker, och inte har lust/råd att låta jurist titta på det, be företaget förklara allt i minsta detalj. Den som upprättar avtalet har en skyldighet att göra detta begripligt!!! (Gäller i högsta grad även avtal med husfirmor kan ju tilläggas!)

Vad gäller Calles inlägg har jag faktiskt full förståelse för att Anticimex inte betalade ett öre, om de rekommenderat fördjupad undersökning och detta inte gjordes. Även om jag tycker synd om din vän som drabbades.
 
Håller med om att måste vara noggrann med att läsa vad man skriver på, tyvärr är det inte många som verkligen tar sig tid att gå igenom avtalen som ju i de flesta fall är lagom snårigt formulerade.

I fallet som jag refererade till var enda sättet att upptäcka problemet att riva upp takpappen, något som jag är tveksam till att de skulle gjort vid sin fördjuapde undersökning.

/Calle
 
Vänta lite nu... Provade din vän att vända sig till säljaren för dolt fel. Om det var så svårt att se, men säljaren borde ha kännedom om detta (man misstänkte det ju redan vid en första koll), så har säljaren en plikt att upplysa köparen om detta. Mindre mening att vända sig till Anticimex, men gå på säljaren istället!
 
Tror att Anticimex' besiktningsmän är helt ok och visst finns kompetensen där.

Frågan är hur villig försäkringsbolaget är att betala när något händer. Det är ett ganska stort steg mellan konstaterande och åtgärd.
 
Som jag har sagt tidigare, försäkringsbolagen försöker skriva bort allt så man inte får ett öre av dem.
 
Hej
Vet egentligen inte hur mycket man kan lita på denna produkt som de erbjuder. Mina föräldrar har denna tjänst från Anticimex men jag är själv mycket tveksam. Anticimexs ombudsman som gjort besiktningen säger att man inte kan ha den som stöd vid en ev försäljning (det kan ju vara bra i ett äldre hus att ha papper på att det inte finns t ex hussvamp). Min fundering är då:
- kan de inte stå för undersökningen då man inte få hänvisa till den?
hmm... ???
 
Jag tror att vad anticimex menar är att dem garanterar att huset var fri från svamp vid undersökningstillfället och inget mer.
Man försäkrar ju sig mot saker som KAN komma att hända, dvs svamp kan komma att angrippa huset och kan ha gjort så vid tidpunkt för ev försäljning.
Ny ägare kan inte förvänta sig kunna överta just anticimex försäkringen, på samma sätt som den inte kan förvänta sig kunna överta byggnadsförsäkringen eller brandförsäkringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.